
Paz Vega ako Lucia. FOTO - PALM PICTURES
Julio Medem patrí k najväčším talentom španielskej kinematografie. Je Bask, narodil sa v roku 1958 v San Sebastiane. V slovenských filmových kluboch sa práve objaví jeho najnovší film Lucía y el sexo (Sex a Lucia) o tom, ako sa môžu stretnúť muž a žena, ako sa nájdu a hlavne, ako sa navzájom objavia. Skoro všetky filmy Julia Medema sú o tom.
Určenie a zhoda okolností, osud a náhoda - to je predsa veľká téma medzinárodného umeleckého filmu posledných rokov. Krúžia okolo nej Kar-wai Wong a Tom Tykwer, Stephan Elliott a Atom Egoyan, Vincent Ward a Kim Ki-Duk. A španielska kinematografia tento žáner - tému zvlášť ovláda.
Majstrom filmov o láske, čo vytrvalo oscilujú medzi melodrámou a trilerom a snažia sa znovuobjaviť umenie rozprávačstva, je práve Julio Medem. Chcel sa stať psychoanalytikom, začal však krátkymi filmami. Ako dieťa nakrúcal na osemmilimetrový materiál, a keď študoval, písal filmové kritiky pre noviny La Voz de Euskadi. Detské filmovanie a psychoanalýza: tie dve veci v jeho desiatich hypnotických, záhadných filmoch, ktoré za posledných desať rokov nakrútil, stále sú.
Mood for love
Julio Medem je choreograf nečakaných stretnutí. Vo filme Sex a Lucia sedí spisovateľ Lorenzo (Tristán Ulloa) s priateľom v zafajčenej krčme. Bavia sa o knihách, ale aj o problémoch s písaním. Keď Lorenzovi dôjdu cigarety, vyberie sa k automatu v kúte. Tam ho odrazu osloví Lucia: vraj čítala jeho posledný román a páčil sa jej. Zamilovala sa do neho. Lorenzo si k nej prisadne a už je čoraz viac v jej moci, v moci jej nevinnosti, jej melanchólie. Želala by si, aby spolu žili, hovorí mu. On na ňu pozerá, strnulý a očarený. Potom jej povie: už sa stalo. Čaká ich vzrušujúca noc a život ich oboch už nikdy nebude taký ako predtým.
Bizarne nádherné filmy Julia Medema majú aj na španielske pomery - spomeňte si na Buňuela či Almodóvara - dosť bláznivú poetiku. Tie filmy pôsobia ako rozvetvená sústava básní haiku, ktorej konáre prekračujú hranice filmového plátna. Niečo v nás zanechávajú: letmý dotyk, nádych neurčitého, pichnutie v srdci, nastavenie na lásku - mood for love.
Zmyselný ostrov z tiel
Sex a Lucia je rekonštrukciou, ale predovšetkým zmierením rôznych podôb lásky, rodičovskej, telesnej, inšpirujúcej. Tu je všetko inak, než sme navyknutí, naopak: z temných priepastí vzťahov v tomto príbehu vyžaruje príležitosť a nádej. Ste na dne a môžete zasa začať od začiatku, ako pri šachu.
Lucia chce nájsť Lorenza, ktorý trpí depresiami a pocitmi viny. Jeho stopy vedú na ostrov, zmyselnú krajinku, ktorá akoby sa skladala z tiel. Ostrov pláva na mori a vznáša sa ako Medemov spôsob rozprávania. Napokon je to miesto úniku, v ktorom sa zleje včerajšok a dnešok, fikcia a skutočnosť. Keď Lorenzo píše román, klepkanie klávesnice znie ako pokojný zvuk nočného mora.
V takmer všetkých filmoch Julia Medema sú erotické scény. Vo filme Sex a Lucia je erotika radostná a nehygienická, hravá a zároveň nebezpečná. Julio Medem ide ešte ďalej, erotika určuje celý štýl. Aj jazda na mopede po ostrove je erotická. „Keď som raz ráno išiel po ktoromsi z ostrovov úzkou, rovnou ulicou, vynoril sa predo mnou maják,“ hovorí Julio Medem pre Le Monde. „Šiel som pešo na okraj útesu a zostal som prekvapene stáť pred veľkou dierou vyhĺbenou v skale. Objavil sa zrazu predo mnou ten úžasný sexuálny vzťah medzi dierou a majákom.“ Ostrov nevyrastá z dna, hovorí potápač Carlos, ktorý bol pod ním. Nie je ukotvený nikde a z toho vznášania býva obyvateľom ostrova občas zle.
More uprostred
„Najskôr som kamerou nakrútil svoj vlastný tieň, ktorý sa odrážal na rohož v lodi, čo ma odvážala na malý ostrov v Stredozemnom mori. Mal som pocit, že seba nechávam niekde vzadu. Medzi tým, čo som doteraz bol a tým, čo ma čaká, bolo more,“ povedal Medem. Film je plný svetlého zmierlivého jasu. Nakrútený digitálnou kamerou, ktorá zosilňuje prúdiace oslepujúce svetlo. Na pozadí tej tvrdej, prudkej bielej sa Lucia v letných šatách vozí po ostrove na mopede.
„Počas zimy v Madride, keď bolo málo slnka, som písal postavy z ostrova. Nechal som sa viesť nejasnou ideou, ktorá súvisela so sexom, ako keby to bol silný prúd, ktorý pretekal okolo nás - aj keď si myslím, že som ho priviezol z ostrova - a ktorý nás všetkých naraz unášal v rôznych polohách. Písal som veľmi rýchlo, automaticky, nerobil som si so slohom veľkú hlavu a vychutnával som si pocit poznávania cudzieho intímneho života.“