Prečo je dobré (ne)byť postmoderným spisovateľom

Usadenina Ivany Gibovej má všetky prvky bravúrne zvládnutej postmoderny, nepoučeného čitateľa, čakajúceho pútavý príbeh, však môže tento nesporne pozoruhodný text zaskočiť.

Debutová zbierka poviedok Usadenina (Marenčin PT, 2013) Ivany Gibovej je zaujímavým textom, narúšajúcim rutinnosť súčasnej literárnej produkcie hneď z niekoľkých dôvodov.

Koncept postmoderny, ku ktorému sa autorka otvorene hlási, je interpretačne veľmi komplikovaný, v konečnom stvárnení by však mal pôsobiť suverénne a navodzovať dojem nezáväznej intelektuálnej hry, ktorá svojou nejednoznačnosťou čitateľa pobaví a zároveň podnieti k „inému“ vnímaniu reality.

Sieť odkazov

Vytvoriť takýto text znamená zorientovať sa vo viacrozmernej sieti odkazov na diela, ktoré tu po sebe zanechali iní: ak z nich dokážeme dômyselne vyabstrahovať to dôležité a zakomponovať to do obrazu vlastnej autorskej skúsenosti, prepracujeme sa k originálnemu konceptu písania (ktorý svoju pôvodnosť - ako inak - ostentatívne spochybňuje a popiera).

Článok pokračuje pod video reklamou

Gibovej poviedky tento zámer napĺňajú nadmieru, no okrem metatextovej majú aj základnú rozprávačskú líniu: sú svedectvom o (ne)láske, osamelosti a strácajúcej sa realite dneška, ktorá je natoľko hmlistá, že postupne stráca zmysel a vnímame iba jej neurčité stopy. Aby ich bolo možné dešifrovať, je potrebné pochopiť smer ich vzájomných vzťahov a súvislostí.

Viaceré poviedky preto evokujú formálnym spracovaním bludiská, v ktorých sa okrem určujúcich literárnych fenoménov súčasnosti odráža predovšetkým citlivosť a zraniteľnosť vnútra hlavných postáv (ktorých predobrazom môže, ale aj nemusí byť samotná autorka).

Ak je cieľom hrdiniek opatrné hľadanie citu, Gibová tento zámer v duchu post〜modernej tradície opakovane mystifikuje, redukuje na úroveň sterilnej sexuálnej dominancie, pri ktorej snaha ovládnuť a manipulovať druhého znemožňuje vnútorné naplnenie.

Psychologická dvojznačnosť postáv

Psychológia postáv zaujme najviac svojou dvojznačnosťou — krehká neistota vnútra, vyjadrená posadnutosťou potreby sebakontroly, sa v nich stráca pod cynickou maskou arogantnej femme fatale. Tá si je až príliš dobre vedomá svojej osudovosti a toho, že ju v „reálnom svete“ nedokáže dostatočne prejaviť, preto sa postupne transformuje do fikcie (o takejto doslova fyzickej projekcii rozpráva napríklad poviedka Telo v príbehu).

Gibovej postmoderna je bravúrne vyskladaná z citátov rôznych úrovní a reprezentuje zložitý, premyslene vykonštruovaný metatext. To však nemusí byť automaticky jej pozitívom.

Neprehľadnou vnútornou štruktúrou, neustálym upozorňovaním na erudovanosť autorky a napokon aj zbytočným akademizmom môže nepoučeného čitateľa odradiť a niekde na polceste medzi Rolandom Barthesom či Vladimírom Ballom priviesť k otázke: „Kde zostala radosť z príbehu?“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  3. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  4. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  5. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  10. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  5. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  6. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  10. Rozprávkové tankovanie
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 15 412
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 945
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 457
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 693
  5. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 9 544
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 581
  7. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 842
  8. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 921
  9. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 6 070
  10. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 5 957