SME
Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Nemôžeme stále počúvať Mozarta

Dnes a zajtra je v Opere Slovenského národného divadla premiéra, v rámci ktorej sa uvedú až dvaja autori. Očakávanie od Arnolda Schönberga a Plášť od Giacoma Pucciniho. Kým tvorba talianskeho skladateľa je dobre známa, Schönbergovo atonálne dielo, považov


FOTO SME - PAVOL MAJER

ané za jeden z pilierov modernej hudby, nebolo doteraz v Slovenskom národnom divadle vôbec uvedené. Na neprebádanú pôdu sa rozhodol vstúpiť režisér Anton Nekovar a autor hudobného naštudovania, dirigent Peter Feranec. Sú presvedčení, že moderná hudba nemá byť určená iba elitnému krúžku znalcov. Vravia, že je to láska na druhé počutie. A ak je dobre zinscenovaná, určite vzbudí záujem a položí množstvo otázok.

Expresívna Schönbergova opera, hoci mala premiéru už v roku 1924, je veľkou neznámou aj pre renomovaných slovenských hudobných kritikov. Jednodejstvová monodráma Očakávanie rozpráva príbeh ženy, ktorá hľadá v lese milého, no keď ho nájde, je už mŕtvy. Na sopranistku kladie táto inscenácia veľké nároky - musí vyjadriť zúfalstvo, ale v spomienkach tiež šťastie, lásku, erotiku. V Opere SND ju stvárňujú dve alternujúce protagonistky - čerstvá absolventka VŠMU Karin Varkondová a japonská sopranistka žijúca na Slovensku NAO HIGANO, ktorú sme požiadali o rozhovor.

Na Slovensku žijete už dvanásť rokov. Vydali ste sa tu, zhodou okolností za hudobného teoretika. Od začiatku ste mali v pláne usadiť sa tu natrvalo?

„V Japonsku som študovala operný a koncertný spev, chcela som ho učiť. Na VŠMU som prišla, aby som sa zdokonalila v európskom opernom speve.“

To sa v Japonsku nedá?

„Dá, ale možnosti sú veľmi obmedzené. Zhodou okolností som doma spievala v zbore, ktorý mal v repertoári aj slovenskú a českú tvorbu. Spievala som sólové party, páčili sa mi hudba aj jazyk a náš dirigent, profesor Moroi mi navrhol, aby som išla práve do Československa. Najprv som tu mala zostať iba dva roky, no keďže pochádzam z celkom inej kultúry, cítila som, že je to málo. Predĺžila som si štúdium na päť rokov a začala s koncertnými vystúpeniami.“

Spievali ste v Žilinskom komornom orchestri, v košickej aj banskobystrickej opere, s košickou filharmóniou, v Slovenskom komornom orchestri aj Orchestri Slovenského rozhlasu. V Slovenskom národnom divadle hosťujete už od roku 1998. Až toto je vaša hlavná rola.

„Áno. Väčšia už nebude, keďže je to jediná postava na javisku. Tridsať minút musím sama vydržať to napätie, navyše musím nielen spievať, ale aj hrať. Ale o to viac sa mi to páči, lebo kedysi som chcela byť herečkou.“

Opera Očakávanie je neznáma. Autor sa vzdal zákonitostí hudobnej kompozície a na Slovensku sa takáto operná tvorba prakticky neuvádzala. Ako Schönbergovo dielo pôsobí na vás? Už ste sa s ním v minulosti stretli?

„Nie. Schönbergovu hudbu som doteraz nespievala. Keď sme ale začali študovať Očakávanie, počúvala som mnohé jeho skladby a zapáčili sa mi. Je v nich aj romantika, aj impresionizmus, no aj moderný pohľad, blízky súčasnému človeku.“

Nebojíte sa neprijatia?

„Je to experiment, ale hlavné mesto ako Bratislava má najvyšší čas, aby sprostredkovalo aj takúto hudbu. Nemôžeme predsa stále počúvať len Verdiho a Mozarta. Existuje mnoho autorov, ktorých stojí za to počúvať, a pritom sú menej známi. A nemyslím iba súčasných, rezervy sú, povedzme, aj v starších barokových skladbách.“

Máte skúsenosti aj so súčasnou slovenskou vážnou hudbou. Písali pre vás Juraj Beneš, Iľja Zeljenka a ďalší. Ako je to v Japonsku s modernou opernou tvorbou?

„Sú skladatelia, ktorí píšu operu európskym spôsobom, ale je to záležitosť až dvadsiateho storočia, takže veľký repertoár nie je. Predtým sa v divadlách uvádzalo iba tradičné japonské divadlo, povedzme, kabuki, čo je úplne iný štýl. No ja ho už, bohužiaľ, poznám oveľa menej než európsku divadelnú kultúru.“

Snažíte sa na Slovensku propagovať japonskú hudobnú tvorbu a naopak?

„V Japonsku som mala niekoľko Suchoňových a tiež Bellových recitálov. A v minulosti sa na Slovensku konali týždne japonskej kultúry, kde som pravidelne spievala slovenskú aj japonskú tvorbu. Možno by som sa časom mohla japonskej hudbe venovať viac. Teraz však na to nie je čas. Mám množstvo operných a koncertných vystúpení a musím na sebe pracovať, aby som bola dobrá v európskom opernom speve.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  2. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  3. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  4. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  5. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  6. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  7. Trenčín potrebuje nový impulz!
  8. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 337
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 252
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 15 031
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 819
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 341
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 2 491
  7. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 240
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 1 753
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fínska radosť a slovenský smútok na MS U20 2022.

Prečítajte si príklep Ondreja Rusnáka.


Ondrej Rusnák 4 h

Deväť rád, ako spraviť Slovensko lepšou krajinou.


11. aug
Ilustračné foto.

Ľudia sú závislí od dvanástich potravín.


4 h
Ruskí vojaci v Chersonskej oblasti.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 14 h

Blogy SME

  1. Roman Kebísek: Maliar Malevič po vystavení Čierneho štvorca r. 1915: Pretvoril som sa na nulu
  2. Katarína Chudá: Marc Chagall: Ruský žid, ktorý pobúril Francúzov
  3. Viera Polakovičová: Svetová premiéra diela Matúša Wiedermanna v Paríži
  4. Lórant Kulík: Výstava: Obete komunizmu na Slovensku, Adam Droppa sa stal obeťou kolektivizácie
  5. Katarína Chudá: Artemisia Gentileschi: maliarka, ktorá dokázala neuveriteľné
  6. Samuel Ivančák: Veľké mikropríbehy Mariana Zimu (rozhovor)
  7. Roman Kebísek: Na hrob maliara Maleviča pri Moskve sa zabudlo a rozorali ho. Teraz je tam nová štvrť
  8. Soňa Bulbeck: O nevidteľnej ministerke a viditeľnej kultúre...
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 188
  2. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 14 000
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 148
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 884
  5. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 5 872
  6. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 4 672
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 177
  8. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 3 913
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu