RECENZIA / FILM
V španielskej animovanej snímke o prostoduchom robotníkovi sa miešajú príbehy Indiana Jonesa, Lary Croft aj Jamesa Bonda.
Postavu prostoduchého hromotĺckeho stavebného robotníka a nadšeného amatérskeho archeológa Tada Jonesa si v roku 2001 vymyslel animátor Enrique Gato pre krátky film Bicho.
Nakrútil ho vo vlastnej produkcii, podobne ako o rok neskôr krátky film, inšpirovaný obľúbeným španielskym komiksovým seriálom Superlópez autora Juana Lópeza Fernándeza. Ten zasa začal o Tadeovi Jonesovi kresliť komiksy.
Povzbudený ich úspechmi nakrútil Gato ďalšie dva krátke filmy o Tadovi Jonesovi. Oba mu vyniesli španielske národné ceny Goya a desiatky ďalších ocenení najmä preto, že publikum v nich videlo poklonu fantastickému dobrodružnému žánru i animovanej kinematografii.
Príbehy sú zložené z motívov slávnych snímok a postavy zámerne výtvarným riešením odkazujú na diela iných autorov.
Sedem statočných scenáristov
Vlani sa Enrique Gato odhodlal nakrútiť dlhometrážny digitálne animovaný 3D film o svojom hrdinovi. Lenže si neuvedomil, že zväčšením majstrovskej miniatúry nevznikne veľké umenie. A, bohužiaľ, ani veľká zábava.
Na ploche vyše 90 minút až priveľmi cítiť absolútnu nepôvodnosť aj disharmóniu námetu i zápletky a rozprávačských techník.
Miešajú sa tu dohromady Indiana Jones, James Bond, Lara Croft a Hviezdne vojny. Sedem scenáristov skutočne malo čo robiť. Lenže každý z nich ako keby písal úplne iný film.
Aj výtvarná rôznorodosť sa stáva rušivou a nepríjemnou. Stavbár Tad prišiel z filmov britského štúdia Aardman, ale Sara Lavrof je derivátom hernej Lary Croft, ctibažný Max Mordon zasa odkazuje na princa Krasoňa zo Shreka a starý profesor Lavrof je rodným bratom profesora Portera z kresleného Tarzana. O nemom papagájovi Belzonim, ktorý sem zablúdil z hry Angry Birds, ani nehovoriac.
Zombie Inka robí čo môže, aby pripomenul Burtonovu Mŕtvu nevestu. Klasicky kreslené retrospektívne sekvencie zasa i s gagmi a tvorivými nápadmi pochádzajú z disneyovky Vladárova nová tvár.
Motívov, postáv a figúrok je oveľa viac – a každý má presne identifikovateľný predobraz.
Popkultúrny Kameňák
Režisér sa plne sústredil na hľadanie a výber citácií. Jeho film je však veľmi rôznorodou mozaikou na to, aby mohol byť pastišom.
Nezosmiešňuje, nekarikuje, nie je paródiou.
Podobne, ako sa Zdeněk Troška v Kameňákoch pokúša postaviť a vyrozprávať príbeh prostredníctvom známych anekdot, Gato rozpráva prostredníctvom citátov z filmov, hier a komiksov. Lenže anekdota nepotrebuje dokonale zorientovaného znalca. Pre bežné publikum je Gatova snímka zmesou všemožných prvkov s neprekvapivým príbehom, nesúrodou grafikou a jednoduchou animáciou, ktorú sa snaží oživovať 3D formát.
Je skvelé, že španielski animátori dokážu nakrútiť digitálne animovaný dlhometrážny 3D film, ale aj u nich platí presne to isté, čo pri juhoafrickej Zambezii: to, že niečo dokážem, ešte neznamená, že to mám robiť. A už vonkoncom to neznamená, že to musím robiť na verejnosti.
Fakt, že z Tada Jonesa sa v našich končinách stal právne korektný Tad Stones, je len smutnou čerešničkou na tejto tortičke Psíčka a Mačičky.
Neuveriteľné dobrodružstvá Tada Stonesa
Španielsko 2012, 92 minút
Scenár: V. Fernández, J.Gasull, N. Landau, J. López Barreira, G. Magallón, I. del Moral, D. San José.
Réžia: Enrique Gato.
Výtvarník: Juan Jesús García Galocha.
V slovenskom znení: P. Sklár, F. Kovár, A. Somorovská, M. Kaprálik, Z. Kronerová, B.Farkaš, M. Geišberg, I.Gogál a ďalší.