Príroda ako ateliér, médium, prostriedok, materiál i téma

Kniha o Michalovi Kernovi sleduje stopy umelca zaznamenávajúceho „drámy videnia i nevidenia“ od nástupu na výtvarnú scénu až po jeho predčasné úmrtie.

Monografiou Michala Kerna (1938 – 1994), ktorú pripravila Daniela Čarná, graficky upravil Stano Masár a vydala Galéria mesta Bratislavy, sa podarilo po takmer dvoch desaťročiach od Kernovej smrti splatiť dlh jeho tvorbe, a to koncentrovaným umelecko-historickým zmapovaním významu v dejinách slovenského výtvarného umenia.

Kern bol výhradným solitérom, tvoriacim v slobodnej izolácii, v ktorej sa pretavil jeho individualizmus bez akéhokoľvek egocentrizmu.

Po skončení štúdia maľby na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave sa Kern rozhodol v polovici 60. rokov minulého storočia žiť, tvoriť a pracovať v okolí Močiarov pri Liptovskom Mikuláši. Tento priestor mimo umeleckého centra a diania bol prepojený s jeho rodinným zázemím. Domov obkolesený divokou prírodou mu poskytoval bezpečie s kreatívnym potenciálom v samote a tichu bez ruchu, hluku a zhonu mesta, z ktorého podnikal „výlety“ do Bratislavy, k spriazneným autorom z neoficiálnej výtvarnej scény (Bartoš, Sikora, Tóth, Meliš, Koller a iní).

Michal Kern, napriek klasickému figuratívnemu štúdiu maľby, sa venoval od konca 60. rokov v tom čase progresívnym médiám - konceptu, akcii, projekt-artu a land-artu so špecifickým dôrazom na fotografiu, napríklad v akciách príznačne nazvaných Tomášom Štrausom - fotomonológmi.

Fotografia dokázala najvýstižnejšie postihnúť a zaznamenať pominuteľnosť prírodných procesov a Kernových vstupov do jej hĺbkových výskumov. Príroda sa mu tak stala ateliérom a médiom, prostriedkom, materiálom, témou. V krajine v okolí Močiarov pozoroval a zaznamenával primárne prírodné deje, Kernovými slovami „drámy videnia a nevidenia“ v privátnych akciách, konceptuálnych prácach a tiež v tradičných médiách – v grafike a kresbe.

V knihe nájdeme aj mnohé dosiaľ nepublikované diela a súvislosti, väzby na neoficiálnu výtvarnú scénu a tiež na vzťahy s tzv. moskovským neoficiálnym umením. Kernove diela hovoria o intuícii a o iných kultúrnymi kódmi potláčaných ľudských hodnotách, civilizáciou stratených a zabudnutých. Dôležitejšie než formálne spracovanie, hodnotené tiež ako plagátové, bolo mentálne a fyzické súznenie Kerna s prírodou a jeho stotožnenie s pravdou „vždy živej prírody“.

Mimoriadne cennou súčasťou knihy je výber z Kernových denníkových záznamov z 80. rokov, ktoré obsahujú autorské texty jeho minimálnych akcií vznikajúcich v dialógu s prírodou, ktoré môžeme v súčasnosti chápať ako výzvu na prežívanie vlastnej existencie: „Dotkni sa kvapky rosy a spoj sa s čistotou so zázrakom.“ Z Kernovho vrúcneho vzťahu k prírode a krajine dodnes životodarne vyvierajú etické a humánne posolstvá v tichej meditácii a v absolútnej čistote.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 448
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 367
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 373
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 7 005
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 952
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 100
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 001
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 533
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 905
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 554

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop