Napadlo by dnes niekomu urobiť to, čo kedysi konceptualistovi Ďurčekovi?

V Slovenskej národnej galérii v Bratislave je retrospektívna výstava konceptualistu Ľubomíra Ďurčeka.

Ľubomír Ďurček - Autoportrét s potápačskými okuliarmi.(Zdroj: SNG)

Predstavte si toto: Je rok 1980. Ste doma vo svojom byte a niekto zazvoní. Idete otvoriť dvere. Stojí v nich váš priateľ, nič však nehovorí. Nemôže. V ústach má natlačený výstrižok z novín Pravdy. Stojí tam dvadsať sekúnd a potom bez vysvetlenia odíde. Nikdy viac o tom neprehovorí.

Čo urobíte? Čo si pomyslíte? Zľaknete sa? Stihnete zareagovať a prečítate si aspoň, čo stojí na papieri v jeho ústach? A ovplyvní to nejako celú tú absurdnú situáciu?

durcek_res.jpg

Ľubomír Ďurček: Návštevník. (Päť návštev) 1980, SNG.

Pochopiť, čo sa dialo

„Nikdy som vysvetlenie tejto akcie nedával do verbálnej roviny,“ hovorí autor Ľubomír Ďurček.

„Možno to bolo akési poukázanie: Aha, čo sa mi deje! Ale to, čo som tým skutočne sledoval, sa zrejme vôbec nedá premeniť do slov - zmyslom bola tá konkrétna situácia. Zazvonil som, otvorili mi dvere, zachytili, čo bolo napísané na výstrižku a museli si to sami vysvetliť.“

Hútam nad tým, ako by to vyzeralo dnes, ak by sa táto akcia zopakovala. „A napadlo by to dnes niekomu urobiť?“ pýta sa Ďurček. „Žijeme v inej dobe. Vtedy boli štáty izolované, ľudia izolovaní a situácia úplne vyhranená, najmä čo sa týka slobody. Museli sme hľadať vlastné riešenia. Teraz je aspoň napísané, že sme slobodní. To, že to odmietame, je druhá vec.“

Fakt je, že jeho diela, fotografie, záznamy akcií a rôzne iné artefakty, ktoré sú na výstave v SNG, vychádzajú z konkrétneho kontextu. Dnešok im však neuberá na sile, naopak. Nadobúdajú ďalšiu nesmierne dôležitú vlastnosť.

„Pochopiť, čo sa na Slovensku v 70. a 80. rokoch dialo, bude raz možné práve prostredníctvom takých diel, aké v tejto dobe vytváral Ľubomír Ďurček,“ konštatuje v sprievodnom katalógu Tomáš Pospiszyl. Nemožno nesúhlasiť.

projektovanie-vlastnej-fyziognomie_zmens_r3929_res.jpg

Ľubomír Ďurček: Projektovanie vlastnej fyziognómie (9 projektov pre rok 1976), 1976, SNG.

Zázrak, že sa to stalo

K poznaniu minulosti sa však razom pripája aj poznanie súčasnosti. V jednej z miestností je nenápadne položený fascikel. V rohu je pečiatkou jasná výstraha: Tajné! Zastaví vás to, alebo fascikel napriek tomu otvoríte?

Veci, ktoré Ďurček realizoval v rokoch normalizácie, sa zdajú aj človeku, ktorý túto dobu nezažil, priam šialené.
Mnohé z nich pôsobia tak jednoducho, akoby vlastne o nič veľké nešlo, a pritom sú nesmierne dômyselné, absolútne presné a výstižné vo vyjadrení o absurdite doby.

Pýtam sa autora, či sa dnes nad niektorými z vystavených či uskutočnených akcií a diel pozastaví, či ho samého neprekvapuje, že ich vymyslel a že naozaj prebehli.

„Stalo sa mi, že som začal uvažovať o tom, že je to istým spôsobom zázračné – ale nie v tom zmysle, že som to vymyslel, ale v tom, že sa to naozaj dalo realizovať,“ hovorí.

Prichádzame k vystaveným dokumentačným záznamom participatórneho projektu Informácia o rukách a ľuďoch – NFRMC.

„Vyrobil som štítky s textom a oslovil nimi ľudí z rôznych sociálnych skupín, ktorí sa navzájom nepoznali, s výzvou, aby sa zúčastnili dobrodružstva bez akýchkoľvek bližších opisov. Keď oslovený súhlasil, dostal druhý lístok a po skončení akcie tretí,“ vysvetľuje.

Šesť dobrovoľníkov, „divákohercov“, bolo následne prevezených na im neznáme miesto na okraji mesta a usadených za stôl. Nemohli rozprávať, pozerať sa a komunikovať smeli iba hmatom. „Možnosť poznania a dorozumenia bola daná iba rukám. Ale s tým, že neopustia hranice stola.“ Keď čas vypršal, opäť ich naložili do auta a vysadili na želanom mieste bez slov.

„Je úžasné, že som rozdal obyčajné lístky a ľudia do toho išli. Jeden z nich potom napísal, že sa cítil, akoby bol vezený na popravisko. Naozaj sa mi zdá zázračné, že sa to udialo. Keby som teraz niekoho vyzval, mám obavy, že by som počul odpoveď: Čo za to?“ hovorí Ďurček.

sm-0801-014-lubomir_durcek.rw_res.jpg

IDEA, 1975

Preniesť iskru

To, že vystavuje v galérii, nie je vôbec samozrejmosť. Väčšinu jeho diel vídavali diváci iba bezprostredne – priamo v byte jeho rodičov alebo na ulici, po ktorej napríklad vytrvalo niekoľko týždňov kráčal s knihou Áno/Nie a ukazoval ju len na požiadanie.

Preniesť „iskru“ diel, v ktorých bol do veľkej miery dôležitý proces, do galérie, nie je jednoduché.

Snaha navodiť rovnaký zážitok, aký prežívali priami účastníci či pozorovatelia týchto výnimočných udalostí, sa zrejme nedá a je azda až zbytočné sa o to pokúšať. Tie diela sú silné a fungujú, nech by boli kdekoľvek.

Kurátorka Mira Keratová v katalógu píše, že „Ďurček kurátorom a bádateľom neprezrádza svoje tajomstvá len tak... Nič sa nesnaží uponáhľať. Príležitosti prichádzajú a tie premrhané pokojne i odchádzajú.“

Bola by škoda, ak by vám táto ušla. Situačné modely komunikácie budú v Slovenskej národnej galérii do 13. októbra.

sm-0801-014-roh.rw_res.jpg

Ľubomír Ďurček (1948)

Patrí ku generácii slovenských konceptualistov. Výstava Situačné modely komunikácie v SNG predstavuje ťažisko jeho tvorby, ktoré spadá do obdobia 70. a 80. rokov minulého storočia.

V období socializmu bol súčasťou neoficiálnej výtvarnej scény, spolupracoval s P. Bartošom, P. Thurzom, V. Havrillom, J. Budajom, J. Kollerom a K. Fulierovou.

Ako učiteľ pôsobil na Strednej knihovníckej škole a Strednej priemyselnej škole grafickej.

Po roku 1989 boli jeho diela verejne prezentované a stali sa súčasťou domácich a zahraničných zbierok.

Prvá väčšia monografická výstava sa vlani pod názvom Modely komunikácie konala v Stredoslovenskej galérii v Banskej Bystrici (kurátorka - Mira Keratová).

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  2. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  6. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  7. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  9. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  10. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 287
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 304
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 935
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 6 046
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 5 948
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 469
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 501
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 390
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 093
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 702

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Všetko, čo potrebujete vedieť o osýpkach (otázky a odpovede)

V štyroch krajoch nefunguje proti ochoreniu kolektívna imunita.

EKONOMIKA

Chorí ľudia sa dostali do pasce. Štát žiada nedostupné papiere

Sociálne zariadenia sa nevedia dostať k príspevkom.

KOMENTÁRE

Danko je stretnutie tretieho druhu

Aj výzva „pustite Danka k maturite“ sa míňa s podstatou situácie.

Neprehliadnite tiež

Orhan Pamuk: Som zo stavu vo svojej krajine smutný

Najznámejší turecký spisovateľ bol hviezdou budapeštianskeho knižného festivalu.

Gorillaz napodobňovali Pokémon Go. Nový album predstavili aj na Slovensku

Animovaná kapela dokazuje, že raz budú z hudobníkov len hologramy.

Slovenská literatúra? Je to ako umývať vysoké okná špongiou na krátkej tyči

Keby sme hlbšie ovládali Freudov systém, písali by sme lepšie o minulosti.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop