SME
Nedeľa, 27. september, 2020 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Pavel Vilikovský: Však toto sú len písmenká na papieri

PAVEL VILIKOVSKÝ vydal Prvú a poslednú lásku. Dve novely spája problematika pamäti, spomienok a dejín.

Pavel Vilikovský (1941 ), výber z kníh: Citová výchova v marci (Cena Ivana Kraska), Eskalácia citu, Kôň na poschodí, slepec vo Vrábľoch, Večne je zelený..., Peší príbeh, Krutý strojvodca (Cena Dominika Tatarku, stredoeurópska cena Vilenica), Posledný kôňPavel Vilikovský (1941 ), výber z kníh: Citová výchova v marci (Cena Ivana Kraska), Eskalácia citu, Kôň na poschodí, slepec vo Vrábľoch, Večne je zelený..., Peší príbeh, Krutý strojvodca (Cena Dominika Tatarku, stredoeurópska cena Vilenica), Posledný kôň (Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Úspešný fotograf, pochybujúci o zmysle svojej práce, a penzista, zaznamenávajúci „ústne dejiny“. Hrdinovia knihy PAVLA VILIKOVSKÉHO, ktorí sa popritom, možno aj trochu nechtiac, nevyhnú ani fenoménu lásky. Prvej i poslednej.

Hoci láska vo vašich knihách určite neabsentovala, v žiadnom názve sa dosiaľ neobjavila. Cit sa vám do titulu prepašoval, potom aj milovník, no láska až teraz. S drobnou zlomyseľnosťou možno použiť obľúbený výraz hrdinu tejto knihy, že vývin sa nedá zastaviť, a s nemalým zveličením sa opýtať, či sa v tom spätne dá hľadať nejaká logika?
„Hľadať sa dá, čo dokazuje aj táto otázka, ale môj úmysel v tom určite nebol. Nie som taký cieľavedomý, že by som koncipoval názvy, aby vytvárali nejaké posolstvo.“

Skryť Vypnúť reklamu

A prečo potom takýto názov, keď aj vydavateľ avizuje, že o erotiku či citové vzplanutia až tak veľmi nepôjde?
„To súvisí so vznikom knihy, s mojimi trochu neurčitými zámermi, keď som si myslel, že k dvom novelám pridám aj nejaké poviedky. Nakoniec som usúdil, že takáto zostava by bola príliš nesúrodá zmeska, tak som poviedky oželel. Ale nie titul, ktorý bol šitý práve na ne a páčil sa mi. Povedal som si, že nebudem prvoplánový a nenazvem knihu podľa jednej z tých noviel, ktoré tam nakoniec zostali.“

Napriek tomu možno v tom názve vystopovať prvú a poslednú lásku?
„Z môjho hľadiska pre hrdinu prvej novely v jeho detstve či ranej mladosti bola tá pomocnica v domácnosti takou neuvedomenou, ale prvou láskou. A v druhej novele je zasa u hlavnej postavy na sklonku života zrejmá snaha predsa len si po predošlých neúspechoch nejakú ideálnu osobu nájsť. Vybral si jednu a snažil sa do nej vložiť všetko, čo si idealizoval o ženách. Je to možno trošku silené vysvetlenie, ale keby na mňa niekto mieril pištoľou, tak mu poviem práve toto.“

Skryť Vypnúť reklamu

Oba texty spája fenomén pamäti, spomienok, dejín. Hrdina prvej novely, úspešný fotograf Kamil pochybujúci o význame svojej roboty, sa vracia do minulosti prostredníctvom spomienok na slúžku Réziku. Nie je ona nakoniec tou hlavnou hrdinkou?
„Nebránil by som sa tomu, ale skôr to svedčí o tom, že keď niečo píšem, vlastne to nemám do detailov premyslené. Ale podstatný je naozaj ten motív, že Kamilovi sa už nechce fotografovať, ale pritom si môže robiť takpovediac obrázky pre seba, hoci aj bez aparátu, lebo ten impulz tu stále jestvuje.“

Novela prekypuje úvahami o zmysle a poslaní fotografie. Vy vravievate, že príbeh sa vám občas „zvrhne“ do publicistiky, esejistiky. Tu sa to nestalo, pričom dominujúce príťažlivé dialógy Kamila a jeho priateľa, fotografického kritika Vila by možno stáli za esejistické spracovanie, či nie?
„Dovolil som si vstúpiť na túto pôdu s oprávnenými obavami, ešte stále som si nie istý, ako zareagujú fotografi na moje rozprávačky. Nemám nijakú ucelenú koncepciu fotografovania, mnohé názory sa rodili priamo v tom dialógu. Nevedel som, čo povie Vilo, kým sa neozval Kamil, a keď sa ozval, tak mi svitlo, že toto by mu mohol odpovedať Vilo. Ide o to, či čitateľa nedrgne rozumným spôsobom aj niečo z nejakého nerozumného dialógu. Vždy prechovávam takú nádej, že čitateľ to už nejako postaví na nohy.“

Skryť Vypnúť reklamu

Ohlas vašich kníh v širokej i odbornej verejnosti svedčí skôr o tom, ak zostaneme pri tejto terminológii, že ony stavajú čitateľa na nohy. To platí aj o druhej novele, kde sa penzista Gabriel vyrovnáva s dramatickými udalosťami minulého storočia a pýta sa: Ako je možné, že ľudia naokolo si žijú svoje obyčajné životy, ako môžu zniesť to hrozné, čo sa stalo?
„Tak je to aj moja otázka, ako sa môže odohrávať v tom istom čase a na tom istom mieste také hromadné vraždenie a na druhej strane kvázibežný život.“

Takže je to aj akýsi apelatívny text?
„No, apelatívny je silné slovo. Keby aj dnes hrozilo niečo podobné, nenamýšľam si, že na základe tohto textu by ľudia vstali, vybehli zo svojich bežných životov a išli na barikády, ale nehneval by som sa, keby jednou z tých príčin, ak by to urobili, bola aj táto próza.“

Skryť Vypnúť reklamu

Využívate v nej cudzie texty, nepublikované spomienky, citáty, teda prvky, typické pre postmodernu. A takými sú aj dialógy s čitateľom o vzniku prózy...
„Žiadalo sa mi vytvoriť istý kontrast, určité odľahčenie. Aby ten text nebol patetický, bolo ho treba ťahať do prízemnosti. Nešlo mi o to ukázať, ako vzniká próza, ale o priznanie - však toto sú len písmená na papieri.“

Názov tejto novely Štvrtá reč vychádza z výroku Tuviu Rübnera, ktorý je jej mottom: Pressburg bol trojrečové mesto, štvrtou rečou je mlčanie. Pôvod titulu prvej prózy Na ľavom brehu pamäti je však ťažšie identifikovateľný, ako ste k nemu prišli?
„Najskôr som niekde začul polvetu, ktorá sa mi zapáčila - na ľavom brehu júla. Vzťahuje sa to však napríklad aj na Dunaj v Bratislave, kde sa dej odohráva, a tá je spätá predovšetkým s ľavým brehom rieky. V skutočnosti sa mi však najviac páčilo, že ľavý breh symbolizuje nedokonalú či nefungujúcu pamäť, keďže je opakom pravého, a teda aj správneho, kvalitného, autentického, proste pravosti. Samozrejme, aj toto sú však len také dodatočné výklady.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  2. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  5. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  6. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  7. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  8. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  9. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  10. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  1. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  2. Mobilný zdvihák pre pacienta
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  6. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  7. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  8. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  9. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  10. Štyri znaky nesprávneho zateplenia a ako sa im vyhnúť
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 22 904
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 452
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 14 842
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 13 298
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 9 941
  6. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 393
  7. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 9 363
  8. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 344
  9. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 158
  10. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 008
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré Ráno.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová.
Autorská strana Petra Schutza

Bič na boľševika, Michel v karanténe a prebudená SIS

Komentár tajnej služby o vplyve Číny si zaslúži zarámovať.

Peter Schutz.
Komentár Zuzany Kepplovej

Aj vodič električky zmôže viac

Verejnoprávnosť neznamená kapituláciu pred pluralitou názorov.

Zuzana Kepplová