SME
Sobota, 25. marec, 2023 | Meniny má Marián

Aha, nielen na hokej môžeme byť hrdí

Mladý grafický dizajnér urobil knihu inšpirovanú slovenskými výšivkami.

Tomáš Kompaník (vľavo) si nemyslí, že výšivky patria do múzea, vytvoril preto knihu AHA. Kompaník študoval marketingovú komunikáciu v Nitre a grafický dizajn na Univerzite Tomáša Baťu v Zlíne. Získal viacero cien v rámci súťaží Cirkulátor a Žiarovka.Tomáš Kompaník (vľavo) si nemyslí, že výšivky patria do múzea, vytvoril preto knihu AHA. Kompaník študoval marketingovú komunikáciu v Nitre a grafický dizajn na Univerzite Tomáša Baťu v Zlíne. Získal viacero cien v rámci súťaží Cirkulátor a Žiarovka. (Zdroj: JURAJ CHOVANEC)

Kniha AHA Tomáša Kompaníka sa v Česku stala najkrajšou študentskou knihou minulého roka. Je však rýdzo slovenská.

Začalo sa to tým, že sa ho v Istanbule, kde pol roka študoval, pýtali, či je hrdý na Slovensko. Odpovedal, že je. Potom však prišla ďalšia otázka: Prečo si hrdý?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

tom_res.jpg„Napadlo mi, že urobím knihu pre zahraničných turistov a ukážem im, na čo som ako Slovák hrdý,“ rozpráva Tomáš Kompaník, absolvent zlínskej Univerzity Tomáša Baťu, ktorého fascinovali slovenské výšivky.

Potom si však uvedomil, že Slováci často nevedia, ako na túto otázku odpovedať vtedy, keď práve nevyhrávame v hokeji.

SkryťVypnúť reklamu

„Zároveň som to vnímal, ako nejaký dlh, ktorý musím splatiť svojej krajine, keďže som študoval v Česku a veľa času trávil v zahraničí.“

S knihou Aha, inšpirovanou tradičným remeslom, sa mu na českej súťaži Najkrajšia česká kniha podarilo získať cenu za najkrajšiu študentskú knihu, prestížnu cenu TypoDesignClubu za výnimočné spracovanie, umiestnenie medzi najlepšími záverečnými prácami krajín V 4 a neobišla ho ani slovenská súťaž o Najkrajšiu knihu.

sm-0509-014-kniha1.rw_res.jpg

02_res_res.jpg

Opatrne s výšivkou

Mladý dizajnér priznáva, že okrem výšiviek ho inšpiroval aj Tatranský čaj. „Stážoval som pred pár rokmi v štúdiu Pergamen, ktoré mu vytvorilo dizajn, a nesmierne sa mi páčilo, ako v ňom dokázali využiť drevorezbu,“ vysvetľuje. Hneď však dodáva, že nie všetko zo Slovenska, čo má na sebe prvky remesiel, musí byť zaručene dobré. „Treba s nimi vedieť pracovať, rozmýšľať, ako ich využiť a nie používať za každú cenu.“

SkryťVypnúť reklamu

Keď sa pred dvoma rokmi púšťal do výšivkovej knihy, najprv len celý rok čítal, chodil do múzeí, galérií a mapoval rôzne typy výšiviek. „Nechcel som, aby výšivka zostala iba ako súčasť etnografického múzea, ale aby sa priblížila súčasnosti. Nevidel som v nej iba nejakú formálnu strohosť, presnosť a precíznosť, ale najmä emócie a príbehy, ktoré do nich kedysi dávali ženy, čo ich robili,“ hovorí Kompaník.

Po roku mapovania začal výšivky kresliť, upravoval ich v počítači, dával im výrazné farby a „spájal nespojiteľné – tradíciu s dneškom“. „Neriadil som sa iba presnými vzormi a šablónami, ale aj intuíciou. Aj kedysi to predsa bolo najmä o záľube,“ vraví.

03_res.jpg

04_res.jpg

Osem krajov

Ručne šitá kniha s odhaleným chrbtom má osem kapitol – podľa ôsmich slovenských krajov. Každá sa začína ľudovou piesňou, typickou pre daný kraj, priblížením výšivkárskej tradície v danej oblasti a mapou Slovenska s krížikom označujúcim polohu územia. Každá kapitola využíva iné výtvarné spracovanie – iné farby, grafické prvky aj písmo. Tvoria ju klasické papiere, zlaté a strieborné papiere symbolizujúce výšivky drahými niťami, papiere, do ktorých sú výšivky vyrezané laserom, aj pauzáky, upriamujúce pozornosť na jemnosť čipiek a krajok.

SkryťVypnúť reklamu

„Nie som etnograf ani etnológ,“ vraví Kompaník priamo na otázku, či je kniha vlastne takou malou encyklopédiou. „Nechcel by som niekomu dávať rozumy o slovenskej výšivke, a to ani nebolo cieľom. Tým je vyvolať zážitok, možno taký, ako kedysi vyvolávala výšivka svojou výnimočnosťou,“ dodáva.

Knihu Aha zatiaľ nenájdete v kníhkupectvách, existujú iba tri výtlačky, no ich autor má snahu o jej vydanie vo väčšom náklade. Ocenenia možno pomôžu presvedčiť vydavateľstvá, že to stojí za to, a ak nie, Tomáš Kompaník bude skúšať inde. „Uvedomujem si, že sa Aha možno nebude páčiť ani folkloristom, istú cieľovú skupinu však má. Je asi len veľmi úzka, ale povedal som si, že nemôžem robiť len to, čo sa páči všetkým,“ vraví Kompaník.

Pomýšľa vraj aj nad jej pokračovaním, nad sériou tričiek s potlačou výšiviek v modernom duchu, ale aj o kuchárke, keďže je hrdý aj na slovenskú kuchyňu. Ešte chvíľu to však počká, aspoň dovtedy, kým sa dohrá hokej.

SkryťVypnúť reklamu

10_res.jpg

12_res.jpg

13_res.jpg

Ukážky z knihy AHA. FOTO - JURAJ CHOVANEC

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  4. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Sodastream sa mení
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  4. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  5. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  6. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  7. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  8. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 252
  2. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 5 967
  3. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 4 247
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 053
  5. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 3 615
  6. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 3 207
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 686
  8. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 2 591
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Peter Krivda Soliwarski: Michal Studený v Galérii Čin Čin
  2. Milan Buno: Najväčšie záhady a mystériá Slovenska | 7 knižných tipov
  3. Peter Krivda Soliwarski: Fero Hauskrecht v Stredoeurópskom dome fotografie
  4. Alexander Hričko: Bláznivá feministka, alebo svetoznáma umelkyňa?
  5. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  6. Katarína Chudá: Floriografia: tajné symboly a odkazy v maľbách
  7. Ľuboš Vodička: O Ivančiciach na Morave a (nielen) o ich slávnych rodákoch
  8. Ľuboš Vodička: Kam v Budapešti, keď prší? Koller Art Gallery
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 954
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 640
  3. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 3 502
  4. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 481
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 388
  6. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 071
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 043
  8. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 2 559
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu