
Miloš Forman v Prahe osobne uviedol režisérsky zostrih Amadea. FOTO - ČTK
trojhodinový film o skladateľovi vážnej hudby. Vidím, že sme sa mýlili.“
Slávnostné uvedenie novej verzie filmu Amadeus a uvedenie DVD do českej distribúcie sa uskutočnilo v divadle, kde vznikli niektoré zásadné scény Formanovho filmu a kde v roku 1787 Mozart dirigoval svetovú premiéru Dona Giovanniho. Do Stavovského divadla prišli v sobotu všetci, čo v českej kultúre niečo znamenajú.
Dvadsať rokov po svetovom úspechu filmu Amadeus oceneného ôsmimi Oscarmi (vrátane filmu a réžie) považuje jeho režisér Miloš Forman snímku za dokončenú. Predĺženú verziu premiérovo predstavil tento rok na medzinárodnom filmovom festivale v Berlíne. Film je teraz taký, ako to bolo pôvodne v scenári, povedal pred novinármi režisér. „Scény v Amadeovi, ktoré neposúvali dej dopredu, som preto vystrihol. Rytmus filmu sa pridanými scénami nenarušil a predĺženie, naopak, viac umožňuje porozumieť láske medzi Constanze a jej mužom Wolfgangom Amadeom.“
Amadea pôvodne nemal Forman nakrúcať v Prahe. Bol presvedčený, že pre jeho nálepku emigranta to aj tak nepôjde, a preto s americkým štábom hľadal začiatkom 80. rokov podobné exteriéry v Rakúsku a v Maďarsku. „Vo Viedni to však bolo veľmi drahé a Budapešť bola síce lacnejšia než Praha, ale tam zase nenájdete ulicu z osemnásteho storočia,“ spomínal režisér na okamih, keď predsa len skúsil šťastie a zo zúfalstva napísal do Prahy Československému štátnemu filmu. Požiadal, či by nemohol dostať vstupné vízum. „Len čo zacítili peniaze, presvedčenie šlo stranou a okamžite mi vízum dali,“ smeje sa po dvadsiatich rokoch Forman „súdruhom“.
Za najťažšiu na práci filmového režiséra považuje režisér ranné vstávanie. Rád spí. Ako starne, nesúlad medzi jeho sklonmi a nutnosťou pracovať sa dokonca prehlbuje. „Cez deň by som spal a v noci nemôžem zaspať,“ charakterizuje tohtoročný sedemdesiatnik svoje problémy.
Keď Forman hovorí o svojej profesii vážnejšie, priznáva, že pre režiséra je najťažšie samotné nakrúcanie. „Pri písaní scenára sa ešte dá hrať s pochybnosťami. Pri strihaní je príjemné, keď už začína film žiť pred očami. Ale pochybnosti pri nakrúcaní nie sú príjemné.“