Martin žije tým, čo v publiku zanecháva divadlo

Prebiehajúci festival Dotyky a spojenia napĺňa divadelné sály a stále láka k diskusii.

Stanislava Pázmányová a Michal Novodomský v prešovskej inscenácii Tučné prasa v réžii Jakuba Nvotu.(Zdroj: DaS)

Divadelný festival Dotyky a spojenia má za sebou svoju prvú polovicu. Diskusie o predstaveniach zatiaľ celkom spoľahlivo priťahujú skupinu prítomných divadelných odborníkov i laikov, časť tvorcov, fanúšikov i študentov. Študovňa, v ktorej každý festivalový deň prebieha kritická platforma, síce nemá šancu praskať vo švíkoch, dôležitejšie však v danej chvíli je, že sú preplnené sály v prípade väčšiny hosťujúcich predstavení.

I keď nie celkom to platí pre stredajšie vystúpenie komárňanského divadla Jókai színház, ktoré na festival priviezlo Shakespearovu inscenáciu Richard III. v réžii Martina Hubu. Zrejme zohral úlohu náročný divadelný kus i cudzie jazykové prostredie (napriek tomu, že text bol z maďarčiny simultánne tlmočený). Inscenácia zaujala svojím scénickým tvarom, režisér počítal so skúseným divákom znalým historických aj divadelných súvislostí. Ponúkol zjednocujúci obraz zakomplexovaného zloducha, ktorý svoju moc a kráľovskú korunu vykúpil krvou rodiny a slepo oddaných posluhovačov. Na dne morálky sa však topí nielen on, ale aj jeho obete a všetci tí, čo nie sú schopní postaviť sa čestne proti jeho besneniu. Dôsledne prepracovaný herecký výkon v hlavnej úlohe podal Attila Mokos.

Článok pokračuje pod video reklamou

Oveľa kontaktnejšou, no významovo plochejšou sa ukázala prešovská inscenácia Tučné prasa. Mladá generácia hercov z Divadla Jonáša Záborského nezaprela nadšenie a chuť naštudovať hru súčasného amerického autora Neila LaButea o tom, ako dnešná konzumná spoločnosť nie je schopná prijať ľudskú nedokonalosť, ktorá môže byť aj zdrojom výnimočnosti. Príbeh hovorí o dobre zavedenom, šmrncovne vyzerajúcom Tomovi. Pracuje v istej korporátnej firme a popri vehementnej ponuke zodpovedajúcej trendovým fyzickým kritériám krásy ho zaujme žena s objemnejšími krivkami. To sa však jeho kolegovcom vôbec nepozdáva, a tak sa pokúšajú experiment s láskou znehodnotiť. Herci si to užili na javisku najlepšie, ako vedeli. Tvorivému tímu sa podarilo pobaviť divákov ľahkými gagmi, no nechali sa niesť na zradnej konverzačnej vlne hry. Jej autor sa totiž nepokúša rozpracúvať témy nahodené samým sebou.

Niečo podobné možno badať aj v inscenácii divadla GUnaGU. Hre Viliama Klimáčka Mutanti však dodáva ďalší rozmer jej silný autorský charakter. Príbeh je postavený do značnej miery na reálnych skúsenostiach a životných pocitoch herca Viktora Horjána. Spoločne s Csongorom Kassaiom a Zuzanou Šebovou sa dotýkajú tém homosexuality, rakoviny, prostitúcie, výchovy dieťaťa vo zväzkoch rovnakého pohlavia, ale aj motívov viery, žiarlivosti. Tragikomický charakter inscenácie sa buduje viac v ľahšej vtipnej, než hlbšej rovine, napriek tomu kdesi za plánom cítiť vážnejší pokus o úprimnú výpoveď.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  5. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  10. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  1. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  6. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  7. Sú "firmy na predaj" vhodné pre začínajúcich podnikateľov?
  8. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  9. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 442
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 676
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 398
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 388
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 266
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 7 551
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 898
  8. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 539
  9. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 4 352
  10. Nepodceňujte príznaky psoriázy 3 556

Hlavné správy zo Sme.sk

TV

Cez čiaru s Pavlom Fejérom: Ľudí v Humennom ovláda strach

O tom, ako v meste vládne primátorka, sa šíria nelichotivé príbehy.

DOMOV

Polícia smeruje k obvineniu Kočnera z vraždy

Zsuzsová nemala dôvod na objednávku vraždy Kuciaka, upozornil Najvyšší súd.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kočner je v putách, zrazu ho nikto nepozná

Ako fungoval Marian Kočner a zmenky.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Pred Maltou sme o Kočnera popredu

Rok od vraždy novinárky Galiziovej sú v cele len vykonávatelia.

Neprehliadnite tiež

Agnieszka Holland: V Rusku zabíjajú novinárov sústavne. Myslíme si, že sme lepší?

Slávna poľská režisérka nakrúca film o záhadnej smrti novinára.

Rádio Expres: Mladých hudobníkov hráme. Emme Drobnej pomohla Superstar

Rasťo Bečaver vysvetľuje, čím speváčka zaujala jeho rádio.