SME

Gatsbyho sen je nákazlivý. Opica po ňom tiež

Festival v Cannes sa začal výborným filmom Veľký Gatsby režisérskeho kaskadéra. Nebolo to bez rizika.

Leonardo DiCaprio vo Veľkom Gatsbym.Leonardo DiCaprio vo Veľkom Gatsbym. (Zdroj: CONTINENTAL FILM)

Znesvätím posvätný text, hovoril Baz Luhrmann, keď začal spolu s Leonardom DiCapriom nakrúcať Veľkého Gatsbyho. Nedajte sa oklamať. Ani jeho divoký štýl na to nestačí.

Jay Gatsby mal toľko košieľ, že by nimi zaplnil celé horné poschodie svojho veľkého domu. Lenže, nezáležalo mu na nich. Ani na tom, akú majú farbu, z akého sú materiálu a v ktorej svetovej metropole si ich kúpil. Všetky by ich s radosťou a so smiechom povyhadzoval - keby len celé svoje bohatstvo mohol vymeniť za jeden splnený sen. Za Daisy. Ženu, ktorú kedysi stratil, ale ešte stále ju miluje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

cannes_res.jpg

AP Photo/Warner Bros. Pictures, Daniel Smith

Nuda na večierku

Austrálsky režisér Baz Luhrmann raz cestoval transsibírskou magistrálou a bol trochu zdesený z podmienok, v akých sa ocitol. Ešteže si so sebou zobral román Francisa Scotta Fitzgeralda. S príbehom o Veľkom Gatsbym sa zrazu ocitol v Amerike a nadchýnal sa tým, čo práve objavil.

Nebol prvý. Nebol ani prvý režisér, ktorý chcel tento krátky a slávny román zadaptovať. Ale bol prvý, kto ho nechal vo filme poriadne žiť, kto pochopil a vystihol jeho skryté emócie.

Gatsbyho dom na Long Islande sa každý piatok plnil veľkolepými večierkami, a kým hostia špekulovali o tom, odkiaľ má na ne peniaze, on postával na okraji záhrady, díval sa do diaľky, pozoroval zelené svetlo pred domom oproti a vystieral ruku, akoby ho raz mohol dosiahnuť. V tom dome bývala Daisy, už vydatá, a zelené svetlo zosobňovalo jeho túžbu získať ju.

SkryťVypnúť reklamu

Fitzgerald vytvoril tajomnú literárnu postavu a Robert Redford bol nadšený, keď dostal príležitosť zahrať ju v roku 1974. Filmová verzia režiséra Jacka Claytona bola chladná a mdlá, ešte aj tie večierky v Gatsbyho dome boli nudné.

Bazovi Luhrmannovi museli pripadať dlhšie ako niekoľkodňová cesta vlakom. Keď o niečom rozpráva on, zväčša z toho vznikne divoká, emotívna a roztopašná hra. Aj v Gatsbym pomiešal staré filmové formy s novými, dokumentárny tón s fantazijnou akciou, divadlo s reklamnou estetikou, rapera Jay-Z s Gershwinom a Beethovenom.

A ani pri tom nemal obavy, či to všetko môže spolu fungovať, pretože to všetko spolu naozaj funguje.

gatsby2_res.jpg

AP Photo/Warner Bros. Pictures, Matt Hart

Úpadok bez komplexov

Bolo vlastne celkom logické, že jeho film otváral festival v Cannes. Jeho dramaturgovia obdivujú a potrebujú takých filmových kaskadérov - najmä ak sa už v minulosti ukázalo, že popri rozvíjaní nekonvenčnej formy ešte aj vedia, čo tým chcú povedať.

SkryťVypnúť reklamu

Austrálsky režisér bez komplexov koketuje s úpadkovým umením, čo v tomto prípade korešponduje s obrazom newyorských večierkov. Vo Fitzgeraldovej knihe už v sebe nesú morálny úpadok po ére bezstarostných dní a predznamenávajú hospodársku krízu na konci 20. rokov. Gatsbymu sa ešte podarilo zbohatnúť a dostať do spoločnosti bohatých, zároveň ho už však zastihla dezilúzia a sklamanie z toho, čo ho v takej spoločnosti čakalo.

Luhrmann nechcel, aby zostal taký. Leonardo DiCaprio ho preto zahral inak a ukázal ho ako komického až groteskného chlapca, ktorý má peniaze, ale aj trému. Potom ako elegána, ktorý sa naučil vystupovať sebavedomo a na úrovni. A nakoniec aj ako úbohého milenca, ktorého znemožní vlastný hnev a strach.

gatsby_res.jpeg

AP Photo/Warner Bros. Pictures

SkryťVypnúť reklamu

Prehnané výstrahy

Pripravte sa na to, že znesvätím posvätný text, hovoril Baz Luhrmann, keď začal Fitzgeralda filmovať. Boli to prehnané a falošné výstrahy, striedmosť a vnútorné ticho románu nenarušila ani posilnená úloha rozprávača (príbeh zaznamenal Gatsbyho sused Nick Carraway), ani 3D technológia, ani režisérova výstrednosť.

Naopak, Gatsbyho zobrazil vernejšie, ako by si vedenie festivalu v Cannes želalo. Gatsby veril, že všetko krásne ešte len príde a nakoniec ho tragické udalosti jedného leta presvedčili o tom, že všetko krásne už bolo.

Bol by to s týmto pekným filmom naozaj ukážkový večierok - keby sa jeho účastníci na druhý deň nezobudili s nákazlivou opicou, že nákazlivý sen je preč.

cannes2_res.jpg

Leonardo DiCaprio a režisér Baz Luhrmann počas úvodného večera v Cannes. AP Photo/Lionel Cironneau

SkryťVypnúť reklamu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 11 890
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 6 767
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 541
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 3 000
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 2 973
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 965
  7. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 638
  8. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 568
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 86 450
  2. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 18 950
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 17 938
  4. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 9 949
  5. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 894
  6. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 842
  7. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 6 306
  8. Ernest Klotton: Mier prichádza z východu 5 142
  1. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  2. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  3. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa v srdci Slovenska.
  4. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  5. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  6. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
  7. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
  8. Post Bellum SK: Keď sa lámal čas a charaktery
SkryťZatvoriť reklamu