SME

Harry Potter, Da Vinciho kód či Súmrak. Knihy, ktoré ste nikdy nemali čítať

Odmietli vydať váš rukopis? Ste v dobrej spoločnosti. Ako sa môže stať, že vydavateľovi prekĺzne cez prsty poklad?

Odmietli vydať váš rukopis? Ste v dobrej spoločnosti. Ako sa môže stať, že vydavateľovi prekĺzne cez prsty poklad?

Najlepšie platená európska spisovateľka J. K. Rowlingová sa nedávno priznala, že je autorkou kriminálneho románu s názvom The Cuckoo's Calling. Oživila tým nechtiac debatu, do akej miery rozhoduje o úspechu knihy kvalita knihy - akokoľvek subjektívne posudzovaná - a do akej zas trhová značka jej autora.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

S jej knihou vydanou pod pseudonymom sa totiž stalo presne to, čo sa dalo očakávať. Kým z románu akéhosi neznámeho Roberta Galbraitha, vraj bývalého vojaka a ochrankára, sa predalo od apríla len 1500 kusov, po zverejnení skutočnej autorky tohto diela sa z prepadáku stal bestseller. Na portáli amazon.co.uk takýto skok v predajnosti ešte nikdy nezaznamenali.

SkryťVypnúť reklamu

Nemôžeme kritizovať Rowlingovú za to, že „zneužila“ svoje meno na propagáciu nejakej detektívky. Je všeobecne známe, že sama bola na začiatku svojej kariéry v celkom inom postavení. Agentúra The Christopher Little Literary Agency, ktorá ju zastupovala, bola odmietnutá až 12-krát, až kým si osemročná dcéra editora z vtedy mladého vydavateľstva Bloomsbury nevyžiadala pokračovanie príbehu o malom čarodejníkovi. Harryho Pottera síce vydali, ale aj tak autorke odporučili nájsť si iné zamestnanie s tým, že je malá šanca uživiť sa detskými knihami.

Podobných príbehov sa dá nájsť niekoľko aj u nás, nakoniec ani Dobšinského Prostonárodné slovenské povesti sa na prvý raz u Slovákov neujali.

Bude to úspech?

Ako sa môže stať, že vydavateľovi prekĺzne cez prsty poklad, ktorý len čaká na objavenie?

SkryťVypnúť reklamu

Mária Lešková, PR manažérka vydavateľstva Ikar tvrdí, že im sa to ešte nikdy nestalo. „V doterajšej histórii sa nevyskytol prípad domáceho autora, ktorého rukopis by sme odmietli a následne by sa stal úspešným u konkurencie,“ hovorí.

Naopak, môžu sa pochváliť, že práve oni dali priestor dnes už najúspešnejšej slovenskej spisovateľke. „Táňa Keleová-Vasilková môže za svoje objavenie vďačiť vtedajšej riaditeľke Ikaru Gabriele Beloptockej. Tá už v roku 1998 predpokladala, že po zahraničných románoch pre ženy by mohla slovenské čitateľky zaujať práve ona a nemýlila sa,“ hodnotí Lešková.

Odmietaná inými vydavateľstvami však bola napríklad prvotina Dominika Dána, jedného z našich najlepšie sa predávajúcich autorov súčasnosti. Iba Slovart nakoniec uveril, že by z Dána mohlo niečo byť. Riskli to aj pri Maximovi E. Matkinovi. „Jeho prvú knihu Polnočný denník nám ponúkla šéfredaktorka časopisu InZine Elena Akácsová. Vedeli sme, že je množstvo ľudí, ktorí jednotlivé kapitoly na internete čítali a netrpezlivo očakávali. Ale nevedeli sme si predstaviť, že sa z Matkina stane až taká kultová bytosť,“ opisuje príbeh komerčného úspechu riaditeľ Juraj Heger.

SkryťVypnúť reklamu

Tisíce rukopisov

Veľké vydavateľstvá nemajú núdzu o nevyžiadané texty. Do Ikaru príde ročne v priemere 250 nových rukopisov, na ich hodnotenia majú zavedený systém, aby nekončili bez prečítania v koši. Zaevidovaný rukopis je pridelený redaktorovi, ktorý sa špecializuje na daný žáner. Ak nie sú si redaktori istí, rukopis číta ešte ďalší človek z interného či externého prostredia.

„Ide však viac-menej o výnimočnú situáciu,“ opisuje Mária Lešková z Ikaru. Ak je vyjadrenie redaktora kladné, titul posúdi ešte edičná rada, následne sa dostáva do plánu. Na základe dlhoročných skúseností vraj vedia predpovedať úspech knihy ešte pred jej vydaním.

Aj do redakcie Slovartu prichádzajú denne dva až tri rukopisy. „Väčšina z nich skončí v beletristickej redakcii. Ak nás zachytia v návale práce, musia čakať. Bežne zareagujeme do dvoch mesiacov, ale môže sa stať, že na niektoré ani nezareagujeme, lebo to jednoducho nie je v našich silách,“ hovorí Zuzana Šeršeňová, editorka tohto vydavateľstva.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa nej sú tri druhy textov. Najjednoduchšie sa odmietajú tie celkom zlé. V zriedkavých prípadoch sú redaktori šokovaní kvalitou. Pri veľkej kope ďalších textov však váhajú.

„Tu funguje intuícia založená na skúsenostiach, prehľade, množstve prečítaných textov,“ hovorí Šeršeňová. Prvú selekciu robí jeden človek. Ak je text čitateľný, nikdy ho neposudzuje editor sám. „Je to dlhodobý proces, editor sa radí s ľuďmi, ktorí danej téme alebo žánru rozumejú. Konečné prijatie textu je na riaditeľovi, pri väčšine stabilných autorov máme istotu, že text je použiteľný,“ dodáva Šeršeňová.

Po 21-krát zopakovanom nie začal Richard Hornberger používať pseudonym Richard Hooker. Z jeho debutu Mash sa stal úspešný film aj televízny seriál.

Ďakujeme, nie

Pri veľkom množstve textov je však ťažké nepomýliť sa. „Je veľa textov, ktoré sme odmietli, a potom ich vydal niekto iný. Niekedy aj cielene odporučíme autorovi iné vydavateľstvo, kam sa daná kniha viac hodí. Aj my sme vydali knihy, ktoré inde odmietli. Ale o nejakom megaúspechu v prvom aj druhom prípade neviem,“ komentuje Šeršeňová.

SkryťVypnúť reklamu

„Stáva sa to často. Aj medzi tohoročnými finalistami súťaže Anasoft litera je niekoľko takých kníh, ktoré som odmietol alebo z iných dôvodov nevydal, aj keď som mal tieto rukopisy na stole. Dokonca som odmietol aj také tutovky, ako bola kniha Jana Roznera Sedem dní do pohrebu či kniha Žo Langerovej Vtedy v Bratislave. Ale tie sa k nám oblúkom predsa len dostali. Niekedy dozrie čas, niekedy dozriem ja ako vydavateľ, a preto asi stále budem niektoré rukopisy odmietať a potom sa k ich autorom zasa vracať,“ hovorí vydavateľ Albert Marenčin.

Pripúšťa, že kedysi by zrejme odmietol ešte aj Rowlingovej rukopis. „Mal som vtedy iné ambície. Dnes by som ho zasa určite neodmietol. Ale to sú také hypotetické otázky aj odpovede,“ dodáva.

Absurdná romanca, melodráma či záznam z vysokého života Newyorčanov bol pre vydavateľov Veľký Gatsby Francisa Scotta Fitzgeralda, ktorý sa stal klasikou.

SkryťVypnúť reklamu

Náhoda či vytrvalosť?

Podobné príbehy sú časté aj u autorov scenárov či divadelných hier. Väčšinu dnes už klasických hier či opier pri premiére vypískali. Od čoho teda závisí úspech diela?

Fyzik Leonard Mlodinow v knihe Život je len náhoda tvrdí, že mnohé z toho, čo nás v živote postretne, je nielen výsledkom našej profesionality, pohotovosti a tvrdej práce, ale do veľkej miery aj náhodných faktorov. Nechcel tým povedať, že na našich schopnostiach nezáleží, ale že sú len jedným z faktorov možného úspechu.

Zdôraznil, že spojitosť medzi našimi činmi a ich výsledkami nie je až taká priama, ako by sme ju radi mali. Podľa neho sa medzi vytvorením skvelého románu a jeho úspechom rozkladá celý oceán neistoty a náhody. Úspešní ľudia sú však v každom odbore tí, ktorí sa nevzdávajú.

SkryťVypnúť reklamu

Debut Američanky Kathryn Stockett: The Help o černošských slúžkach najprv odmietlo 50 literárnych agentov. Nakoniec sa z knihy stal bestseller. Rovnomenný film dostal Oscara.

Najslávnejšie omyly

Odmietnutie je skúškou charakteru, tvrdí stránka literaryrejections.com, zbierajúca príbehy literárnych diel, ktoré sa medzi časom stali súčasťou svetového dedičstva a zarobili niekedy až stovky miliónov dolárov. Niektoré vydavateľstvá sú doslovne preslávené hviezdnymi odmietnutiami, vydavateľstvo Alfred A. Knopf sa dostalo do dejín ako to, ktoré odmietlo Jacka Kerouaca, Georgea Orwella, Sylviu Plathovú, dokonca aj Krstného otca Maria Puza.

Autori na neúspech svojich textov reagujú rôzne – niektorí svoju knihu ponúkajú vytrvalo v nezmenenej podobe ďalším a ďalším vydavateľom, iní sa text pokúšajú zlepšovať, sú aj takí, ktorí si založia vlastné vydavateľstvo. Citovaná stránka ponúka prehľad najslávnejších omylov vydavateľstiev.

SkryťVypnúť reklamu
  • trvalo päť rokov, kým sa jej podarilo získať prvú vydavateľskú zmluvu. Dnes ju v predajnosti predstihuje iba Shakespeare.

  • Kroniky NarnieC. S. Lewisa, dnes preložené do 47 jazykov, boli odmietané celé roky.

  • Je to tak zle napísané, odkázali Danovi Brownovi, autorovi Da Vinciho kódu.

  • Z Alchymistu Paula Coelha sa najprv predalo 800 výtlačkov. Po tom, čo si autor našiel iného vydavateľa, sa z knihy stal svetový bestseller, ktorý sa predáva v desiatkach miliónov.

  • Hlavný hrdina nie je dobre vykreslený, odkázali J. D. Salingerovi po prečítaní knihy Kto chytá v žite, ktorá je dnes v povinnom čítaní pre vynikajúci obraz dospievajúceho človeka.

  • Odporúčame, aby sa to pochovalo pod kameň na tisíc rokov, reagoval potenciálny vydavateľ na Lolitu Vladimíra Nabokova.

  • Debut Lucy Mud Montgomeryovej Anna zo Zeleného domu odmietlo iba päť vydavateľov, román Odviate vetrom Margaret Mitchellovej však až 38.

  • Nikto nebude chcieť čítať knihu o nejakej čajke, mysleli si o knižke Richarda Bacha.

  • Dlhý a nudný román o umelcovi, odpísal vydavateľ Irvingovi Stonovi. Jeho Smäd po živote o Vincentovi van Goghovi sa neskôr dočkal svetovej slávy a filmového spracovania.

  • Súmrak Stephenie Meyerovej odmietlo 14 vydavateľov, kniha bola neskôr 91 týždňov na zozname bestsellerov, ktorý zverejňuje New York Times.

  • 140 vydavateľov si myslelo, že antológie poviedok sa nepredávajú – až kým Jack Canfield a Mark Victor Hansen neprišli so Slepačou polievkou pre dušu. Predali 125 miliónov výtlačkov.

  • Absurdná a nezaujímavá fantasy, taký komentár dostal William Golding na svojho Pána múch.

  • Priveľmi radikálny odklon od tradičnej literatúry pre mládež, vyjadrili sa o Čarodejníkovi z krajiny Oz Lymana Franka Bauma.

  • Päť londýnskych vydavateľov odmietlo dnes už sfilmovaný román Pí a jeho život od Yanna Martela, ktorý roku 2002 vyhral The Man Booker Prize.

  • Veľmi dlhé a pomerne staromódne, povedali o Bielej veľrybe Hermana Melvilla. Je však pravda, že za autorovho života sa predalo len 50 výtlačkov z trojtisícového vydania.

  • Dublinčania Jamesa Joyca sa dočkali 22 odmietnutí. Z prvého vydania sa skutočne predalo len 379 kusov, navyše viac ako stovku kúpil sám autor.

  • Absurdná romanca, melodráma či záznam z vysokého života Newyorčanov bol pre vydavateľov Veľký Gatsby Francisa Scotta Fitzgeralda, ktorý sa stal klasikou.

  • Nemám ani hmlistú predstavu, čo sa ten človek snažil povedať. Zjavne chcel byť vtipný, vyjadril sa istý editor o Hlave XXII Josepha Hellera. Hovorí sa, že číslo 22 v názve románu označuje počet negatívnych reakcií vo vydavateľstvách.

  • Milenca Lady Chatterlyovej odmietli úplne všetci britskí aj americkí vydavatelia, D. H. Lawrence si knihu musel vydať vo vlastnom náklade vo Florencii. No úspech sa dostavil až po tridsiatich rokoch.

  • Po 21-krát zopakovanom nie začal Richard Hornberger používať pseudonym Richard Hooker. Z jeho debutu Mash sa stal úspešný film aj televízny seriál.

  • Jack London nazbieral skoro 600 zamietavých listov, kým mu vydali jedinú poviedku. Svoj neúspech s vydávaním literatúry opísal v knihe Martin Eden.

  • Debut Američanky Kathryn Stockett: The Help o černošských slúžkach najprv odmietlo 50 literárnych agentov. Nakoniec sa z knihy stal bestseller. Rovnomenný film dostal Oscara.

Mám talent

Vydavatelstvo Ikar spustilo internetový projekt Mám talent (mamtalent.sk), na ktorom môže v jednotlivých žánroch publikovať každý, kto sa zaregistruje.

SkryťVypnúť reklamu

Od vzniku v roku 2009 sa tu zaregistrovalo takmer šesťtisíc autorov s 19-tisíc príspevkami. Publikované texty sa hodnotia priebežne a sú rôznej úrovne. Od úplne slabých až po relatívne kvalitné, ktoré je možné po istých redakčných úpravách aj vydať.

V edícii Mám talent doposiaľ vyšlo 20 titulov. Komerčne najúspešnejšia bola novela Nový život bez chlapa, literárna kritika najlepšie hodnotila titul Nočné motýle Kataríny Tholtovej, ktorá dostala aj prémiu Ceny Ivana Kraska.

Víkend

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 842
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 444
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 156
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 572
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 811
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 212
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 058
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 902
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Martin Madej stvárňuje Jozefa Tisa v inscenácii Hitlerov prezident a hrá ho spôsobom, kedy je aj divák na pochybách, či v Tisovi nebolo trochu ľudskosti.

V divadle hrá Jozefa Tisa.


11
Grécko - Slovensko: ONLINE prenos z prípravného zápasu.

Sledujte s nami prenos.


1
17. november v Bratislave.

To, že zo všetkých sviatkov zmizne práve 17. november, dokazuje, že sme neustrážili demokraciu.


Veronika Šikulová 34
Coco Gauffová vo finále Roland Garros 2025.

Gauffová zdolala Sabalenkovú v druhom grandslamovom finále.


a 1 ďalší 6
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 69 392
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 723
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 147
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 146
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 021
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 882
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 414
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 456
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu