BRATISLAVA – Začalo sa hlasovanie do obľúbenej ankety Slávik 2002, ktorú organizátor, produkčný dom Forza, rád nazýva vox populi - hlas ľudu. Anketa je známa, zlatí, strieborní a bronzoví slávici spievali v podobnej súťaži už za socializmu. Slávik prežil aj rozdelenie Československa. Už päť rokov funguje v inej, novej a modernejšej podobe, zastrešený Forzou a agentúrou Oklamčák, prenášaný Markízou.
Umelci si zvyknú vážiť Slávika ako vyjadrenie uznania od ľudí, ktorí počúvajú populárnu hudbu. V Čechách boli kvôli uznaniu ochotní najať si študentov, ktorí vypĺňali hlasovacie lístky, až tohto roku museli organizátori prijať opatrenia a zaviesť hlasovanie len cez mobily. V Českej republike teda majú aspoň nejakú zmenu, u nás je všetko po starom a nič nové neprinesie ani tohtoročný hosť programu - „kráľ diskoték osemdesiatych rokov“ Michal David.
Takmer sa nemenia zoznamy interpretov a kapiel a v prvej trojke víťazov si sošky slávikov podávajú stále tie isté mená: Elán, Jožo Ráž, Paľo Habera, Jana Kirschner, Marika Gombitová, Robo Kazík, Senzus. Pravidlá súťaže hovoria, že zoznamy speváčok, spevákov a skupín sa prenášajú z minulého roku do nového kola, takže ťažko čakať, že z rebríčka sami od seba vypadnú hitmejkri (Dušan Hlaváček, Melánia Olláryová, Maduar), ktorí dávno nič nové neurobili.
Nové mená sa do anketových rebríčkov dostanú len vďaka všímavým hlasujúcim, ktorí postrehnú, že pribudli kapely, speváčky alebo speváci. „Nemyslím si, že problém by bol v názve alebo štruktúre programu,“ hovorí Pavol Danišovič, kreatívny riaditeľ Forzy. „Aj k nám sa dostáva pocit, že tá súťaž nie je celkom napínavá, lebo vyhrávajú stále tí istí. Vyhrávajú preto, lebo jednoducho to tak je. Kto je populárny, má aj nejaké spiatočné reakcie,“ dodáva.
„Je to vynikajúca spätná väzba aj pre interpretov a pre ľudí z brandže, lebo každý hlasujúci chce mať svojho interpreta čo najpopulárnejšieho zo všetkých možných dôvodov. Je to biznis, o tom to je,“ hovorí Danišovič.
Medzi všetkými možnými dôvodmi sa skvie jeden, ktorý raz na vyhlasovaní slávikov pomenoval Richard Müller, keď povedal, že anketa je o výhre auta. Je nejaký lepší prostriedok, ako prinútiť Slovákov povedať svoj názor? A kto vlastne rozhoduje o poradí v populárnej hudbe - tínedžeri čítajúci svoje časopisy, ktorí nechcú auto, alebo panie listujúce svoje mesačníky a všetci, čo čítajú noviny a chcú auto? Alebo chcú auto všetci. „Auto je motívom, aby sme získali čo najviac hlasov,“ vysvetľuje Pavol Danišovič. „Ak už niekto hlasuje, určite na lístok napíše aj toho svojho.“
A Jano Baláž za Elán dodáva: „To auto neponúkajú interpreti.“
DENISA VOLOŠČUKOVÁ