SME

Pod kožuch áno, pod kožu nie

Nie je to žiadne ľahké porno, dominuje skôr jazyková než sexuálna otvorenosť. Maďarská režisérka Enikő Eszenyi pripravila v Aréne inscenáciu Venušu v kožuchu.

Diana Mórová a Tomáš Maštalír v novej inscenácii divadla Aréna.Diana Mórová a Tomáš Maštalír v novej inscenácii divadla Aréna. (Zdroj: ZSUZSA SZKÁROSSY)

RECENZIA / DIVADLO

Nie je to žiadne ľahké porno, hre dominuje skôr jazyková než sexuálna otvorenosť. Premiérové publikum bolo nadšené.

Ak by chcel niekto vysvetliť študentom divadelného manažmentu základné atribúty bulvárneho divadla, mohol by použiť aj hru Venuša v kožuchu. Komorné obsadenie, šteklivá téma, intelektuálne narážky, vtipné dialógy, priestor pre herecké koncerty...

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Divadelné limity

Nepísaným pravidlom je nakuknúť síce pod kožuch, ale pod kožu už nie, aby sme si náhodou neskazili večeru s priateľmi po predstavení. Cesta do neprebádaných sfér ľudských túžob poslúži len ako reklamný slogan.

SkryťVypnúť reklamu

Aj keby chceli byť tvorcovia maximálne úprimní, narazili by zrejme pri tejto téme na limity divadla. Pohrávanie sa s erotickou príťažlivosťou viac svedčí filmu ako javisku. Verím, že Romanovi Polanskému, ktorý v týchto dňoch na festivale v Cannes prezentuje film nakrútený na báze tejto hry s manželkou v hlavnej úlohe, umožnilo filmové médium ísť na hranu.

Divadlo Aréna neponúka žiadne ľahké porno, hoci v jednej zo scén prichádza „bohyňa“ na neónom vysvietenej sedačke nie takej vzdialenej tomuto žánru. Vnímame skôr jazykovú než sexuálnu otvorenosť. Preklad Zuzany Šajgalíkovej bude zrejme po desiatich rokoch zastaraný, no nateraz pôsobí príjemne hovorovo.

Princíp hry je jednoduchý – v jednom pláne sa pohrávame s dramatizáciou románu Leopolda von Sachera-Masocha Venuša v kožuchu z roku 1870, ktorý dal termínu masochizmus meno, v druhom sledujeme vzájomné zvádzanie autora a herečky. Každý úlet do erotických predstáv dramatika je vzápätí zhodený emancipáciou, feminizmom i rodovými štúdiami poučenými komentármi. Tie v závere dostávajú navrch, aby autora náhodou niekto neobvinil zo sexizmu.

SkryťVypnúť reklamu

Zahrala si aj búrka za oknami

Hra Davida Ivesa mala na Broadwayi premiéru len v roku 2011, Aréna si môže pripísať bod za aktuálnosť. Režisérka Enikő Eszenyi po inšpiráciu ďaleko chodiť nemusela, hra sa uvádza aj v budapeštianskom Vígszinházi, kde je riaditeľkou.

Kým v New Yorku ju uvádzali v komornejšom priestore, v Bratislave je rovnako ako v Budapešti do hry zapojená celá obnažená scéna. V scénografii Kataríny Holkovej má svoju úlohu aj okno bežne zakryté čiernym závesom. Počas premiéry neplánovane zafungovali aj atmosférické efekty. V hre síce malo zaznievať hrmenie, ale búchalo to aj za oknom, búrka dokonca na krátku chvíľu odpojila od prúdu celé divadlo.

Aj v maďarskej produkcii sa ako základný scénický prvok využíva dlhý kus látky.

Temperamentná Vanda a intelektuál Thomas

Venuša v kožuchu je titul stojaci predovšetkým na hercoch. Diana Mórová má na postavu Vandy fyzické predpoklady aj herecký temperament. Začala nervózne s priveľmi povedomými intonáciami a kŕčovito zdôrazňovanou vulgaritou, neskôr sa rozohrala aj do zaujímavejších polôh.

SkryťVypnúť reklamu

Tomáš Maštalír zdôrazňoval skôr intelektuálne rozmery svojho Thomasa. Keby sa nás to, o čom hrajú, dotýkalo o trochu viac, tvorili by zaujímavú hereckú dvojicu. Problémy boli len s prechodmi medzi civilnými dialógmi a dramatickým textom, ktorý sa v hre skúša.

Čo teda nakoniec divák dostane? Diana Mórová to v upútavke vyjadrila takto: „Nesmieme zabúdať, že do divadla chodia ľudia, ktorí majú za sebou prácu. Režisérka robí divadlo tak, že mu bežní ľudia rozumejú.“ Premiérové publikum prešlo do standing ovations už pri prvom poklonení. Na týchto slovách zrejme niečo bude.

Venuša v kožuchu

Divadlo Aréna Bratislava
Autor:
David Ives
Preklad a dramaturgia: Zuzana Šajgalíková
Scéna: Katarína Holková
Kostýmy:
Enikő Eszenyi
Asistent réžie: László G. Szabó
Réžia: Enikő Eszenyi
Hrajú: Diana Mórová, Tomáš Maštalír
Premiéra 17. mája 2013

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 057
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 025
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 828
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 946
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 627
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 485
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 953
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 534
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu