Prečo je dobré (ne)byť postmoderným spisovateľom

Usadenina Ivany Gibovej má všetky prvky bravúrne zvládnutej postmoderny, nepoučeného čitateľa, čakajúceho pútavý príbeh, však môže tento nesporne pozoruhodný text zaskočiť.

Debutová zbierka poviedok Usadenina (Marenčin PT, 2013) Ivany Gibovej je zaujímavým textom, narúšajúcim rutinnosť súčasnej literárnej produkcie hneď z niekoľkých dôvodov.

Koncept postmoderny, ku ktorému sa autorka otvorene hlási, je interpretačne veľmi komplikovaný, v konečnom stvárnení by však mal pôsobiť suverénne a navodzovať dojem nezáväznej intelektuálnej hry, ktorá svojou nejednoznačnosťou čitateľa pobaví a zároveň podnieti k „inému“ vnímaniu reality.

Sieť odkazov

Vytvoriť takýto text znamená zorientovať sa vo viacrozmernej sieti odkazov na diela, ktoré tu po sebe zanechali iní: ak z nich dokážeme dômyselne vyabstrahovať to dôležité a zakomponovať to do obrazu vlastnej autorskej skúsenosti, prepracujeme sa k originálnemu konceptu písania (ktorý svoju pôvodnosť - ako inak - ostentatívne spochybňuje a popiera).

Gibovej poviedky tento zámer napĺňajú nadmieru, no okrem metatextovej majú aj základnú rozprávačskú líniu: sú svedectvom o (ne)láske, osamelosti a strácajúcej sa realite dneška, ktorá je natoľko hmlistá, že postupne stráca zmysel a vnímame iba jej neurčité stopy. Aby ich bolo možné dešifrovať, je potrebné pochopiť smer ich vzájomných vzťahov a súvislostí.

Viaceré poviedky preto evokujú formálnym spracovaním bludiská, v ktorých sa okrem určujúcich literárnych fenoménov súčasnosti odráža predovšetkým citlivosť a zraniteľnosť vnútra hlavných postáv (ktorých predobrazom môže, ale aj nemusí byť samotná autorka).

Ak je cieľom hrdiniek opatrné hľadanie citu, Gibová tento zámer v duchu post〜modernej tradície opakovane mystifikuje, redukuje na úroveň sterilnej sexuálnej dominancie, pri ktorej snaha ovládnuť a manipulovať druhého znemožňuje vnútorné naplnenie.

Psychologická dvojznačnosť postáv

Psychológia postáv zaujme najviac svojou dvojznačnosťou — krehká neistota vnútra, vyjadrená posadnutosťou potreby sebakontroly, sa v nich stráca pod cynickou maskou arogantnej femme fatale. Tá si je až príliš dobre vedomá svojej osudovosti a toho, že ju v „reálnom svete“ nedokáže dostatočne prejaviť, preto sa postupne transformuje do fikcie (o takejto doslova fyzickej projekcii rozpráva napríklad poviedka Telo v príbehu).

Gibovej postmoderna je bravúrne vyskladaná z citátov rôznych úrovní a reprezentuje zložitý, premyslene vykonštruovaný metatext. To však nemusí byť automaticky jej pozitívom.

Neprehľadnou vnútornou štruktúrou, neustálym upozorňovaním na erudovanosť autorky a napokon aj zbytočným akademizmom môže nepoučeného čitateľa odradiť a niekde na polceste medzi Rolandom Barthesom či Vladimírom Ballom priviesť k otázke: „Kde zostala radosť z príbehu?“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  2. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  3. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  4. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  5. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  6. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  7. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  8. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  9. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  10. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 425
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 194
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 480
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 529
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 408
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 828
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 527
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 428
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 370
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 837

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

KULTÚRA

Vo filme odpratával mŕtve telá. V práci ich umýva

Oscarového Saulovho syna na Berlinale nechceli.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

CESTOVANIE

Desať pláží s najčistejšou vodou na svete

Pozrite si tipy na miesta s najčistejším morom.

Neprehliadnite tiež

Černošskí herci a Oscary, to je jednoduchá matematika

Tipnite si počet afroamerických hercov, ktorí získali Oscara za hlavnú úlohu

Viac Oscarov pre černochov? To nie je to, čo potrebujeme

Režiséri Matrixu sa zmenili z bratov Wachovských na sestry Wachovské. V Hollywoode je to detail.

Žalovali ho, že vykrádal cudzí hrob. Nový autor Millenia v tom úspešne pokračuje

Slávne severské krimi zarába milióny, do kníhkupectiev príde už piaty raz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop