V OPERE SND JE PREMIÉRA SCHÖNBERGOVHO OČAKÁVANIA S JAPONSKOU SOPRANISTKOU NAO HIGANO

Nemôžeme stále počúvať Mozarta

Dnes a zajtra je v Opere Slovenského národného divadla premiéra, v rámci ktorej sa uvedú až dvaja autori. Očakávanie od Arnolda Schönberga a Plášť od Giacoma Pucciniho. Kým tvorba talianskeho skladateľa je dobre známa, Schönbergovo atonálne dielo, považov


FOTO SME - PAVOL MAJER

ané za jeden z pilierov modernej hudby, nebolo doteraz v Slovenskom národnom divadle vôbec uvedené. Na neprebádanú pôdu sa rozhodol vstúpiť režisér Anton Nekovar a autor hudobného naštudovania, dirigent Peter Feranec. Sú presvedčení, že moderná hudba nemá byť určená iba elitnému krúžku znalcov. Vravia, že je to láska na druhé počutie. A ak je dobre zinscenovaná, určite vzbudí záujem a položí množstvo otázok.

Expresívna Schönbergova opera, hoci mala premiéru už v roku 1924, je veľkou neznámou aj pre renomovaných slovenských hudobných kritikov. Jednodejstvová monodráma Očakávanie rozpráva príbeh ženy, ktorá hľadá v lese milého, no keď ho nájde, je už mŕtvy. Na sopranistku kladie táto inscenácia veľké nároky - musí vyjadriť zúfalstvo, ale v spomienkach tiež šťastie, lásku, erotiku. V Opere SND ju stvárňujú dve alternujúce protagonistky - čerstvá absolventka VŠMU Karin Varkondová a japonská sopranistka žijúca na Slovensku NAO HIGANO, ktorú sme požiadali o rozhovor.

Na Slovensku žijete už dvanásť rokov. Vydali ste sa tu, zhodou okolností za hudobného teoretika. Od začiatku ste mali v pláne usadiť sa tu natrvalo?

„V Japonsku som študovala operný a koncertný spev, chcela som ho učiť. Na VŠMU som prišla, aby som sa zdokonalila v európskom opernom speve.“

To sa v Japonsku nedá?

„Dá, ale možnosti sú veľmi obmedzené. Zhodou okolností som doma spievala v zbore, ktorý mal v repertoári aj slovenskú a českú tvorbu. Spievala som sólové party, páčili sa mi hudba aj jazyk a náš dirigent, profesor Moroi mi navrhol, aby som išla práve do Československa. Najprv som tu mala zostať iba dva roky, no keďže pochádzam z celkom inej kultúry, cítila som, že je to málo. Predĺžila som si štúdium na päť rokov a začala s koncertnými vystúpeniami.“

Spievali ste v Žilinskom komornom orchestri, v košickej aj banskobystrickej opere, s košickou filharmóniou, v Slovenskom komornom orchestri aj Orchestri Slovenského rozhlasu. V Slovenskom národnom divadle hosťujete už od roku 1998. Až toto je vaša hlavná rola.

„Áno. Väčšia už nebude, keďže je to jediná postava na javisku. Tridsať minút musím sama vydržať to napätie, navyše musím nielen spievať, ale aj hrať. Ale o to viac sa mi to páči, lebo kedysi som chcela byť herečkou.“

Opera Očakávanie je neznáma. Autor sa vzdal zákonitostí hudobnej kompozície a na Slovensku sa takáto operná tvorba prakticky neuvádzala. Ako Schönbergovo dielo pôsobí na vás? Už ste sa s ním v minulosti stretli?

„Nie. Schönbergovu hudbu som doteraz nespievala. Keď sme ale začali študovať Očakávanie, počúvala som mnohé jeho skladby a zapáčili sa mi. Je v nich aj romantika, aj impresionizmus, no aj moderný pohľad, blízky súčasnému človeku.“

Nebojíte sa neprijatia?

„Je to experiment, ale hlavné mesto ako Bratislava má najvyšší čas, aby sprostredkovalo aj takúto hudbu. Nemôžeme predsa stále počúvať len Verdiho a Mozarta. Existuje mnoho autorov, ktorých stojí za to počúvať, a pritom sú menej známi. A nemyslím iba súčasných, rezervy sú, povedzme, aj v starších barokových skladbách.“

Máte skúsenosti aj so súčasnou slovenskou vážnou hudbou. Písali pre vás Juraj Beneš, Iľja Zeljenka a ďalší. Ako je to v Japonsku s modernou opernou tvorbou?

„Sú skladatelia, ktorí píšu operu európskym spôsobom, ale je to záležitosť až dvadsiateho storočia, takže veľký repertoár nie je. Predtým sa v divadlách uvádzalo iba tradičné japonské divadlo, povedzme, kabuki, čo je úplne iný štýl. No ja ho už, bohužiaľ, poznám oveľa menej než európsku divadelnú kultúru.“

Snažíte sa na Slovensku propagovať japonskú hudobnú tvorbu a naopak?

„V Japonsku som mala niekoľko Suchoňových a tiež Bellových recitálov. A v minulosti sa na Slovensku konali týždne japonskej kultúry, kde som pravidelne spievala slovenskú aj japonskú tvorbu. Možno by som sa časom mohla japonskej hudbe venovať viac. Teraz však na to nie je čas. Mám množstvo operných a koncertných vystúpení a musím na sebe pracovať, aby som bola dobrá v európskom opernom speve.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  4. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  5. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  6. Accessible Urban Living
  7. RPSP – A good intention ruined by execution
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Riešenia pre hnedú planétu
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 9 473
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 784
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 657
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 623
  5. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 277
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 224
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 845
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 538
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 518
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 334

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Róbert Bezák: Radi počúvame, ako niekto vyrieši naše problémy

Spoločnosti si je schopná zvoliť kohokoľvek.

Neprehliadnite tiež

Skvelý seriál ukázal rozhovory z kráľovninej postele. Diváka trochu podvádza

Druhá séria seriálu The Crown o Alžbete II by mohla vyhrať Zlatý glóbus. Netflix ho už zverejnil.

Myslite naňho, keď budú hrať jeho vianočnú. Chris Rea to teraz potrebuje

Pesnička Driving Home For Christmas vznikla v kritickom stave. Aj dnes je v ňom.

Smrť už nebude prekážkou. Nové Star Wars kritikov dojali, aj keď ešte musia mlčať

Film Poslední Jediovia napĺňa starú veštbu stvoriteľa.