FÓRUM

Napriek hrôze to bol veselý tanec

KNIHA TÝŽDŇA / TANEC NA DVOJITÉM LEDĚ Postavy na fotografiách, rovnako ako ich autor a jeho žena, sa nevzdali vlastných predstáv o tom, ako žiť a tvoriť

KNIHA TÝŽDŇA / TANEC NA DVOJITÉM LEDĚ

Postavy na fotografiách, rovnako ako ich autor a jeho žena, sa nevzdali vlastných predstáv o tom, ako žiť a tvoriť

Keď niekedy v 70. rokoch Jan Ságl, fotograf a „rodinný“ dokumentarista vtedajšieho českého undergroundového spoločenstva, ukryl veľkú časť fotografických negatívov pred hrozbou domových prehliadok, dalo sa tušiť, že pôjde o jedinečné svedectvo. Podľa vtedajších socialistických zákonov to boli predovšetkým dôkazy kriminálnej činnosti, dnes je to unikátny archív alternatívnej kultúrnej scény. Dejiny českého undergroundu sa skúmajú priebežne od roku 1989, avšak toto „nájdené“ svedectvo nie je ani tak reprezentatívnym dokumentom konkrétneho dobového príbehu, ale skôr súkromným návratom fotografa k najkrajším rokom svojho života.

Článok pokračuje pod video reklamou

Jan Ságl spolu so svojou ženou Zorkou, sestrou Ivana Martina Jirousa, boli tou dvojicou, ktorej spoločná existencia sa nerozplynula len v každodenných potrebách. Nekapitulovali pred tlakom ani zvodom normalizačných vábničiek a nevzdali sa vlastných predstáv o tom, ako žiť a tvoriť. Bola to práve Zorka Ságlová, ktorá do českého umenia priniesla nezvyčajné prvky hry do priestoru krajiny. V tom čase, na prelome 60. a 70. rokov, to nebol len prejav radikálneho umeleckého postoja, ale aj hľadanie nového typu komunikácie, reagujúcej na krízu klasického umeleckého prejavu.

A fotografie, ktoré z jej akcií „inscenoval“ Jan Ságl, sú dnes nielen historickým dokumentom prvých landartových happeningov v českom umení, ale aj fotografickými zápiskami toho, čo sa dialo mimo scény - v čase príprav či balenia použitých rekvizít. Na Ságlovej happeningoch, ktoré postupom času nadobudli ráz nedobrovoľne izolovaných akcií, sa zúčastňovali všetci tí, ktorých dnes poznáme ako legendy českého undergroundu: umelci z Křižovníckej školy, hudobníci z The Primitives Group a The Plastic People of the Universe, Milan Hlavsa, Pavel Zajíček, Vratislav Brabenec, Ivan Martin „Magor“ Jirous, Věra Jirousová, Milan Knížák, rodina Němcovcov...

Mýtické príbehy

Avšak už prvé listovanie knihou Tanec na dvojitém ledě (KANT, 2013) je prekvapením: prítomnosť tesilovej sivosti 70. rokov je tu navidomoči prekrytá „veselými hippies“, ktorí sa rozhodli normalizáciu prehliadať aj s rizikom nulovej životnej perspektívy. Sám autor spomína: „ Přes ten děsivej průser, ve kterým jsme žili, přes tu hrůzu, to byl hlavně veselej tanec. Překvapuje mě, jak to bylo přátelské prostředí, což z obrazu nevyčteš, to může ukázat jenom fotografie. Chvíli jsem zvažoval, jestli fotky pustit nebo ne – ale pak jsem se rozhodl, že nebudu nic cenzurovat. Bylo vidět, že jsou všichni spolu rádi, holky, kluci. Překavapuje mě veselost, která z toho všeho vystupuje na povrch.“

Fotografie sú predovšetkým záznamom z koncertov, vernisáží, happeningov, divadelných hier, tanečných zábav, súkromných slávností, ktoré boli vždy pripravované a publikom vnímané ako inscenovaný obrad a sviatok. Boli to práve skupiny undergroundu The Primitives Group a The Plastic People of the Universe, ktoré experimentovali s vtedy módnou ideou rockového gesamnkünstwerku a komponovali koncerty ako scénické prezentácie hudby a textu. Ako sa dokonca dnes ukazuje, tak ani nie hudba, ale práve rôzne formy akčného umenia boli tou základňou, zjednocujúcou rôzne záujmové skupiny vtedajšej alternatívnej kultúry. Tie im navyše dodávali ráz tajomných mystérií, tie potom spolu s prenasledovaním a hrozbami zatýkania len posilňovali ústne šírenie medzi mladými priaznivcami a dodnes prežívajú ako mýtické príbehy tých čias.

Slobodná komunita

Avšak fotografie Jana Ságla nezachytávajú iba legendy undergroundu v ich reprezentatívnych „rockových pózach“. Sú skôr vecným dokumentom všetkých tých umeleckých udalostí a obyčajného prežívania ako užívania si seba samých v slobodnej komunite. Najemotívnejšie snímky publikácie sú skôr nenápadnými momentkami, ako je odnášanie stohov slamy z výstavy Zorky Ságlovej v Špálovej galérii (1969), kde plastici neviazane vystrájajú, či uhrančivý portrét Milana Hlavsu stojaceho pred stredovekou freskou pri vôbec jeho prvej návšteve kostola. Ani ostatné fotografie, v tých najlepších záberoch zachytávajúce neopakovateľnú bezstarostnosť a sebavedomie slobodných ľudí, nedávajú tušiť, že vznikli v neľahkom období normalizačného Československa. O tom hovorí aj symbolický názov knihy. Autor sa v ňom odvoláva na zážitok zo svojho detstva, keď na rybníku v jeho rodnom Humpolci striedaním mrazu a odmäku sa vytvorila dvojitá krehká ľadová vrstva, ktorá len vyvolávala zdanie pevného ľadu. Tento prírodný efekt tak očaril korčuľujúce sa deti, že predstierali istotu, že sa im nič nemôže stať, tušiac aj riziko neistého ihriska.

Aj undergroundová komunita si zaiste uvedomovala svoj klam zdanlivo bezpečného dvojitého ľadu, ktorý pod nimi už v tých „veselých“ rokoch pomaly praskal.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  10. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  1. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  6. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  7. Sú "firmy na predaj" vhodné pre začínajúcich podnikateľov?
  8. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  9. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 442
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 676
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 398
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 388
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 268
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 7 591
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 898
  8. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 540
  9. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 4 346
  10. Nepodceňujte príznaky psoriázy 3 554

Hlavné správy zo Sme.sk

TV

Cez čiaru s Pavlom Fejérom: Ľudí v Humennom ovláda strach

O tom, ako v meste vládne primátorka, sa šíria nelichotivé príbehy.

DOMOV

Polícia smeruje k obvineniu Kočnera z vraždy

Zsuzsová nemala dôvod na objednávku vraždy Kuciaka, upozornil Najvyšší súd.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kočner je v putách, zrazu ho nikto nepozná

Ako fungoval Marian Kočner a zmenky.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Pred Maltou sme o Kočnera popredu

Rok od vraždy novinárky Galiziovej sú v cele len vykonávatelia.

Neprehliadnite tiež

Agnieszka Holland: V Rusku zabíjajú novinárov sústavne. Myslíme si, že sme lepší?

Slávna poľská režisérka nakrúca film o záhadnej smrti novinára.

Rádio Expres: Mladých hudobníkov hráme. Emme Drobnej pomohla Superstar

Rasťo Bečaver vysvetľuje, čím speváčka zaujala jeho rádio.