SME

V Prahe zomrel režisér Jiří Krejčík

Režisér Božskej Emmy zomrel vo veku 95 rokov.

Jiří Krejčík (1918-2013).Jiří Krejčík (1918-2013). (Zdroj: MAFRA)

Patril ku generácii, ktorá začala tvoriť koncom 40. rokov. Stal sa svedkom aj symbolom peripetií českého filmu a zostane jedným z jeho najrešpektovanejších režisérov.

Agentúrnu správu sme nahradili autorským textom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dajte vedľa seba všetky jeho filmy a len ťažko objavíte niečo ako osobitý rukopis. Ani na druhý pohľad nemá veľa spoločného dráma z éry heydrichiády (Vyšší princíp), dodnes vtipná komédia (Svadba ako remeň) či poctivý životopis opernej divy (Božská Ema s Jurajom Kukurom a Božidarou Turzonovovou).

SkryťVypnúť reklamu

Nemal talent génia ako František Vláčil, zásadový postoj k dielu Ladislava Helgeho, na druhej strane nebol ani konformistom typu Otakara Vávru, čo prežije bez úhony každý režim.

Jiří Krejčík

(1918 - 2013)

český režisér, scenárista a príležitostný herec

počas 2. svetovej vojny pôsobil v barrandovských ateliéroch ako štatista, samostatnú režijnú prácu začal pri reklamných a krátkych filmoch

ako režisér debutoval v roku 1947 filmom Týden v tichém domě na motívy Nerudových Poviedok malostranských

vrchol jeho tvorby prišiel v 60. rokoch, keď nakrútil snímky Vyšší princíp, Svadba ako remeň, Penzión pre slobodných pánov

v 70. rokoch nakrútil životopisnú snímku Božská Ema o opernej speváčke Emme Destinovej

Vo veku 95 rokov zomrel vo štvrtok v pražskej nemocnici Jiří Krejčík, jeden z najrešpektovanejších českých filmárov najstaršej generácie.

SkryťVypnúť reklamu

Apolitický človekNebola to najšťastnejšia generácia. Remeslu sa učili priamo na pľaci, FAMU ešte neexistovala. Do filmu, v tom čase už v rukách štátu, vstupovali po vojne. Celé ďalšie desaťročie nachádzali vlastnú tvár a medzery v prikázanej doktríne.

Na cenzúru narazil už druhý Krejčíkov celovečerný film Svedomie z roku 1949.

Anglický filmový kritik Peter Hames napísal, že Krejčík patril k režisérom, čo v tom čase „skúmali hranice socialistického realizmu“. V dobovom rozhovore filmár povedal, že je „apolitickým človekom s apriori negatívnym postojom k ideologickým témam“.

Nešťastná generáciaNajväčšiu príležitosť dostal práve v päťdesiatych rokoch. Pôvodne mal režírovať rozprávkový veľkofilm Cisárov pekár – Pekárov cisár, no nevedel sa dohodnúť s hlavným hercom Janom Werichom a napokon film režíroval starší Martin Frič.

SkryťVypnúť reklamu

Keď v sebe filmári po uvoľnení pomerov našli odvahu, prišla neslávne známa konferencia v Banskej Bystrici a ďalšie zákazy.

„Je pravdepodobné, že nebyť ideologického masakru roku 1959, stali by sa ústrednými hýbateľmi budúceho vývoja československej kinematografie,“ špekuloval filmový publicista Jan Lukeš o Krejčíkovej nešťastnej generácii.

Vyšší princíp - Ivan Mistrík a Jana Brejchová. FOTO - ČSFD

BožidaraTurzonovová a Juraj Kukura v Božskej Eme. FOTO - ČSFD

Nechytil dych novej vlnyLenže, dopadlo to inak. V šesťdesiatych rokoch už ako zaslúžilí umelci neveriacky sledovali nástup mladšej generácie. Niektorých nová vlna strhla svojou energiou a chytili druhý dych, no Krejčík k nim nepatril.

Najlepšie to ukazuje jeho najslávnejší film. Vyšší princíp o gymnazistoch popravených gestapom vznikol na začiatku šesťdesiatych rokov, ale stále používa zovreté rozprávanie, zrozumiteľný príbeh či idealizované postavy – inými slovami, konvencie, čo nová vlna onedlho opustí.

SkryťVypnúť reklamu

Po roku 1984 a poslednom filme Predavač humoru zostal aktívny v divadle a televízii. Celovečerný televízny príbeh Osudové peniaze nakrútil ešte ako 92-­ročný.

V roku 1998 získal ocenenie Český lev za dlhodobý umelecký prínos českej kinematografii.

Ako herec sa objavil vo filmoch viacerých kolegov, naposledy v Pelíškoch Jana Hřebejka sa úloha zaujímavo pretla s jeho životom.

Notorický kritik porevolučných pomerov si zahral namosúreného lekára. Krejčík ešte v minulom režime vymyslel hlášku „Proletáři všech zemí, vyližte mi prdel,“ ktorú práve v Pelíškoch spopularizoval Jiří Kodet.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 60 429
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 123
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 689
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 836
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 161
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 948
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 150
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 91 047
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 080
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 820
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 236
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 869
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 214
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu