Splácanie dávneho dlhu

Haberernová hravo kombinuje sochársky objem a maliarsku plochu

Mira Haberernová s mäkkou plastikou, 1969.(Zdroj: GCM)

Galéria Cypriána Majerníka pripomína umelkyňu, ktorá počas normalizácie nemohla verejne prezentovať svoju tvorbu, monografickou výstavou i sprievodnou publikáciou.

Miru Haberernovú (1939) vylúčili zo Zväzu slovenských výtvarných umelcov v normalizačnom roku 1972. Teda vo veku, keď väčšina umelcov začína objavovať vlastné výtvarné cítenie a vyjadrovať sa prostredníctvom čoraz osobitejšej tvorby. Bola to pre umelkyňu, ktorá patrila k popredným postavám našej výtvarnej scény na prelome 60. a 70. rokov, tvrdá rana.

Aktuálna výstava v bratislavskej Galérii Cypriána Majerníka je zaujímavá vzorkovým výberom diel z tvorby slovenskej umelkyne, ktorá svoje výtvarné objavovanie a rozvoj nemohla verejne prezentovať a v podstate dodnes jej výtvarná obec dlhuje výstavu na národnej úrovni.

Zaznávaná, ale jedinečná

Odsunutie na okraj aktuálneho výtvarného diania v komunistickom Československu síce znamenalo tvoriť mimo uznávané spoločenstvo umelcov a umeleckých kruhov, zároveň to však znamenalo možnosť rozvíjať svoju tvorbu slobodne a nezávisle od nútených hraníc socialistického realizmu. Mira Haberernová-Trančíková tak našla svoju cestu v tvorbe, ktorá síce zostávala oficiálne zaznávaná, ale zato bola celkom určite jedinečná.

Za ostnatým drôtom totalitných krajín sa vo výtvarnom svete dialo veľa formálno-výrazových zmien, umenie rýchlo bežalo cestou rôznych abstraktných a surrealistických smerov. Približne dvadsať rokov sa rozvíjali art brut alebo informel so svojou snahou o odpútanie sa od umenia predchádzajúcich generácií.

Haberernová–Trančíková patrila k výtvarníkom, ktorí abstrakcii bez formy začali vracať nové figuratívne ukotvenie, obohatené o rozlet iracionálnej spontánnosti a slobody, vo výtvarnom umení zrodenej z nespútanej dynamiky amerického abstraktného expresionizmu.

Je až magické pozorovať zblízka diela Miry Haberernovej. Neuveriteľným spôsobom spájajú maliarsku a sochársku prácu do silného celku. Abstrakcia, ktorá neznesie žiadne hranice, je tu ohraničená a vtlačená do obrazo-objektu podobne, ako rozpínajúci sa vesmír do meteoritu. Netvárnosť sa v najrôznejších materiáloch stáva tvarom. Hrubé vrstvy farby, piesku, omietky, sadry a prírodných prvkov sa stávajú sochárskym materiálom, miešaným a vrstveným na povrch plátna s úžasnou dynamikou a živosťou.

Bezprostredné, vitálne, neskazené.

Môže vás pohltiť Melancholická krajina, uchytiť Víchor alebo Sen mŕtvych očí, ktoré ako základný motív neskoršej tvorby Miry Haberernovej hypnotizujúco hľadia z diel. Málokedy sa vidí také príjemne zvládnuté kombinovanie sochárskeho objemu a maliarskej plochy (Údiv, Figúra, Krok).

Stále aktuálny symbol apokalypsy

Farebná hmota vyjadruje širokú škálu pocitov - vidiny samoty, odcudzenia, ale aj hojivej sily prírody a umenia samotného. Tento druh umenia, úsilie o novú orientáciu človeka vo svete časom nestráca hodnotu, pretože predstavuje stále aktuálne hľadanie. Haberernovej tvorba ani vlastným vývojom, ani ďalším vývojom umenia až po súčasnosť nestráca na naliehavosti, naopak, jej apokalyptická expresivita vyznieva nanajvýš súčasne.
Kurátorom výstavy a autorom knihy k nej s názvom Haberernovej oko je Richard Gregor. Publikácia hlbšie sleduje problematiku tvorby Miry Haberernovej-Trančíkovej a postinformálnej figurácie v slovenskom výtvarnom umení 60. rokov 20. storočia.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 922
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 532
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 490
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 337
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 996
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 762
  7. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 490
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 261
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 510
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 026

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom niekto meria dusičnany v zelenine a ovocí.

KULTÚRA

Dán o knižnom trhu: S mafiánskymi praktikami som sa nestretol

Spisovateľ má s podnikateľmi zlú skúsenosť.

KULTÚRA

Existoval len jeden James Bond, ktorý mohol hrať sám seba

Roger Moore stvárňoval agenta 007 najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Existoval len jeden James Bond, ktorý mohol hrať sám seba

Roger Moore stvárňoval agenta 007 najdlhšie, no zmysel života našiel až v charite.

Preletel okolo neho Usain Bolt. A on pochopil, že na ceste k dokonalému sci-fi zaostal

Dvadsiate výročie Piateho elementu oslávi Luc Besson najdrahším európskym filmom.

Zomrel predstaviteľ Jamesa Bonda Roger Moore

Herec zomrel na rakovinu vo veku 89 rokov.

Proti stereotypu treba bojovať. Archívny chlapec preto zahodil hotový album

Slovenský folker namiesto toho vydal výbornú nahrávku Tranzit.