SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

Splácanie dávneho dlhu

Haberernová hravo kombinuje sochársky objem a maliarsku plochu

Mira Haberernová s mäkkou plastikou, 1969.Mira Haberernová s mäkkou plastikou, 1969. (Zdroj: GCM)

Galéria Cypriána Majerníka pripomína umelkyňu, ktorá počas normalizácie nemohla verejne prezentovať svoju tvorbu, monografickou výstavou i sprievodnou publikáciou.

Miru Haberernovú (1939) vylúčili zo Zväzu slovenských výtvarných umelcov v normalizačnom roku 1972. Teda vo veku, keď väčšina umelcov začína objavovať vlastné výtvarné cítenie a vyjadrovať sa prostredníctvom čoraz osobitejšej tvorby. Bola to pre umelkyňu, ktorá patrila k popredným postavám našej výtvarnej scény na prelome 60. a 70. rokov, tvrdá rana.

SkryťVypnúť reklamu

Aktuálna výstava v bratislavskej Galérii Cypriána Majerníka je zaujímavá vzorkovým výberom diel z tvorby slovenskej umelkyne, ktorá svoje výtvarné objavovanie a rozvoj nemohla verejne prezentovať a v podstate dodnes jej výtvarná obec dlhuje výstavu na národnej úrovni.

Zaznávaná, ale jedinečná

Odsunutie na okraj aktuálneho výtvarného diania v komunistickom Československu síce znamenalo tvoriť mimo uznávané spoločenstvo umelcov a umeleckých kruhov, zároveň to však znamenalo možnosť rozvíjať svoju tvorbu slobodne a nezávisle od nútených hraníc socialistického realizmu. Mira Haberernová-Trančíková tak našla svoju cestu v tvorbe, ktorá síce zostávala oficiálne zaznávaná, ale zato bola celkom určite jedinečná.

Za ostnatým drôtom totalitných krajín sa vo výtvarnom svete dialo veľa formálno-výrazových zmien, umenie rýchlo bežalo cestou rôznych abstraktných a surrealistických smerov. Približne dvadsať rokov sa rozvíjali art brut alebo informel so svojou snahou o odpútanie sa od umenia predchádzajúcich generácií.

SkryťVypnúť reklamu

Haberernová–Trančíková patrila k výtvarníkom, ktorí abstrakcii bez formy začali vracať nové figuratívne ukotvenie, obohatené o rozlet iracionálnej spontánnosti a slobody, vo výtvarnom umení zrodenej z nespútanej dynamiky amerického abstraktného expresionizmu.

Je až magické pozorovať zblízka diela Miry Haberernovej. Neuveriteľným spôsobom spájajú maliarsku a sochársku prácu do silného celku. Abstrakcia, ktorá neznesie žiadne hranice, je tu ohraničená a vtlačená do obrazo-objektu podobne, ako rozpínajúci sa vesmír do meteoritu. Netvárnosť sa v najrôznejších materiáloch stáva tvarom. Hrubé vrstvy farby, piesku, omietky, sadry a prírodných prvkov sa stávajú sochárskym materiálom, miešaným a vrstveným na povrch plátna s úžasnou dynamikou a živosťou.

SkryťVypnúť reklamu

Bezprostredné, vitálne, neskazené.

Môže vás pohltiť Melancholická krajina, uchytiť Víchor alebo Sen mŕtvych očí, ktoré ako základný motív neskoršej tvorby Miry Haberernovej hypnotizujúco hľadia z diel. Málokedy sa vidí také príjemne zvládnuté kombinovanie sochárskeho objemu a maliarskej plochy (Údiv, Figúra, Krok).

Stále aktuálny symbol apokalypsy

Farebná hmota vyjadruje širokú škálu pocitov - vidiny samoty, odcudzenia, ale aj hojivej sily prírody a umenia samotného. Tento druh umenia, úsilie o novú orientáciu človeka vo svete časom nestráca hodnotu, pretože predstavuje stále aktuálne hľadanie. Haberernovej tvorba ani vlastným vývojom, ani ďalším vývojom umenia až po súčasnosť nestráca na naliehavosti, naopak, jej apokalyptická expresivita vyznieva nanajvýš súčasne.
Kurátorom výstavy a autorom knihy k nej s názvom Haberernovej oko je Richard Gregor. Publikácia hlbšie sleduje problematiku tvorby Miry Haberernovej-Trančíkovej a postinformálnej figurácie v slovenskom výtvarnom umení 60. rokov 20. storočia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 5 337
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 245
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 991
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 872
  5. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 622
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 913
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 769
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 512
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Milan Buno: 7 knižných tipov: Stephen King odporúča nový strašidelný príbeh
  2. Katarína Chudá: Francúzske dvorné balety: aké bizarné kostýmy nosili herci v 17. storočí?
  3. Milan Buno: 7 knižných tipov: Opustený ostrov a 8 súťažiacich...koľkí napokon prežijú?!
  4. Roman Kebísek: Štúr najskôr Pospíšilovej verejne vyznal lásku a o pár mesiacov ju verejne nechal
  5. Roman Kebísek: Maliar Malevič po vystavení Čierneho štvorca r. 1915: Pretvoril som sa na nulu
  6. Katarína Chudá: Marc Chagall: Ruský žid, ktorý pobúril Francúzov
  7. Viera Polakovičová: Svetová premiéra diela Matúša Wiedermanna v Paríži
  8. Katarína Chudá: Artemisia Gentileschi: maliarka, ktorá dokázala neuveriteľné
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 200
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 851
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 360
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 994
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 787
  6. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 730
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 3 448
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 111
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu