Verdiho Macbeth otvoril opernú časť Zámockých hier zvolenských, monotematicky venovanú dvestoročnému výročiu narodenia skladateľa.
Od vzniku operných Zámockých hier zvolenských (1979) je Giuseppe Verdi dominantným autorom festivalu. Nielen formou diváckych titulov na čele s milovaným Nabuccom, ktorého galapredstavenie uzavrie aktuálny ročník, ale aj vďaka exkluzívnej koncertnej sérii autorových raných diel – tento rok ju rozšíri slovenská premiéra raritného Korzára.
Otváracie predstavenie tradične patrí premiére usporiadateľa festivalu, banskobystrickej Štátnej opery. Počasie síce ochudobnilo divákov o atmosféru zámockého nádvoria, neprišli však o výdatný umelecký zážitok.
Exhibícia veľkých hlasov
Takú prehliadku volumenóznych hlasov, akými premiéroví hostia vyšperkovali historicky prvého banskobystrického Macbetha, akustika Národného domu zrejme nepamätá. Louise Hudson obdarila Lady Macbeth dramatickým materiálom veľkej výrazovej sily, plasticky zvnútorneným v scéne šialenstva.
Impozantný je i barytón Eveza Abdullu, hoci k dokonalosti titulnej postavy mu chýba štýlová autentickosť. Tou naopak disponuje taliansky spinto tenor Miroslava Dvorského (Macduff). Aj pre postavu Banca si ťažko predstaviť exkluzívnejšieho predstaviteľa, než je nosným farebným basom vybavený Štefan Kocán.
Šéfdirigent Marián Vach Macbethom rozšíril svoju úctyhodnú kolekciu verdiovských naštudovaní a opäť potvrdil povesť naslovovzatého odborníka, schopného ab〜strahovať z partitúry melodicko-výrazové bohatstvo. Bez obavy z prekrytia objemných speváckych hlasov sa mohol orchester rozohrať v sýtom zvuku a dramatickej údernosti.
Bizarný a temný
Sugestívnou inscenáciou Macbetha sa po spornom slovenskom opernom debute rehabilitoval Peter Gábor. Na rozdiel od košického Rigoletta má banskobystrický Macbeth koncízne naplnenú scénickú koncepciu, z hereckého prejavu sólistov i z disciplinovaného zboru je zrejmý intenzívny režisérsky vklad. Gáborov Macbeth je bizarný a temný: zlo zhmotnené do manželov Macbethovcov nosí ľudskú tvár, ostatných aktérov drámy posúva mŕtvolné líčenie do polohy potenciálnych obetí.
Nasledujúca sezóna ukáže, či Gáborovu a Vachovu formu dokážu naplniť aj domáci sólisti. Nateraz je Macbeth dôstojným začiatkom verdiovského ročníka Zámockých hier zvolenských.