Keď páchateľom je sám režisér

Jadrom filmu nie je rozkrývanie prípadu, ale vykresľovanie osobnej i manželskej krízy.

Hypnotizér je svojrázny a mätúci film.(Zdroj: MAGIC BOX SLOVAKIA)

Nie je to detektívny film, hoci sa tak chce tváriť. Mnohé režisérove finty na divákov vyznievajú po zhliadnutí filmu ako nefunkčné a samoúčelné.

Švédsky režisér Lasse Hallström vo svojom prvom kriminálnom trileri, ktorý nakrútil po štvrťstoročí opäť doma podľa úspešného švédskeho románu, bezstarostne porušuje ba ignoruje nielen väčšinu zákonitostí detektívky, kriminálneho žánru, trileru, ale aj drámy ako takej.

Škandinávska nálada

Základom je pre severské detektívky pochmúrna, temná, akoby depresívna nálada bez východiska, pevne spätá s nostalgiou, smútkom z nenaplnených nádejí, možností aj ambícií. Hallström ju zvláda bravúrne, ale aj mätie obrazom.

Raz sú to letecké zábery, ktoré evokujú príchod či odchod, inokedy hrozivý, subjektívne snímaný obraz, akoby pohľadom niektorej z postáv – možno páchateľa. V skutočnosti však nenesú žiadnu relevantnú informáciu.

V štýle škandinávskych kriminálnych filmov sa i Hypnotizér zameral na psychologickú drobnokresbu postáv aj analýzu ich komplikovaných vzťahov, lenže v tomto prípade ich nespája s napínavými či s akčnými scénami. Samotný detektív Joona Linna (Tobias Zilliacus) je odsunutý do úzadia, jadrom filmu nie je jeho rozkrývanie prípadu, ale vykresľovanie osobnej i manželskej krízy doktora Barka (Mikael Persbrandt) a jeho manželky, maliarky Simone (režisérova životná partnerka Lena Olin).

Ilustrácia pre zasvätených

Hallström nakrúcal doma vo Švédsku, kde sa z románovej predlohy predalo pol milióna výtlačkov. Nerobil zábavu pre Američanov, ktorí knihu nepoznajú, ale pre krajanov, ktorí ju poznajú dôverne. Komunikoval so zasvätenými. Mohol si dovoliť skratkovitosť, ilustratívnosť, náznakovosť. Nemusel sa trápiť s vysvetľovaním ani s logikou, dokonca rezignoval i na výraznejšiu pointu.

Román manželov Ahndorilovcov, publikujúcich pod menom Lars Kepler, umiernene experimentuje s formou, rozprávačom i prekrytím kriminálnej zápletky vzťahmi postáv. Divák, ktorý román nepozná, tápa: vlastne tu niet hlavných hrdinov, snímka venuje rovnocennú pozornosť hneď trom či štyrom ľuďom. Nikomu z nich nevenuje sympatie, páchateľom môže byť ktokoľvek.

Množstvo vedľajších postáv, aj tie zbytočné, podáva tak, ako keby boli kľúčové. Nemálo ich je maskovaných, kostýmovaných i herecky stvárnených tak, akoby už prekročili krehkú hranicu medzi zdravým rozumom a šialenstvom, iné zasa pôsobia ako urieknuté či zhypnotizované, alebo nás aspoň znervózňujú svojimi často čudnými zvykmi, bizarným vzhľadom či večne ziapajúcimi deťmi.

Aj tu režisér Lasse Hallström klame telom. A my by sme mu všetko to zavádzanie dokázali odpustiť, ak by ho v závere nejakým spôsobom zúročil či aspoň funkčne využil.

Detektívka bez detektíva

Hypnotizér nie je detektívny film, detektív nepostupuje podľa logických krokov, nezbiera dokonca ani informácie o zainteresovaných, je nepodstatný, podobne ako celé jeho pátranie. Veď prípad nedospeje k rozuzleniu zásluhou pátrača, ale len náhodou.

A nie je to rozuzlenie prekvapujúce, dôvtipné ani zaujímavé. Vysvetľuje len veľmi málo, priveľa skutkov, replík i postáv zostáva neobjasnených, nedopovedaných.

Atmosféra, podporená hercami, kamerou i hudbou, je silnejšia ako príbeh, forma prevalcovala obsah. Vinou predlohy, scenára, ale i režiséra, ktorý sa tiež rozhodol trošku experimentovať. Hypnotizér je svojrázny, mätúci, znepokojujúci film, lenže za cenu zámerného porušovania pravidiel žánrov, do ktorých sa chce radiť. Páchateľ sa tu nezahráva s obeťami, ale s divákmi.

RECENZIA / FILM

Hypnotizér (Švédsko 2012)
122 minút
Réžia: Lasse Hallström
Účinkujú: Tobias Zilliacus, Mikael Persbrandt a ďalší
Premiéra v SR: 23. mája

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 420
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 925
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 14 786
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 239
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 955
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 995
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 415
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 071
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 375
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 234

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Žili v slávnej vile, no nikdy sa do nej nevrátili

Filmár David Cysař pátra po histórii svojich blízkych, ktorých za vojny obrali o unikátnu vilu. Stavbu od Adolfa Loosa otvoril verejnosti.

PRIMÁR

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa mení sexualita?

Kvalita závisí od psychiky milencov.

Neprehliadnite tiež

AKTUALIZOVANÉ

Na premiéru chcel prísť s opicou. Švédsky režisér získal Zlatú palmu v Cannes

Ruben Östlund vyhral s komédiou o riaditeľovi múzea.

V Nemecku zabíjali neonacisti, polícia z toho škandál neurobila

Herečka Diana Kruger reaguje na limity práva v boji proti terorizmu

Nasadili Rusi trollov do hľadiska? Z favorita Cannes vyrobili prepadák

Výroba alternatívnych faktov neobišla ani filmový festival.

Zomrela hrdinka knihy Mengeleho dievča. Porazila nacizmus, keď sa jej narodili deti

Viola Fischerová stihla zažiť pocit, že patrí tam, kde sa narodila.