Tak ako Martin Martinček o sebe tvrdil, že je najlepším právnikom medzi fotografmi, Igor Grossman (3. 11. 1924 – 4. 8. 2013) bol najlepším fotografom medzi lekárnikmi. Roky sa živil miešaním liekov, neskôr ich vymenil za miešanie vývojky a ustaľovača pri vyvolávaní filmov a zväčšovaní snímok.
Naplno sa k fotografii dostal až tesne po štyridsiatke. Zatvoril lekáreň v Žiline a s celou rodinou sa presťahoval do Bratislavy.
Ešte ne severe Slovenska fotografoval život dediny, na Orave, Kysuciach a v Liptove zachytával dedinské oslavy či portrétoval ľudí v tichých momentoch samoty. V Bratislave k dokumentárnym sériám potom pridal aj výtvarne ladené snímky, ale aj reklamné a priemyselné fotografie.
O všednom dni Parížanov. Na blšom trhu I. 1970.
Málo dokumentu a reportáže
História slovenskej dokumentárnej fotografie nikdy nemala také silné zastúpenie fotografov, akými sú André Kertész v Maďarsku či Jozef Koudelka v Česku, osobnosti, ktoré by vystavovali vo svetových galériách ako MoMA v New Yorku.
Väčšinu dvadsiateho storočia to slovenských fotografov ťahalo viac k výtvarnej fotografii, dokument a reportáž boli v úzadí. Preto sú fotografi ako Martin Martinček, Viliam Malík, Igor Grossmann či Karol Kállay pre slovenskú fotografiu nesmierne dôležití.
Veselé fašiangy. Liptovské Sliače. 1968
Silný okamih na dedine aj vo svete
Grossmana ovplyvnil aj Henri Cartier Bresson a jeho pravidlo „rozhodujúceho okamihu“. Jeho dokumentárne slovenské fotografie z polovice storočia zachytáva kniha Obrazy odviate vetrom.
V roku 1968 potom odišiel do Paríža a do roku 1971 postupne navštívil Taliansko, Rumunsko a Arménsko. Vznikli rozsiahle fotografické cykly Hudba zo zahraničných ciest alebo Paríž – okamihy všedného dňa.
Stará žena vo vlniaku. Liptovské Sliače. 1964
V knihe Osobnosti slovenskej kultúry zachytil dve stovky portrétov významných slovenských umelcov. Krátko po revolúcii šiel do dôchodku, fotografie sa však ani potom nevzdal.
Stredoeurópsky dom fotografie v roku 2010 ocenil celoživotnú Grossmannovu tvorbu cenou Osobnosť slovenskej fotografie. Jeho fotografie sú dnes zbierkach Slovenskej národnej galérie, Slovenskom národnom múzeu či v Národnej galérii v Prahe.
Únava. Rajecká Lesná. 1955