Známy básnik možno potrebuje dokonale izolovanú vilu

Jankovičove architektonické pseudoprojekty nielen komentovali normalizačné jalovosti, ale vďaka majstrovskému zvládnutiu urobili z týchto grafík skvelé nadčasové kreácie.

Jozef Jankovič: Projekt výstaviska Insorela, 1975. Vľavo v texte je Projekt železničnej stanice 1975.(Zdroj: ARCHÍV J. J.)

Jozef Jankovič (1937) má medzi slovenskými výtvarníkmi osobité miesto okrem iného aj preto, že sa nikdy neutiekal k umeniu zrozumiteľnému len úzkej skupine zainteresovaných. Výpovede jeho diel sú priamočiare a aj preto nesmierne popudzoval niekdajších ideologických dohliadačov; posolstvo jeho sôch či grafík chápali aj tí, ktorých umelecké vzdelanie pochádzalo napospol z inštitúcií typu Večernej univerzity marxizmu-leninizmu.

Aké chutné museli pre nich byť Jankovičove ironizujúce architektonické pseudoprojekty, kde s typicky chlapským gestom komentoval normalizačné jalovosti a znázorňoval manipulovanie s človekom.

Článok pokračuje pod video reklamou

Veľavravné názvy

Tvoril grafické diela (sochy vtedy robiť nesmel) s veľavravnými názvami typu: Projekt konsolidačného priestoru (1972) alebo Návrh dokonale izolovanej vily pre známeho slovenského básnika (1976) či Návrh 44-podlažného mrakodrapu k 44. výročiu (1977). Častým motívom uňho bola architektonizovaná ľudská postava a znázornenie jej odcudzenosti transformáciou napríklad na panelák alebo na pamätník s pochybným normalizačným motívom.

Svedčí o tom aj súčasná výstava Jozef Jankovič pohľadom Sabiny Jankovičovej, ktorá je pokračovaním cyklu XXL pohľadov na slovenské výtvarné umenie v Slovenskom inštitúte v Prahe.

Tomu, kto jeho dielo nepozná, by sa mohlo zdať, že to boli nejaké prvoplánové protirežimové agitky. Ale Jankovičovo pevné presvedčenie o klasických hodnotách umenia, jeho majstrovské zvládnutie výtvarného remesla a najmä univerzálna dimenzia jeho výpovede urobili z týchto grafík skvelé kreácie presahujúce svojím významom obdobie svojho vzniku.

Dnešnej mladej generácii už môže byť ľahostajné dávne šikanovanie autora, ale iste sa jej dokáže prihovoriť popri sarkastickej kritike úbohosti vtedajších čias aj hlboká výpoveď o človeku v ktorýchkoľvek časoch.

Nielen rozmar sochára, ktorý smel len kresliť

To, že na výstave vidíme ponášky na architektúru, nie je len rozmar sochára, ktorému nedovolili „sochať“, a tak si iba kreslil. Jankoviča totiž architektúra vždy priťahovala. Opakovane dokázal vstupovať so svojimi dielami do novovznikajúcich stavieb a stále si vedel udržať kontakt s aktuálnymi architektonickými prúdmi. Jeho práce môžeme dodnes vidieť na verejných priestranstvách.

Pravda, pokiaľ ich nezdemolovali tí, ktorí s architektúrou narábajú ako so spotrebným tovarom, či už to bolo za normalizačného ničenia „abstraktných“ sôch, alebo v dnešných časoch horúčkovitého stavania a prestavovania.

Jozef Jankovič sám má totiž už so svojím vôbec prvým dielom podobne zlú skúsenosť: jeho sochu Obete varujú pre Pamätník SNP v Banskej Bystrici (architekt Dušan Kuzma) z pamätníka zakrátko po jeho otvorení roku 1970 odstránili. Trpké zobrazenie kopy mŕtvol s desivo vztýčenými živými nesedelo socialistickému erárnemu optimizmu, hoci to bola asi najlepšia monumentálna socha slovenského sochárstva.

Do pamätníka sa ju podarilo navrátiť až po zmene režimu v 90. rokoch.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  1. Virtuálne sídlo v Bratislave
  2. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  3. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  4. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  5. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  6. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  7. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  8. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  9. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 086
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 981
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 485
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 733
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 843
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 599
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 250
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 164
  9. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 6 163
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 956

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Bena Cunninghama

Nasledujme Kanadu. Legalizácia marihuany je zmena k lepšiemu

Bremeno dokazovania musí teraz prejsť na tých, čo sú proti legalizácii.

ŠPORT

Vlhová má zákaz chodiť domov. Pre jej úspech sa obetujú všetci

Vlhová má nového servismana, ktorý jej robí raňajky.

Neprehliadnite tiež

O knihách

Andy Weir: Chcem len, aby sa ľudia bavili

Nerobím politiku. V mojom písaní nie je žiadne moralizovanie alebo posolstvo.

Zomreli pred sto rokmi, ale až teraz sa stali ľuďmi. Jackson ohuruje novým filmom

Na premiére vojnového filmu They Shall Not Grow Old bol aj princ William.