V hlbokých divadelných dotykoch s pravdou, vinou, vierou

Dotyky a spojenia predstavili vo svojej druhej polovici výborné produkcie nezávislých zoskupení.

Alternatívne inscenácie nezávislých produkcií zaradili organizátori festivalu Dotyky a spojenia v rámci neskorých nočných hodín. Napriek tomu dokázali výnimočne inšpirovať.

Ojedinelý zážitok prinieslo komorné vystúpenie Voľného zoskupenia Martinka-Kalinka-Mikuláš. Autorská monodráma Bartimejove pašie rozpráva biblický príbeh z pohľadu slepca Bartimeja, ktorému sa stal zázrak, keď sa mu vrátil zrak. Pre Ježiša to bol posledný zázrak, ktorý urobil predtým, než vstúpil do Jeruzalema. Pre slepca to bol osobný moment osvietenia, poznania novej skutočnosti, novej pravdy, ktorej padá za obeť tá stará. Dilema je ťažká: nedalo by sa všetko vrátiť, nasledovať Boha, byť opäť nevidomý a nevedomý, mať svoj ohraničený život, od ktorého človek presne vie, čo očakávať? Výbornému výkonu Ivana Martinku v hereckej i bábkohereckej úlohe citlivo s rovnocenne kontruje hudobná dvojica Andrej Kalinka a Michal Mikuláš.

Druhým malým nočným zázrakom bolo vystúpenie bratislavského súboru Ticho a spol. Déja vu je intímnou, krehkou, umne vypracovanou hrou na motívy textov poviedkara Miloša Janouška, ktoré po úprave Viki Janouškovej a v réžii Róberta Horňáka zhmotnili tvorcovia do poeticko-patafyzickej, vtipnej inscenácie s nádychom fantastiky. Rozprávajú príbeh dvojice, ktorá v samote veľkého sveta hľadá zmysel svojho spolužitia. V hlavných úlohách zasvietili vo výbornej hereckej forme Jana Lieskovská a Pavol Plevčík.

Vystúpenie rusínskeho Divadla A. Duchnoviča z Prešova s Úbohým čertom ruského symbolistu Fiodora Sologuba patrilo skôr medzi tie slabšie, do istej miery aj v dôsledku samotného výberu predlohy, napriek presvedčivým hereckým výkonom. Mametov November v podaní Divadla Aréna sľuboval herecký koncert, no inscenácia sa neudržala na uzde sarkastickej grotesky, postupne strácala sily a divadelné kvality, až skončila ako zvrhlá fraška.

Bratia Jurgovci inšpirovali k úvahám o divadelnom priestore v širokom slova zmysle. Zaujali scénografickou výpoveďou (Jozef Ciller) a dali priestor na polemiku o literárnom texte ako predmete divadelnej hry.

Dostojevského Zločin a trest v spracovaní žilinského súboru bol pokusom o náročnú výpoveď mladého súboru, nemohol sa však vyhnúť aktuálnemu porovnávaniu, keďže rovnaký titul priniesol režisér Edo Kudláč na festival vlani s košickým súborom. Žilinský Raskoľnikov (Michal Režný) sa usiloval o sústredený rozkol vo vedomí a svedomí svojej postavy, málo sa však vyvíjal z hľadiska vzťahov k ostatným postavám.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 000
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 864
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 059
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 414
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 896
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 267
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 089
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 620
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 763
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 725

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

BLOG TRANSPARENCY

Keď biznis v zdravotníctve roztočí bývalý šéf daňovákov

Doktor Kostka nebol jediný, komu v posledných rokoch darilo.

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop