Splácanie dávneho dlhu

Haberernová hravo kombinuje sochársky objem a maliarsku plochu

Mira Haberernová s mäkkou plastikou, 1969.(Zdroj: GCM)

Galéria Cypriána Majerníka pripomína umelkyňu, ktorá počas normalizácie nemohla verejne prezentovať svoju tvorbu, monografickou výstavou i sprievodnou publikáciou.

Miru Haberernovú (1939) vylúčili zo Zväzu slovenských výtvarných umelcov v normalizačnom roku 1972. Teda vo veku, keď väčšina umelcov začína objavovať vlastné výtvarné cítenie a vyjadrovať sa prostredníctvom čoraz osobitejšej tvorby. Bola to pre umelkyňu, ktorá patrila k popredným postavám našej výtvarnej scény na prelome 60. a 70. rokov, tvrdá rana.

Článok pokračuje pod video reklamou

Aktuálna výstava v bratislavskej Galérii Cypriána Majerníka je zaujímavá vzorkovým výberom diel z tvorby slovenskej umelkyne, ktorá svoje výtvarné objavovanie a rozvoj nemohla verejne prezentovať a v podstate dodnes jej výtvarná obec dlhuje výstavu na národnej úrovni.

Zaznávaná, ale jedinečná

Odsunutie na okraj aktuálneho výtvarného diania v komunistickom Československu síce znamenalo tvoriť mimo uznávané spoločenstvo umelcov a umeleckých kruhov, zároveň to však znamenalo možnosť rozvíjať svoju tvorbu slobodne a nezávisle od nútených hraníc socialistického realizmu. Mira Haberernová-Trančíková tak našla svoju cestu v tvorbe, ktorá síce zostávala oficiálne zaznávaná, ale zato bola celkom určite jedinečná.

Za ostnatým drôtom totalitných krajín sa vo výtvarnom svete dialo veľa formálno-výrazových zmien, umenie rýchlo bežalo cestou rôznych abstraktných a surrealistických smerov. Približne dvadsať rokov sa rozvíjali art brut alebo informel so svojou snahou o odpútanie sa od umenia predchádzajúcich generácií.

Haberernová–Trančíková patrila k výtvarníkom, ktorí abstrakcii bez formy začali vracať nové figuratívne ukotvenie, obohatené o rozlet iracionálnej spontánnosti a slobody, vo výtvarnom umení zrodenej z nespútanej dynamiky amerického abstraktného expresionizmu.

Je až magické pozorovať zblízka diela Miry Haberernovej. Neuveriteľným spôsobom spájajú maliarsku a sochársku prácu do silného celku. Abstrakcia, ktorá neznesie žiadne hranice, je tu ohraničená a vtlačená do obrazo-objektu podobne, ako rozpínajúci sa vesmír do meteoritu. Netvárnosť sa v najrôznejších materiáloch stáva tvarom. Hrubé vrstvy farby, piesku, omietky, sadry a prírodných prvkov sa stávajú sochárskym materiálom, miešaným a vrstveným na povrch plátna s úžasnou dynamikou a živosťou.

Bezprostredné, vitálne, neskazené.

Môže vás pohltiť Melancholická krajina, uchytiť Víchor alebo Sen mŕtvych očí, ktoré ako základný motív neskoršej tvorby Miry Haberernovej hypnotizujúco hľadia z diel. Málokedy sa vidí také príjemne zvládnuté kombinovanie sochárskeho objemu a maliarskej plochy (Údiv, Figúra, Krok).

Stále aktuálny symbol apokalypsy

Farebná hmota vyjadruje širokú škálu pocitov - vidiny samoty, odcudzenia, ale aj hojivej sily prírody a umenia samotného. Tento druh umenia, úsilie o novú orientáciu človeka vo svete časom nestráca hodnotu, pretože predstavuje stále aktuálne hľadanie. Haberernovej tvorba ani vlastným vývojom, ani ďalším vývojom umenia až po súčasnosť nestráca na naliehavosti, naopak, jej apokalyptická expresivita vyznieva nanajvýš súčasne.
Kurátorom výstavy a autorom knihy k nej s názvom Haberernovej oko je Richard Gregor. Publikácia hlbšie sleduje problematiku tvorby Miry Haberernovej-Trančíkovej a postinformálnej figurácie v slovenskom výtvarnom umení 60. rokov 20. storočia.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  2. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  3. ČSOB: Najlepšou ochranou proti hackerom sú vzdelaní klienti
  4. Viete, kto stojí za udalosťami Novembra 89?
  5. V Nemocnici Košice-Šaca pomohla bariatria prvým dvom pacientom
  6. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  7. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  8. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  9. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  10. Dva rekordy na druhý pokus
  1. ČSOB: Najlepšou ochranou proti hackerom sú vzdelaní klienti
  2. Viete, kto stojí za udalosťami Novembra 89?
  3. V Nemocnici Košice-Šaca pomohla bariatria prvým dvom pacientom
  4. Prijatie delegácie z Kyjevskej národnej ekonomickej univerzity
  5. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  6. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  7. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  8. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  9. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  10. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 33 216
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 29 041
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 18 020
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 352
  5. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 653
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 113
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 424
  8. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy 4 415
  9. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu 4 240
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká 4 124

Hlavné správy zo Sme.sk

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Zimný alebo letný, aký čas bude mať Slovensko

Na čo je vlastne dobrá zmena času.

Komentár Petra Schutza

Len či nebola konečnou zadávateľkou veštica

Tóthovo svedectvo o sledovaní je na úrovni nepriameho dôkazu proti Kočnerovi.

DOMOV

Posúvali mu operáciu, dal vraj lekárovi peniaze a išiel hneď

Lekár odmieta, že by od pacienta zobral peniaze za uprednostnenie.

Neprehliadnite tiež

Miro Žbirka pokrstil nový Double Album

Pozrite si krst nového albumu Mira Žbirku Double Album.

Lady Gaga posielali na plastiku nosa. Producenti jej hovorili, že nestojí za nič

Do filmu Zrodila sa hviezda speváčka vložila svoj príbeh.