SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky
FÓRUM

O jazyku v literatúre

Literárium / Stanislav Rakús

Literárium / Stanislav Rakús

Tým, že jazyk je základným stavebným materiálom literatúry, zasahuje a ovplyvňuje každú čiastočku umeleckého textu. I preto neobstoja tvrdenia, podľa ktorých je to a to dielo zlé, ale má dobrý jazyk, lebo v zlom diele musí byť zlý, to jest nefunkčný, aj "dobrý jazyk".

Literatúra narába zväčša s takým jazykom, ktorý sa používa aj v iných oblastiach ľudského dorozumievania. Vyznačuje sa však zdržanlivosťou, implicitnosťou, odmietaním tzv. veľkých i priamočiarych vyjadrení a slov, pokiaľ len nepatria k charakterizačnej výbave stvárňovaných postáv. Umelecká hodnota vyjadrenia nie je pritom iba vecou pravidiel a normy, ani informačne náležitej, bezporuchovej spojitosti významu a výrazu. Svedčí o tom fakt, že v literatúre sa stretávame s lexikálne, morfologicky i syntakticky korektnými vetami, ktoré sú však umelecky neznesiteľné, priam "slizké". Možno to doložiť napríklad vetou, dotýkajúcou sa ľúbostného sujetu ženy a muža v nemenovanom, viacerými kritikmi uznávanom slovenskom románe z osemdesiatych rokov minulého storočia: "Sedeli spolu na lavičke a bolo im dobre."

Skryť Vypnúť reklamu

V umeleckom texte sa prejavuje tendencia vyjadriť viac významu, než dovoľujú slová, ktorými sa, ako už dávno zistili psychológovia, nedajú vypovedať hĺbkové emócie. Ak sa chce v tomto zmysle literatúra zbaviť povrchnosti a sentimentality, musí sa, bola už o tom reč v jednej z našich predchádzajúcich úvah, spoliehať na dotvárajúcu spoluprácu partnerského čitateľa v netextovom priestore diela.

Na záver sa žiada urobiť malú typologickú poznámku k povahe jazyka prozaického diela, o ktorý v tomto príspevku v prvom rade ide. Dobrý je podľa všetkého ten prozaický jazyk, ktorý si neuvedomujeme, lebo sprostredkúva tému tak nebadane, že vzniká dojem, akoby sme nečítali jazykové dielo, ale samu tematickú skutočnosť. Dobrý je však aj ten jazyk, ktorý nás svojou kvalitnou viditeľnosťou "dvíha zo stoličky". Tu môže epická próza úspešne uplatňovať aj lyrické postupy. V tomto dosahu treba však rozlišovať medzi lyrizmom a ornamentálnosťou. Kým lyrizmus je skratka, pri ktorej sa málo slovami hovorí veľa o skutočnosti, v ornamentalizme sa – presne naopak - veľa slovami hovorí o skutočnosti málo.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 42 473
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 024
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 802
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 379
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 934
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 875
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 307
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 178
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 037
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 920
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

11 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

52m

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan