SME

Zabitý kňaz je nosným príbehom

Príslušníci ŠtB dodnes ovplyvňujú dianie v našej spoločnosti, tvrdí Ľubomír Burgr z divadla SkRAT

Divadlo SkRAT sa zapojilo do medzinárodného projektu Paralelné životy – 20. storočie očami tajnej polície, ktorý bude dominovať tohtoročnému programu festivalu Divadelná Nitra.

Nazvali by ste inscenáciu Vnútro vnútra, ktorú pripravujete s Dušanom Vicenom v rámci Paralelných životov, angažovanou?
„Takou určite je. Rovnako ako aj inscenácia Proces procesu procesom o súdnictve, ktorú sme pred časom premiérovali, aj pripravovaná inscenácia o praktikách minulého režimu patrí medzi tie témy, ktoré nás zajímajú aj preto, že neovplyvňujú len nás, ale že to bude ovplyvňovať aj ďalšie generácie.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ľubo Burgr (vľavo) s Milanom Chalmovským v inscenácii Proces procesu procesom.

FOTO - CTIBOR BACHRATÝ

Ako ste sa prepracovali k Štátnej bezpečnosti?
„Už pri tvorbe inscenácie Proces sme si uvedomovali, že presakovanie členov, ktorí pôsobili v bývalej ŠtB, do dnešnej spoločnosti je viac ako náhodné. Nadobudli sme pocit, že títo ľudia stále prežívajú na rôznych postoch a či už cez ekonomiku alebo formou práce s informáciami ovplyvňujú dianie. Sú skrytí vo vedeniach konglomerácií, ktoré vytvárajú politické strany, politikov a používajú demokraciu len ako nálepku. Médiá o nich píšu len sprostredkované informácie.“

Trochu to pôsobí ako konšpiračná teória.
„Ako povedal Woody Allen: To, že ste paranoidný, ešte neznamená, že vám nikto nejde po krku. Určite je ťažké uveriť, že je možné, aby pár ľudí zásadne menilo situáciu v demokratickom systéme. Nemôžeme sa však mýliť v tom, že sme svedkami, keď vzniká pomerne veľké množstvo strán, často len na jedno použitie. Myslím si, že časť politických strán nevzniká na objednávku občanov, ale silných finančných skupín. Koniec koncov v Gorile sa o tom aj priamo hovorí. Rovnako niektoré materiály zo zväzkov ŠtB sú občas používané na ovplyvňovanie politiky.“

SkryťVypnúť reklamu

Nie sme však v situácii, že to už málokoho zaujíma?
„Práve preto sme chceli hľadať spôsob inscenovania, ktorý nebude len dokumentárny, ale vyrozpráva príbeh. Mali sme obavu, že len odrecitované suché zápisy by nebola tá správna cesta, hľadali sme divadelnejšiu formu, ktorá by diváka mohla zaujať.“

Prečo ste si vybrali práve príbeh Přemysla Coufala zavraždeného v roku 1981?
„Nevybrali sme si len ten, inscenácia sa bude skladať z dvoch častí, ale prípad Ing. Přemysla Coufala sa stal nosným príbehom. Bol príslušníkom tajnej cirkvi, ktorá bola veľmi silnou súčasťou odporu voči komunistickému režimu na Slovensku. Zdá sa mi, že oficiálna cirkev sa veľmi rada stotožnila s tým, čo neurobila, k ilegálnej cirkvi má dodnes veľmi vlažný vzťah, pritom prakticky ona odviedla boj s komunizmom. Je zaujímavé, že aj v prípade Přemysla Coufala bol jeden anonymný podnet a ďalší podnet na znovuotvorenie prípadu podal ÚPN. Ja by som skôr očakával takúto iniciatívu od oficiálnych cirkevných miest. Ale umučených a perzekvovaných kňazov, ktorých prípady neboli dodnes objasnené, bolo na Slovensku viacero.“

SkryťVypnúť reklamu

Pôvodne ste rozmýšľali nad tým, že by ste sledovali príbehy bývalých spolužiakov vášho herca Vlada Zboroňa ešte z čias, keď študoval teológiu. Prečo ste to zmenili?
„Coufal bol najsilnejšou témou, keďže tento prípad bol už po revolúcii generálnou prokuratúrou zmrazený na päťdesiat rokov.“

Dostali ste sa priamo k jeho dokumentom?
„Z uvedeného dôvodu nie, ale o prípade vzniklo niekoľko dokumentárnych filmov, časť spisov je možné nájsť na internete a tiež sme našli aj rozhlasové dobové reportáže z Rádia Slobodná Európa, ale všetko sme nakoniec konzultovali s Ľubomírom Morbacherom z ÚPN, ktorý prípad detailne poznal. Nevedel nám síce dať materiály, ale mohli sme si uňho preverovať, či informácie z internetu sú pravdivé alebo nie.“

Ako budete pracovať so získaným materiálom, aby to nebolo také dlhé ako váš Proces, ktorému kritici vyčítali práve rozvláčne tempo?
„Bavili sme sa o tom dosť veľa, ale režisér inscenácie Proces procesu procesom Dušan Vicen vedel, prečo tam chce mať isté veci. Výhrada o dĺžke predstavenia zaznela hlavne od kritikov na festivale Nová dráma, ktorí pozerali v jeden deň už tretiu inscenáciu, začiatok tej našej bol o 23.15 a predstavenie trvalo hodinu a 40 minút. Ťažko povedať, či kritik v takom prípade hovorí o svojom stave alebo o inscenácii. Navyše toto predstavenie si nekládlo za cieľ zabávať, ale zámerom bolo poukázať na veci, ktoré sú v tejto spoločnosti choré, tu a teraz. Teda o témach, ktoré vraj podľa kritiky v slovenskom divadle absentujú.“

SkryťVypnúť reklamu

Aký má vaše divadlo vzťah k nitrianskemu festivalu?
„Samozrejme dobrý. Inak by sme ani nemohli s festivalom spolupracovať na projekte Paralelné životy. Čo sa týka dramaturgie festivalu a výberu inscenácií, myslím si, že festivalu veľmi prospel kurátorský spôsob výberu. Za programom dnes stojí konkrétny človek, ktorý má svoj názor a dokáže sa za svoj výber aj postaviť. Pri demokratickom výbere v rámci komisie sa zvyčajne orežú extrémy a potom zostane len priemer.“

Aké praktické zázemie dáva festival vašej tvorbe?
„Tím, ktorý celý projekt pripravuje, pracuje absolútne profesionálne, obdivujem, ako to zvládajú. Výsledkom je, že my sa môžeme venovať len príprave a vzniku inscenácie.“

Bude sa dať vidieť výsledok aj inde ako v rámci septembrovej Divadelnej Nitry?
„Našu inscenáciu budeme pravidelne hrávať ako súčasť dramaturgického plánu divadla SkRAT v kultúrnom priestore A4. Navyše program budúcoročného festivalu Protéza by mal byť venovaný Paralelným životom, zúčastnia sa ho aj naši zahraniční partneri z Rumunska, Poľska, Nemecka, Česka a Maďarska.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako sa cítite na novom mieste v priestoroch bratislavskej YMCA?
„Sálu máme teraz oveľa lepšiu, aj divákov chodí viac, ako keď sme hrávali vo V-klube, tak by som mal byť spokojný. A, samozrejme, aj som, ale klasik hovorí, že nič nie je dokonalé – určite by som vedel vymenovať niekoľko vecí, ktoré by som chcel zmeniť. Ale pozitívne je, že okrem nášho divadla SkRAT sa divadelná ponuka A4–ky rozširuje o ďalšie stabilné zoskupenia, v našich priestoroch pravidelne napríklad hosťuje Jožo Vlk so Stankou Vlčekovou či Sláva Daubnerová, Petra Fornayová, divadlo DISK z Trnavy, ale aj S.T.O.K.A. Myslím si teda, že máme veľmi silnú pôvodnú divadelnú dramaturgiu.“

Je vám niekedy ľúto za starým priestorom, v ktorom sa dnes oživuje bývalý V–klub?
„Nemám čas sa tomu venovať, ale dosť tomu celému nerozumiem.“

SkryťVypnúť reklamu

Klub má inú cieľovú skupinu ako vy.
„S tým nemám ani najmenší problém, skôr s tým, ako sa projekt realizuje-nerealizuje. My sme tam robili dvadsať až tridsať produkcií mesačne a vždy sa našiel niekto, kto bol nespokojný, teraz sú tam štyri, alebo šesť, a zdá sa, akoby to všetkým vyhovovalo. Náš vzťah s týmto priestorom, žiaľ, stále trvá, a bude trvať až do roku 2015. Dovtedy budeme za užívanie V-klubu Národnému osvetovému centru splácať dlžoby podľa splátkového kalendára. Tie vznikli po tom, čo nám dvakrát spätne zvýšili nájom o sto percent za ministra Daniela Krajcera.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  6. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 197
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 889
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 470
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 174
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 726
  6. Plátené tašky a opakované použitie 2 694
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 224
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 110
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 31 479
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 23 756
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 427
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 606
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 10 930
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 660
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 788
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 5 072
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu