SME
Pondelok, 16. december, 2019 | Meniny má Albína

Vo filme Kauza Cervanová sa pravda vyjavuje sama

Aj dokument o traumatizujúcom súdnom prípade môže byť veľmi silným zážitkom.

Viac než o odsúdených ľuďoch tento film vypovedá o slovenskom súdnictve a o tom, prečo je tam, kde je.Viac než o odsúdených ľuďoch tento film vypovedá o slovenskom súdnictve a o tom, prečo je tam, kde je.(Zdroj: ATELIER.DOC)

Film Kauza Cervanová divákom nič nepodsúva a predsa je presvedčivý.

Je to najdlhšia a najtraumatickejšia kauza našej justície. Ťahá sa od roku 1976, keď objavili telo zavraždenej študentky, na súdoch zaberá kilometre spisov a aj s rodinami osôb, ktoré poznačila, zasahuje dohromady stovky ľudských osudov.

Pôvodná otázka viny či neviny s dôkazmi mizne v prepadlisku času a množstve čudesných justičných prešľapov. Ako o tom vypovedať v dokumente? Je to vôbec možné?

Pokora a trpezlivosť

Režisér Kirchhoff sa, ako vraví, „od začiatku bránil apriórnym stanoviskám“, svoje však urobilo osem rokov nakrúcania. Prípad ho pohltil a o nevine odsúdených je presvedčený.

Článok pokračuje pod video reklamou

No ak z kina odchádzate s podobným pocitom, nebude to tým, že by sa vám snažil nenápadne masírovať mozog a čokoľvek podsúvať. Jeho film je silný a presvedčivý.

Bez ohľadu na to, či ako divák o prípade niečo viete, neviete vôbec nič, či je vám dokonale ľahostajný. Alebo vo vás jeho pretriasanie v (istých) médiách vyvoláva alergickú reakciu.

Z filmu najviac cítiť pokoru a trpezlivosť. Trpezlivosť autora, čo odolal pokušeniu súkromného detektíva rozliepať fakty po desaťročiach, keď to jediné, na čom kauza stojí, sú priznania a výpovede svedkov.

A pokora v rozhodnutí, čo všetko z bezodnej témy vynechať. Nevidíme všetko, čím si prešiel režisér a scenárista, čo je pre film iba dobre.

Otázka na plátne nestojí ani tak, či je niekto vrah alebo nevinný. Protagonistov delí celkom iná línia. Vidíme len tých, čo sa domáhajú férového procesu, a potom tých druhých, čo pred kamerou uhýbajú, zaplietajú sa do vlastných rozporov či odmietajú prehovoriť.

Pravda, ako ju vidíme vo filme, nie je čosi, čo treba rozuzľovať. Sama sa vyjavuje v gestách a situáciách.

Načítavám video...

Prelínanie estetiky a etiky

Najsilnejšie momenty však pritom nie sú tie, keď prezident, prokurátor či uznávané kapacity súdneho lekárstva utekajú pred filmármi. Je to príbeh matky detí, čo odvolala výpoveď a šla do väzenia, aby cudzí ľudia netrpeli vynúteným svedectvom. A potom scéna, keď sa odsúdení pohádajú, až zabudnú na prítomnosť kamery.

Dokument o tom, že právo a spravodlivosť sú dve rôzne veci, je výnimočný - tým, čo hovorí, aj spôsobom ako hovorí. Dokumenty existujú na to, aby filmom vyjadrili to, čo inak nevyjadria žiadne iné médiá.

Presne tak to robia režisér Kirchhoff a jeho tím. Výsledkom nie je súdny triler, televízna rekonštrukcia ani hovoriace hlavy. Za minulé desaťročia u nás sotva vznikol film, kde by sa tak prelínala spoločensky závažná a aktuálna téma s umeleckou formou. Alebo aj inak: estetika s etikou.

Oproti filmom napríklad Zuzany Piussi (ktoré, mimochodom, produkoval) je prístup, ktorý Kirchhoff našiel, omnoho viac artistný.

Autor sám neverí, že film niečo v kauze zmení. Tá je na Slovensku uzavretá a čaká na rozhodnutie v Štrasburgu. Kauza Cervanová však v druhom pláne nevraví o siedmich odsúdených ľuďoch.

Je to zúfalé svedectvo desiatok justičných absurdít. To prirovnanie napokon zaznelo na tlačovej konferencii po premiére: Toto je pilotný diel absurdného slovenského Twin Peaks.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka
  2. Slovnaft ťaží z výhod systému EDI
  3. Legenda Dakaru Svitko: verím si na víťazstvo
  4. Nestarnú, ale dozrievajú
  5. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  6. Kam na výlet so svojimi známymi
  7. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  8. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  9. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  10. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  1. Telekom: Technologies allow all to reach opportunities of now
  2. Slovnaft ťaží z výhod systému EDI
  3. Legenda Dakaru Svitko: verím si na víťazstvo
  4. Nestarnú, ale dozrievajú
  5. Zvolenský nie je len slovenský, ale aj férový
  6. Sólymos: Najťažšie bolo prísť za ľuďmi, ktorých odpojili od vody
  7. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  8. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  9. Kam na výlet so svojimi známymi
  10. Slovenské Vianoce kedysi a dnes
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 36 808
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 33 971
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky 27 388
  4. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 15 663
  5. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 14 273
  6. Kam na výlet so svojimi známymi 12 814
  7. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely 11 026
  8. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 10 323
  9. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 435
  10. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 9 400

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner prichádza na súd.
Marian Kočner a jeho dcéra Karolína.
Ilustrácia z Knihy plnej ľudí
Anna Karina pri nakrúcaní filmu Bláznivý Petríček s Belmondom.
Cynická obluda

Čo povedať deťom

Občania pohoršení homosexualitou v reklame sa s hrôzou pýtajú, že preboha ako to vysvetlia svojim deťom.