Laureátmi slovenského kola ceny Essl Art Award Cee, ktorá sa koná v ôsmich krajinách, sa stali Marcel Mališ a Zuzana Žabková.
V bratislavskej galérii Medium otvorili výstavu desiatich finalistov slovenskej časti súťaže Essl Art Award Cee.
Porotcom zo všetkých zúčastnených krajín azda nikto ich úlohu nezávidel, čo potvrdil aj český galerista Jiří Švestka. „Vždy sa tu takmer pobijeme. U vás je rozhodovanie o víťazovi najdlhšie a najkomplikovanejšie, ale to je len jasný dôkaz toho, že úroveň diel je vždy na veľmi vysokej úrovni,“ hovoril člen poroty krátko pred vyhlásením víťazov.
Stali sa nimi Marcel Mališ a Zuzana Žabková, ktorá si tiež odniesla cenu VIG Special Invitation.
Obaja získali finančnú odmenu a možnosť zúčastniť sa na výstave Essl Art Award, ktorá sa bude konať od 6. decembra v Essl Múzeu pri Viedni.
Ironický komentár
Víťazné dielo Marcela Mališa s názvom La Rivoluzione Siamo Noi pôsobí ako rozmerný bilbord, na ktorom sa v krátkom intervale menia tri obrazy: autorova školská fotografia z roku 1989, na ktorých majú deti pionierske šatky, zrkadlová fólia a školská fotografia tej istej triedy z roku 1990.
„Je to sarkasticko-ironický komentár k revolučným rokom, ktorý ich zobrazuje iba ako formálnu zmenu oblečenia, pričom protagonisti ostávajú tí istí,“ vysvetľuje Mališ. „Zároveň je to obraz súčasnej reality a jej - stále iba formálnych zmien.“
Osem dirigentov, žiadna hudba
Zuzana Žabková sa zaoberala známym kajúcnym žalmom De Profundis zo Starého zákona, podľa ktorého svoje dielo aj nazvala.
Ide o nemé video, v ktorom účinkuje osem dirigentov, ale ani jediný hudobník. Dirigenti stoja na javisku a každý z nich po pamäti diriguje rovnakú skladbu De Profundis – vždy však vo verzii svojho obľúbeného skladateľa.
„Začalo sa to mojou vlastnou fascináciou De Profundisu od estónskeho skladateľa Arvö Parta a postupne sa moja idea rozširovala,“ hovorí Žabková.
Z dirigentského gesta sa v jej tichom, sústredenom videu stáva priam tanečná choreografia. „Je to najmä o tichu, premýšľaní a rozjímaní,“ vraví víťazka.
Rozhodla tajná voľba
„Vôbec sa to nedá povedať tak, že by niektoré z týchto diel boli dobré a iné zlé,“ vraví Zora Rusinová, členka poroty za Slovensko. Spomedzi finalistov mala až šesť favoritov.
Výstava naozaj stojí za pozretie – prelínajú sa v nej rôznorodé témy: od intímneho prežívania materstva a pamäti cez medzinárodné politické udalosti zobrazené formou maľovaných keramických tanierov až po život vášho profilu na sociálnej sieti. Nájdete tam hĺbavý dokument o kapucínoch aj podpichovačný výskum „voľného pracovného času“.
Nečudo, že porota sa rozhodla pre nezvyčajné tajné hlasovanie. Ich diskusia vraj pridlho neviedla k žiadnemu jasnému výsledku.
„Napokon sme zohľadnili najmä novosť a originalitu prístupu k už pomerne frekventovaným umeleckým témam a aj perfekcionizmus v rámci ich formulovania,“ dodáva na margo víťazov Rusinová.
Výstava finalistov a víťazov Essl Art Award Cee je v galérii Medium do 10. júna.
Essl Art Award Cee
Súťaž založil v roku 2005 rakúsky zberateľský pár Anges a Karlheinz Esslovci, ktorí sa dlhodobo venujú podpore mladého umenia.
Od roku 1999 pôsobí aj Essl Museum pri Viedni, ktoré je najväčším súkromným múzeom v Rakúsku s jednou z najvýznamnejších zbierok súčasného umenia v Európe.
Súťaž sa v dvojročnom intervale koná v Bulharsku, Rumunsku, Chorvátsku, Maďarsku, Slovinsku, Turecku, Českej republike a u nás.
Finalisti zo Slovenska: Janka Duchoňová, Dominik Hlinka, Jana Kapelová, Ján Kekeli, Marcel Mališ, Adam Šakový, Ivana Šáteková, Denisa Slávová, Monika Stacho a Zuzana Žabková