SME

Prehliadaný fotograf ukázal reálny obraz reálneho socializmu

V galériách a kníhkupectvách je kniha výnimočných fotografií Antona Podstraského.

Fotografia z obálky monografie.Fotografia z obálky monografie. (Zdroj: ANTON PODSTRASKÝ)

Fotografoval chudobu, štamgastov a stal sa ich súčasťou. Teoretici ho prehliadali, no dnes je všetko inak. Monografia Antona Podstraského je vzácnym dielom, obrazom toho, kým sme.

Viac ako štyridsať rokov práce. Šesťdesiate a sedemdesiate roky v prostredí ateliérov na Kolibe. Desaťtisíc zachovaných záberov. Krčmový život, Rómovia, dediny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Reálny obraz reálneho socializmu,“ píše teoretik Aurel Hrabušický. A napriek tomu – ako správne zhodnotil situáciu Miro Miklas, ktorý o Antonovi Podstraskom pred pár rokmi napísal bakalársku prácu – „dnes jeho meno málokomu niečo hovorí“.

SkryťVypnúť reklamu

Prvý aj posledný odborný článok o jeho fotkách vyšiel v roku 1971. Fotografoval nakrúcanie takmer tridsiatky slovenských filmov, dlho robil pre noviny.

Odsedel si štyri mesiace za strhávanie plagátov k 1. máju a absolvoval aj protialkoholické liečenie. „Bol to krásny život,“ zvykol vraj hovoriť napriek všetkým výhradám.

Dnes je prehliadanie jeho výnimočných fotografií minulosťou. V rámci edície Osobnosti slovenskej fotografie v piatok v bratislavskom Photoporte pokrstili monografiu s menom Antona Podstraského. Sám sa jej nedožil, zomrel v roku 2007.

anton_podstrasky_foto04_res.jpg

Odkrývanie archívov

Fotografiami Podstraského sa Filip Vančo z Photoportu začal zaoberať pred pár rokmi prostredníctvom Mira Miklasa. „To on zachránil celú Podstraského pozostalosť. Keby sa oňho nezaujímal, možno by to všetko niekto vyhodil,“ konštatuje.

SkryťVypnúť reklamu

Keď uvidel množstvo vynikajúcich fotografií, ktoré neboli nikdy publikované ani vystavené, bol fascinovaný a rozhodli sa o Podstraskom vydať knihu.

Odvtedy uplynuli dva roky, na spoluprácu prizvali teoretika Aurela Hrabušického a rozbehli celú edíciu kníh Osobnosti slovenskej fotografie v spolupráci so SNG a Slovartom.

Prednedávnom uviedli monografiu Viliama Malíka. „Postupne chceme objavovať a zapĺňať ďalšie biele miesta,“ hovorí Vančo.

„Je to dôležité nielen pre samotných autorov, ale aj pre mladú generáciu a ako dobrý signál do zahraničia. Fotografia bola u nás vždy populárna, má tu korene aj osobnosti. O mnohých však stále netušíme a nepoznáme ich archívy.“

To, že Podstraského prehliadali teoretici, pripisuje Vančo aj jeho sociálnemu statusu.

SkryťVypnúť reklamu

„Žil takmer ako bezdomovec, mal síce kde bývať, ale život, aký viedol, nebol práve štandardný,“ hovorí. „Bola to však jeho devíza, inak by sa nikdy nedostal tak blízko k ľuďom, ktorých fotil. Bol nesmierne talentovaný.“

sm-0504-011-ap.rw_res.jpg

Bojové pole: krčmy

Tak ako pri monografii o Viliamovi Malíkovi nešlo autorom o rovnomerný prierez celej Podstraského tvorby.

Sústredili sa na to najpodstatnejšie: na obraz skleslosti, nevládnosti, osobnej a spoločenskej odovzdanosti, nehybnosti a spoločenskej stagnácie posledných rokov socializmu.

„Nemohol sa stať vojnovým fotoreportérom, ale napriek tomu akoby sa trvalo pohyboval v bojovej zóne. Azda žiadny slovenský fotograf sa tak často nedotýkal samotného dna ľudskej existencie ako on,“ píše Hrabušický.

Výnimočné na tom všetkom je, že z toho dna dokázal podať správu, obraz, natoľko presvedčivý a autentický, až z neho mrazí.

SkryťVypnúť reklamu

„Jeho výnimočnosť spočíva najmä v tom, že každou fotkou dokázal rozprávať príbehy. A tie príbehy boli nesmierne komplikované a silné,“ hovorí Vančo.

„Stačí sa pozrieť na fotku, ktorá je na obálke – tá situácia je zachytená tak dobre, že si dokážete predstaviť, čo sa stalo predtým aj čo sa stalo potom - celý príbeh konkrétneho človeka. Bravúrne dokázal vytvoriť obrazovú metaforu, ktorá bola nositeľom vtipu, pointy či príbehu – nech sa to týkalo fotografií ľudí alebo nápisov. A navyše – tie jeho príbehy sú univerzálne. To čo sa v jeho fotkách dialo pred rokmi, sa deje aj teraz a bude sa opakovať aj o päťdesiat rokov,“ dodáva Vančo.

sm-0504-011-podstrasky.rw_res.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 338
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 778
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 591
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 748
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 694
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 404
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 705
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 527
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu