SME

Nemôžeme stále počúvať Mozarta

Dnes a zajtra je v Opere Slovenského národného divadla premiéra, v rámci ktorej sa uvedú až dvaja autori. Očakávanie od Arnolda Schönberga a Plášť od Giacoma Pucciniho. Kým tvorba talianskeho skladateľa je dobre známa, Schönbergovo atonálne dielo, považov


FOTO SME - PAVOL MAJER


ané za jeden z pilierov modernej hudby, nebolo doteraz v Slovenskom národnom divadle vôbec uvedené. Na neprebádanú pôdu sa rozhodol vstúpiť režisér Anton Nekovar a autor hudobného naštudovania, dirigent Peter Feranec. Sú presvedčení, že moderná hudba nemá byť určená iba elitnému krúžku znalcov. Vravia, že je to láska na druhé počutie. A ak je dobre zinscenovaná, určite vzbudí záujem a položí množstvo otázok.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Expresívna Schönbergova opera, hoci mala premiéru už v roku 1924, je veľkou neznámou aj pre renomovaných slovenských hudobných kritikov. Jednodejstvová monodráma Očakávanie rozpráva príbeh ženy, ktorá hľadá v lese milého, no keď ho nájde, je už mŕtvy. Na sopranistku kladie táto inscenácia veľké nároky - musí vyjadriť zúfalstvo, ale v spomienkach tiež šťastie, lásku, erotiku. V Opere SND ju stvárňujú dve alternujúce protagonistky - čerstvá absolventka VŠMU Karin Varkondová a japonská sopranistka žijúca na Slovensku NAO HIGANO, ktorú sme požiadali o rozhovor.

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku žijete už dvanásť rokov. Vydali ste sa tu, zhodou okolností za hudobného teoretika. Od začiatku ste mali v pláne usadiť sa tu natrvalo?

„V Japonsku som študovala operný a koncertný spev, chcela som ho učiť. Na VŠMU som prišla, aby som sa zdokonalila v európskom opernom speve.“

To sa v Japonsku nedá?

„Dá, ale možnosti sú veľmi obmedzené. Zhodou okolností som doma spievala v zbore, ktorý mal v repertoári aj slovenskú a českú tvorbu. Spievala som sólové party, páčili sa mi hudba aj jazyk a náš dirigent, profesor Moroi mi navrhol, aby som išla práve do Československa. Najprv som tu mala zostať iba dva roky, no keďže pochádzam z celkom inej kultúry, cítila som, že je to málo. Predĺžila som si štúdium na päť rokov a začala s koncertnými vystúpeniami.“

SkryťVypnúť reklamu

Spievali ste v Žilinskom komornom orchestri, v košickej aj banskobystrickej opere, s košickou filharmóniou, v Slovenskom komornom orchestri aj Orchestri Slovenského rozhlasu. V Slovenskom národnom divadle hosťujete už od roku 1998. Až toto je vaša hlavná rola.

„Áno. Väčšia už nebude, keďže je to jediná postava na javisku. Tridsať minút musím sama vydržať to napätie, navyše musím nielen spievať, ale aj hrať. Ale o to viac sa mi to páči, lebo kedysi som chcela byť herečkou.“

Opera Očakávanie je neznáma. Autor sa vzdal zákonitostí hudobnej kompozície a na Slovensku sa takáto operná tvorba prakticky neuvádzala. Ako Schönbergovo dielo pôsobí na vás? Už ste sa s ním v minulosti stretli?

„Nie. Schönbergovu hudbu som doteraz nespievala. Keď sme ale začali študovať Očakávanie, počúvala som mnohé jeho skladby a zapáčili sa mi. Je v nich aj romantika, aj impresionizmus, no aj moderný pohľad, blízky súčasnému človeku.“

SkryťVypnúť reklamu

Nebojíte sa neprijatia?

„Je to experiment, ale hlavné mesto ako Bratislava má najvyšší čas, aby sprostredkovalo aj takúto hudbu. Nemôžeme predsa stále počúvať len Verdiho a Mozarta. Existuje mnoho autorov, ktorých stojí za to počúvať, a pritom sú menej známi. A nemyslím iba súčasných, rezervy sú, povedzme, aj v starších barokových skladbách.“

Máte skúsenosti aj so súčasnou slovenskou vážnou hudbou. Písali pre vás Juraj Beneš, Iľja Zeljenka a ďalší. Ako je to v Japonsku s modernou opernou tvorbou?

„Sú skladatelia, ktorí píšu operu európskym spôsobom, ale je to záležitosť až dvadsiateho storočia, takže veľký repertoár nie je. Predtým sa v divadlách uvádzalo iba tradičné japonské divadlo, povedzme, kabuki, čo je úplne iný štýl. No ja ho už, bohužiaľ, poznám oveľa menej než európsku divadelnú kultúru.“

SkryťVypnúť reklamu

Snažíte sa na Slovensku propagovať japonskú hudobnú tvorbu a naopak?

„V Japonsku som mala niekoľko Suchoňových a tiež Bellových recitálov. A v minulosti sa na Slovensku konali týždne japonskej kultúry, kde som pravidelne spievala slovenskú aj japonskú tvorbu. Možno by som sa časom mohla japonskej hudbe venovať viac. Teraz však na to nie je čas. Mám množstvo operných a koncertných vystúpení a musím na sebe pracovať, aby som bola dobrá v európskom opernom speve.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 12 997
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 8 452
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 863
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 689
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 251
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 151
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 981
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 568
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 23 385
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 587
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 165
  4. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 7 605
  5. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 603
  6. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 843
  7. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 535
  8. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 5 101
  1. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  2. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  3. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  4. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  5. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  6. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  7. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  8. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
SkryťZatvoriť reklamu