Minulosť neexistuje, sú len naše spomienky

V Cannes súťaží iránsky režisér oscarového filmu Rozchod Nadera a Simin.

Herci z filmu Le Passé. Berénice Béjo sa preslávila filmom The Artist, Tahar Rahim v dráme Prorok.(Zdroj: CANNES FILM FESTIVAL)

Iránsky režisér Asghar Farhadi nepopiera, že tlak cenzúry na ňom zanechal stopy. O tom, ako sa stopy z minulosti nedajú poprieť ani zakryť ani v súkromnom živote, je jeho nový film Le Passé, nakrútený vo Francúzsku.

Nestarneme preto, že čas uteká a plynie. Starneme preto, že na nás čoraz viac a silnejšie dolieha to, čo sme už prežili. Môžeme sa snažiť akokoľvek, nič z toho nezmažeme ani nezakryjeme, hovorieval scenárista a priateľ Miloša Formana Jean-Claude Carriere. V Cannes ho citoval iránsky režisér Asghar Farhadi pri premiére svojho súťažného filmu Le Passé - Minulosť.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Nechcem sa už vracať k minulosti,“ rozhodne sa v jednej chvíli jeho hlavná hrdinka. Stretla zaujímavého muža a chcela s ním žiť, lenže práve minulosť jej nový vzťah skomplikovala. Dospievajúca dcéra sa na ňu hnevala a nového muža v dome odmietala, myslela si, že to nie je čestný človek ani človek bez záväzkov, podozrievala ho, že svojím správaním ničí ľudské životy. Môže byť jej podozrenie pravdivé? To by najprv bolo treba tú minulosť osvetliť.

Tu sa veci hovoria priamo

Asghara Farhadiho budú ešte istý čas predstavovať ako režiséra, ktorý nakrútil film Rozchod Nadera a Simin. Za túto strhujúcu drámu zo súčasného Iránu získal Zlatého medveďa na festivale v Berlíne a potom aj Oscara pre najlepší cudzojazyčný film. Keďže mal aj dosť šťastia s úradmi (jeho rovnako slávny kolega Jafar Panahi skončil vo väzení), mohol cestovať a zvažovať, či prijme ponuky zo zahraničia, napríklad z Hollywoodu. Zatiaľ si vybral Francúzsko, tam nakrútil Minulosť.

Tvrdí, že už aj krátky pobyt v Európe ovplyvnil jeho písanie a vytváranie charakterov. Postrehol, že tu sú ľudia oveľa priamejší, keď si chcú niečo povedať, a priamejšie sú teda aj dialógy v jeho filme. Všetci sú v ňom Francúzi, okrem manžela hlavnej hrdinky. Z Iránu pricestuje pôvodne len preto, aby oficiálne ukončil štyri roky mŕtvy vzťah, rozviedol sa a umožnil svojej žene, aby začala odznova. Nakoniec práve on - nenavyknutý na také priame dialógy - donúti ostatných, aby si vypovedali a priznali minulé činy.

Farhadi si pritom nemyslí, že aj on sám bol pri filmovaní úplne oslobodený, sám sa ešte zo svojej minulosti nevyvliekol a zostal poznačený tlakom cenzúry, ktorú zažil doma. „Existujú dva typy cenzúry,“ hovorí. „Tú prvú, oficiálnu, vám nanútia úrady, a tú druhú, horšiu, si nanútite sami, a ja nepopieram, že som si niektoré obmedzenia už zvnútornil. Nepokladám to však za prekážku, skôr za tvorivú vec.“

Pravda v detektívke

Francúzi sa určite tešili, že Asghar Farhadi dokončil svoj nový film práve tak, aby stihol premiéru na festivale v Cannes. Nakrútil ho opatrne a so zmyslom pre detektívku, chýba mu však taký dramatický konflikt, aký bol v Rozchode Nadera a Simin. Tam napätie medzi hrdinami dotvárali a zvýrazňovali rôzne protichodné spoločenské prúdy. Minulosť je oproti tomu len prostý, intímny film, s menej dráždivou pointou.

Spoločné majú to, ako sa v nich postupne vyjavujú rozličné stránky toho istého príbehu a ako ťažko sa v ňom hľadá pravda. „Pravda nie je nič, čo by sa dalo uchopiť v priestore a čase,“ hovorí Farhadi. „Jej hľadanie je rovnako ťažké v prítomnosti aj v minulosti, nezáleží na tom, koľko fotografií, mailov či zvukových záznamov by nám v tom mohlo pomôcť. Pretože ako hovorí Carriere, minulosť neexistuje. Sú len naše spomienky.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...
  2. Virtuálne sídlo v Bratislave
  3. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  4. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  5. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  6. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  7. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  8. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  9. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  10. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 580
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 991
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 492
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 753
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 256
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 602
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 7 577
  8. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 325
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 507
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 966

Téma: Filmový festival v Cannes 2013


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kde sa vzala treska, vyprážaný syr a omáčka uho

Ako vznikli ikonické pokrmy socializmu.

DOMOV

Šéf Reportérov: Otázky na Kočnera podráždili Fica aj Sulíka

Nebojím sa žalôb, tvrdí šéf Reportérov RTVS Vincent Štofaník.

Píše Roman Jančiga - Fórum

Kým sme boli pred sto rokmi

Rómovia nám najlepšie ukazujú našu minulosť v Uhorsku.

Píše Petr Kocina

Podvody so záverečnými prácami sa vymkli kontrole

Kauza Dankovej práce je takou hanbou, pri ktorej sa ťažko hľadajú paralely.

Neprehliadnite tiež

O knihách

Andy Weir: Chcem len, aby sa ľudia bavili

Nerobím politiku. V mojom písaní nie je žiadne moralizovanie alebo posolstvo.