Únos lode somálskymi pirátmi pôsobí skutočne ako dokument.
Nie je také dôležité, či to bude lietadlo, autobus, alebo loď s námorníkmi pri pobreží Somálska. Únos dopravného prostriedku je vo filme zaručená dráma, mašina na emócie.
A filmári vydierajú diváka hneď dvakrát: keď z neho žmýkajú emócie podľa presných vzorcov a zároveň presviedčajú, že toto všetko sa stalo naozaj. Do detailu presne tak, ako to vidíme.
Tobias Lindholm vedel, že ak má nakrútiť rukojemnícku drámu on, nebude to hollywoodskym spôsobom. Keď v rokoch 2007 a 2008 uniesli dánske lode v Indickom oceáne somálski piráti a žiadali výkupné, mladý filmár o tom čítal v médiách. A pritom si uvedomil, že je tu realita, o ktorej predtým ani netušil.
„Realita, kde sú lodné spoločnosti nútené vyjednávať priamo s pirátmi. Realita, kde piráti zarábajú milióny dolárov. A realita, kde posádku lode držia mesiace v zajatí bez možnosti ovplyvniť svoj osud,“ vysvetľoval po premiére.
Najúspešnejší dánsky film roka 2012 sa volá Únos (A Hijacking) a štýl, ktorým je nakrútený, je taký realistický, až máte pocit, že v kine sledujete dokument.
Žiadne melodrámy
„Neznášam melodrámy,“ priznal sa režisér a scenárista pre web FilmIreland. „Vo filme nemám rád lacné emocionálne pointy, väčšinou ma nudia.“ Sám sa vyhýba obvyklým klišé - a záujem v zahraničí ukazuje, že stratégia funguje.
Má iba 36 rokov, no v dánskom filme o ňom počuť a za hranicami tiež. Ledva skončil školu a za sebou mal iba réžiu televíznej drámy, keď mu zvonil telefón. Na druhej strane sa ohlásil Thomas Vinterberg, slávny dánsky filmár. A spýtal sa kolegu, mladšieho o generáciu, či s ním nechce písať scenár.
„Tým sa všetko zmenilo,“ spomínal na spoluprácu Lindholm. Príbeh učiteľa nespravodlivo obvineného z pedofílie s názvom Hon vlani zabodoval na festivale v Cannes, odkiaľ si odniesol ocenenie poroty.
„S Vinterbergom sa nikdy nesnažíme vymýšľať ‚zápletku‘. Proste začneme postavami a situáciami. V mnohých filmoch, čo som videl, je to skôr naopak, postavy na zápletku čakajú. Ale tak to predsa nie je v bežnom živote."
Foto - Kapiringen.com
Loď, ktorá prežila únos
Režiséra priťahujú postavy uväznené v obmedzenom priestore. V novom filme je ním loď.
„Než som sa narodil, otec bol námorníkom, ale nikdy mi o tom nerozprával. Možno práve preto mi more stále behalo po rozume,“ spomínal.
„Nechcel som film o tom, aká je pravda o únosoch v Indickom oceáne, pretože neverím, že takáto pravda existuje. Ale uvedomil som si, že môžem urobiť film o námorníkoch, ich príbuzných, pirátoch a lodnej firme. Pretože tí existujú. A ak tí, čo únos prežili, budú mať pocit, že film je o nich, budem blízko cieľa.“
Ohlasy už potvrdzujú, že sa cieľu priblížil. Priblížiť sa realite viac azda nie je možné.
Loď, ktorú si prenajali filmári, je totiž tá istá, čo prežila únos v roku 2007. Najprv netušili, že časť jej posádky strávila dva roky v reálnom zajatí, ale keď to zistili, do príbehu vložili ich presné pripomienky.
Postavy pirátov hľadali na kastingoch v africkej Keni (kde reálni piráti s obľubou prepierajú výkupné), vyjednávača hrá muž, čo je vyjednávačom v bežnom živote (hoci sa venuje skôr rozvodom manželov než únosom v oceáne). Dramatické scény vyjednávania sa nenakrúcali v štúdiu, ale v priestoroch lodnej firmy, s ktorou filmári všetko konzultovali. Aj telefonáty znejú takmer od slova do slova presne ako tie reálne.
Štáb filmárov vyplával z Kene a zamieril do revíru skutočných pirátov, takže ho musel strážiť ozbrojený sprievod.
Šéf lodnej spoločnostivyjednáva z pevniny o výške výkupného. Práve on je v príbehu tragickou postavou. Foto - Kapiringen.com
Bez hollywoodskych prikrášlení
Netypický Únos vlani pobral ceny dánskej akadémie a v zahraničí prešiel významné filmové festivaly. Za to, že odolal „vábeniu hollywoodskych sirén“ a neupiekol klasickú drámu, ho pochválil britský denník Guardian.
Nie je to ten film, kde „skutočné udalosti“ vtesnajú do dejstiev, prifarbia hrdinov, obete aj zločincov, kde vždy akciu vystupňujú v hollywoodskych proporciách. Ak čakáte v kine toto, budete sa nudiť.