Vo filme Kauza Cervanová sa pravda vyjavuje sama

Aj dokument o traumatizujúcom súdnom prípade môže byť veľmi silným zážitkom.

Viac než o odsúdených ľuďoch tento film vypovedá o slovenskom súdnictve a o tom, prečo je tam, kde je.(Zdroj: ATELIER.DOC)

Film Kauza Cervanová divákom nič nepodsúva a predsa je presvedčivý.

Je to najdlhšia a najtraumatickejšia kauza našej justície. Ťahá sa od roku 1976, keď objavili telo zavraždenej študentky, na súdoch zaberá kilometre spisov a aj s rodinami osôb, ktoré poznačila, zasahuje dohromady stovky ľudských osudov.

Pôvodná otázka viny či neviny s dôkazmi mizne v prepadlisku času a množstve čudesných justičných prešľapov. Ako o tom vypovedať v dokumente? Je to vôbec možné?

Pokora a trpezlivosť

Režisér Kirchhoff sa, ako vraví, „od začiatku bránil apriórnym stanoviskám“, svoje však urobilo osem rokov nakrúcania. Prípad ho pohltil a o nevine odsúdených je presvedčený.

No ak z kina odchádzate s podobným pocitom, nebude to tým, že by sa vám snažil nenápadne masírovať mozog a čokoľvek podsúvať. Jeho film je silný a presvedčivý.

Bez ohľadu na to, či ako divák o prípade niečo viete, neviete vôbec nič, či je vám dokonale ľahostajný. Alebo vo vás jeho pretriasanie v (istých) médiách vyvoláva alergickú reakciu.

Z filmu najviac cítiť pokoru a trpezlivosť. Trpezlivosť autora, čo odolal pokušeniu súkromného detektíva rozliepať fakty po desaťročiach, keď to jediné, na čom kauza stojí, sú priznania a výpovede svedkov.

A pokora v rozhodnutí, čo všetko z bezodnej témy vynechať. Nevidíme všetko, čím si prešiel režisér a scenárista, čo je pre film iba dobre.

Otázka na plátne nestojí ani tak, či je niekto vrah alebo nevinný. Protagonistov delí celkom iná línia. Vidíme len tých, čo sa domáhajú férového procesu, a potom tých druhých, čo pred kamerou uhýbajú, zaplietajú sa do vlastných rozporov či odmietajú prehovoriť.

Pravda, ako ju vidíme vo filme, nie je čosi, čo treba rozuzľovať. Sama sa vyjavuje v gestách a situáciách.

Prelínanie estetiky a etiky

Najsilnejšie momenty však pritom nie sú tie, keď prezident, prokurátor či uznávané kapacity súdneho lekárstva utekajú pred filmármi. Je to príbeh matky detí, čo odvolala výpoveď a šla do väzenia, aby cudzí ľudia netrpeli vynúteným svedectvom. A potom scéna, keď sa odsúdení pohádajú, až zabudnú na prítomnosť kamery.

Dokument o tom, že právo a spravodlivosť sú dve rôzne veci, je výnimočný - tým, čo hovorí, aj spôsobom ako hovorí. Dokumenty existujú na to, aby filmom vyjadrili to, čo inak nevyjadria žiadne iné médiá.

Presne tak to robia režisér Kirchhoff a jeho tím. Výsledkom nie je súdny triler, televízna rekonštrukcia ani hovoriace hlavy. Za minulé desaťročia u nás sotva vznikol film, kde by sa tak prelínala spoločensky závažná a aktuálna téma s umeleckou formou. Alebo aj inak: estetika s etikou.

Oproti filmom napríklad Zuzany Piussi (ktoré, mimochodom, produkoval) je prístup, ktorý Kirchhoff našiel, omnoho viac artistný.

Autor sám neverí, že film niečo v kauze zmení. Tá je na Slovensku uzavretá a čaká na rozhodnutie v Štrasburgu. Kauza Cervanová však v druhom pláne nevraví o siedmich odsúdených ľuďoch.

Je to zúfalé svedectvo desiatok justičných absurdít. To prirovnanie napokon zaznelo na tlačovej konferencii po premiére: Toto je pilotný diel absurdného slovenského Twin Peaks.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 212
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 949
  3. Moskva alebo Petrohrad? 4 511
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 322
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 571
  6. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 2 213
  7. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 2 210
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 715
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 600
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 174

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Filmár: To, čo sa deje v lesoch, presiahlo únosnú mieru

Zmenu už žiadajú tisíce ľudí.

KOMENTÁRE

O ozajstných hlupákoch. Bez mien, všeobecne

Vždy bol na smiech, čo však, neznamená, že by sme sa ho nemali báť.

Neprehliadnite tiež

Šéf Fondu na podporu umenia: Odborníkov je málo, bojujeme s konfliktom záujmov

Prioritami pre fond na nasledujúci rok sú národné výročia. Stanovilo to ministerstvo.

ROZHOVOR

Viliam Klimáček: Musel som prekonať Dubčekovu auru dobráka

Bol mužom minulosti. Film o ňom sa pýta, prečo ho všetci milovali.

Na hymnu Nežnej revolúcie chce Ivo Hoffman zabudnúť. Napísal jej opačnú verziu

Už desať rokov nehral na gitare, spoločnosť ho sklamala.

Chceli hymnickú pieseň, v ktorej bude slovo Rosa

Pustite si najväčšie hity pesničkára Wabiho Daněka.