FÓRUM

Doba a literatúra

Literárium / Stanislav Rakús

Literárium / Stanislav Rakús

Koncom deväťdesiatych rokov som sa zúčastnil na diskusnom stretnutí spisovateľov a literárnych kritikov, ktorého úlohou bolo "hľadať odpovede na otázku, do akej miery ostáva spisovateľ v demokratickom svete zodpovedný za formovanie verejnej mienky". K tejto otázke sa dá aj dnes pristúpiť z dvoch pozícií.

Prvou je sféra morálnych, občianskych, politických, intelektuálnych, publicistických a iných postojov, druhou oblasť literárnej pôsobnosti, ktorej finálnym produktom je umelecké dielo.

Článok pokračuje pod video reklamou

Dotknem sa druhej stránky problému. Z tohto hľadiska nemá umelecká literatúra v samej svojej podstate dosť možností formovať verejnú mienku. Je to tak aj preto, že k jej základným znakom – budem tu mať na mysli predovšetkým prozaickú tvorbu – patrí hovorenie nedopovedaním a hovorenie niečím iným, vyžadujúce si v komunikačnom procese také aktivity, na základe ktorých sa čitateľ stáva v istom zmysle druhým autorom. Zveličene sa dá táto situácia kvalifikovať i tak, že polovicu diela napíše autor a druhú polovicu dopisuje múzický typ čitateľa. Má to v podstate tri dôsledky:

1. Múzické čítanie je menšinové a v tomto zmysle umeleckej literatúre chýba širší komunikačný záber.

2. Múzického čitateľa možno hĺbkovo, penetrantne textom zasiahnuť, no tento akt nemá bezprostredný pretvárajúci a ovplyvňujúci dosah.

3. Plnohodnotný autor i čitateľ patria do toho istého múzického okruhu až tak, že nielen autor, "básnik", ale aj čitateľ "sa rodí".

Je zvláštne a na prvý pohľad azda aj paradoxné, že po tejto stránke sa pre epické vyjadrenie ukazuje výhodnejšia nepriaznivá doba, lebo štruktúrne uspôsobenie textu má diskrétnu podobu, ktorá je chtiac-nechtiac dielom umeleckej autocenzúry, napriek všetkému metodicky - nie však nemravnosťou a paranojou - podobnej cenzúre moci.

Otvorené doby sú dobami priamych prístupových ciest, literárna okľuka si v nich vyžaduje zvýšené nasadenie. Sú to doby publicistické, nie literárne, doby úvah a priameho pomenovania problému.

Český režisér Otomar Krejča v jednom z televíznych rozhovorov na začiatku 90. rokov povedal, že predmetom umenia nie sú pomery.

Napriek tomu sa pomery pre umenie nesmú stať ani tabu. Autor však, vychádzajúc z času, im musí dať energiu nadčasovosti.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  5. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  6. Najužitočnejšia appka
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  8. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  9. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  10. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  5. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  6. DEXIS SLOVAKIA má nového generálneho riaditeľa
  7. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  8. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  9. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  10. Najužitočnejšia appka
  1. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 19 245
  2. Najužitočnejšia appka 15 773
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 649
  4. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 005
  5. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 9 233
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 8 677
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 147
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 5 786
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 5 166
  10. Zmenky a dlhopisy s fixným výnosom 5 – 6,6 % p.a. 2 637