Napadlo by dnes niekomu urobiť to, čo kedysi konceptualistovi Ďurčekovi?

V Slovenskej národnej galérii v Bratislave je retrospektívna výstava konceptualistu Ľubomíra Ďurčeka.

Ľubomír Ďurček - Autoportrét s potápačskými okuliarmi.(Zdroj: SNG)

Predstavte si toto: Je rok 1980. Ste doma vo svojom byte a niekto zazvoní. Idete otvoriť dvere. Stojí v nich váš priateľ, nič však nehovorí. Nemôže. V ústach má natlačený výstrižok z novín Pravdy. Stojí tam dvadsať sekúnd a potom bez vysvetlenia odíde. Nikdy viac o tom neprehovorí.

Čo urobíte? Čo si pomyslíte? Zľaknete sa? Stihnete zareagovať a prečítate si aspoň, čo stojí na papieri v jeho ústach? A ovplyvní to nejako celú tú absurdnú situáciu?

durcek_res.jpg

Ľubomír Ďurček: Návštevník. (Päť návštev) 1980, SNG.

Pochopiť, čo sa dialo

„Nikdy som vysvetlenie tejto akcie nedával do verbálnej roviny,“ hovorí autor Ľubomír Ďurček.

„Možno to bolo akési poukázanie: Aha, čo sa mi deje! Ale to, čo som tým skutočne sledoval, sa zrejme vôbec nedá premeniť do slov - zmyslom bola tá konkrétna situácia. Zazvonil som, otvorili mi dvere, zachytili, čo bolo napísané na výstrižku a museli si to sami vysvetliť.“

Hútam nad tým, ako by to vyzeralo dnes, ak by sa táto akcia zopakovala. „A napadlo by to dnes niekomu urobiť?“ pýta sa Ďurček. „Žijeme v inej dobe. Vtedy boli štáty izolované, ľudia izolovaní a situácia úplne vyhranená, najmä čo sa týka slobody. Museli sme hľadať vlastné riešenia. Teraz je aspoň napísané, že sme slobodní. To, že to odmietame, je druhá vec.“

Fakt je, že jeho diela, fotografie, záznamy akcií a rôzne iné artefakty, ktoré sú na výstave v SNG, vychádzajú z konkrétneho kontextu. Dnešok im však neuberá na sile, naopak. Nadobúdajú ďalšiu nesmierne dôležitú vlastnosť.

„Pochopiť, čo sa na Slovensku v 70. a 80. rokoch dialo, bude raz možné práve prostredníctvom takých diel, aké v tejto dobe vytváral Ľubomír Ďurček,“ konštatuje v sprievodnom katalógu Tomáš Pospiszyl. Nemožno nesúhlasiť.

projektovanie-vlastnej-fyziognomie_zmens_r3929_res.jpg

Ľubomír Ďurček: Projektovanie vlastnej fyziognómie (9 projektov pre rok 1976), 1976, SNG.

Zázrak, že sa to stalo

K poznaniu minulosti sa však razom pripája aj poznanie súčasnosti. V jednej z miestností je nenápadne položený fascikel. V rohu je pečiatkou jasná výstraha: Tajné! Zastaví vás to, alebo fascikel napriek tomu otvoríte?

Veci, ktoré Ďurček realizoval v rokoch normalizácie, sa zdajú aj človeku, ktorý túto dobu nezažil, priam šialené.
Mnohé z nich pôsobia tak jednoducho, akoby vlastne o nič veľké nešlo, a pritom sú nesmierne dômyselné, absolútne presné a výstižné vo vyjadrení o absurdite doby.

Pýtam sa autora, či sa dnes nad niektorými z vystavených či uskutočnených akcií a diel pozastaví, či ho samého neprekvapuje, že ich vymyslel a že naozaj prebehli.

„Stalo sa mi, že som začal uvažovať o tom, že je to istým spôsobom zázračné – ale nie v tom zmysle, že som to vymyslel, ale v tom, že sa to naozaj dalo realizovať,“ hovorí.

Prichádzame k vystaveným dokumentačným záznamom participatórneho projektu Informácia o rukách a ľuďoch – NFRMC.

„Vyrobil som štítky s textom a oslovil nimi ľudí z rôznych sociálnych skupín, ktorí sa navzájom nepoznali, s výzvou, aby sa zúčastnili dobrodružstva bez akýchkoľvek bližších opisov. Keď oslovený súhlasil, dostal druhý lístok a po skončení akcie tretí,“ vysvetľuje.

Šesť dobrovoľníkov, „divákohercov“, bolo následne prevezených na im neznáme miesto na okraji mesta a usadených za stôl. Nemohli rozprávať, pozerať sa a komunikovať smeli iba hmatom. „Možnosť poznania a dorozumenia bola daná iba rukám. Ale s tým, že neopustia hranice stola.“ Keď čas vypršal, opäť ich naložili do auta a vysadili na želanom mieste bez slov.

„Je úžasné, že som rozdal obyčajné lístky a ľudia do toho išli. Jeden z nich potom napísal, že sa cítil, akoby bol vezený na popravisko. Naozaj sa mi zdá zázračné, že sa to udialo. Keby som teraz niekoho vyzval, mám obavy, že by som počul odpoveď: Čo za to?“ hovorí Ďurček.

sm-0801-014-lubomir_durcek.rw_res.jpg

IDEA, 1975

Preniesť iskru

To, že vystavuje v galérii, nie je vôbec samozrejmosť. Väčšinu jeho diel vídavali diváci iba bezprostredne – priamo v byte jeho rodičov alebo na ulici, po ktorej napríklad vytrvalo niekoľko týždňov kráčal s knihou Áno/Nie a ukazoval ju len na požiadanie.

Preniesť „iskru“ diel, v ktorých bol do veľkej miery dôležitý proces, do galérie, nie je jednoduché.

Snaha navodiť rovnaký zážitok, aký prežívali priami účastníci či pozorovatelia týchto výnimočných udalostí, sa zrejme nedá a je azda až zbytočné sa o to pokúšať. Tie diela sú silné a fungujú, nech by boli kdekoľvek.

Kurátorka Mira Keratová v katalógu píše, že „Ďurček kurátorom a bádateľom neprezrádza svoje tajomstvá len tak... Nič sa nesnaží uponáhľať. Príležitosti prichádzajú a tie premrhané pokojne i odchádzajú.“

Bola by škoda, ak by vám táto ušla. Situačné modely komunikácie budú v Slovenskej národnej galérii do 13. októbra.

sm-0801-014-roh.rw_res.jpg

Ľubomír Ďurček (1948)

Patrí ku generácii slovenských konceptualistov. Výstava Situačné modely komunikácie v SNG predstavuje ťažisko jeho tvorby, ktoré spadá do obdobia 70. a 80. rokov minulého storočia.

V období socializmu bol súčasťou neoficiálnej výtvarnej scény, spolupracoval s P. Bartošom, P. Thurzom, V. Havrillom, J. Budajom, J. Kollerom a K. Fulierovou.

Ako učiteľ pôsobil na Strednej knihovníckej škole a Strednej priemyselnej škole grafickej.

Po roku 1989 boli jeho diela verejne prezentované a stali sa súčasťou domácich a zahraničných zbierok.

Prvá väčšia monografická výstava sa vlani pod názvom Modely komunikácie konala v Stredoslovenskej galérii v Banskej Bystrici (kurátorka - Mira Keratová).

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 238
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 037
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 752
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 575
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 728
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 511
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 272
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 221
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 042
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 756

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Najdlhšia bytovka na svete je vo Viedni a má meno po Marxovi. Je radosť v nej žiť

Nie je špinavá ani nebezpečná, hoci sú v nej sociálne byty. Nezamestnaní v nej bývajú vedľa profesorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

Nové Káčerovo lahodí oku. Pravé dobrodružstvo však neukázalo

Animované seriály za tridsať rokov vyrástli. Musia si to uvedomiť aj disneyovky.

Organizátor Grapu: Zvažovali sme evakuáciu festivalu

Piešťanský festival potrápilo najmä počasie, návštevníci mu vyčítali hygienu a zvuk.