
Kto bude prvým majiteľom Alexandrovej hlavy? FOTO - AP
Austrálčan Baz Luhrmann - známy hlavne svojím posledným filmom, veľkolepým štylizovaným muzikálom Moulin Rouge - sníval o tom, ako dobyje Hollywood, už keď mal štrnásť rokov. Túžil po starovekom svete Alexandra Veľkého. A po pope a kurtizánach by chcel skúsiť sandále a krv. Po dvadsiatich piatich rokov to vyzerá, že má Alexandra Veľkého vo vrecku. Na výlet do minulosti s Alexandrom, mladým géniom vojny, sa mu črtá rozpočet 150 miliónov dolárov. Aj keď isté ešte nič nie je. Veľkým projektom vždy do poslednej chvíle hrozí, že realizácia nakoniec padne práve na obrovských nákladoch.
Luhrmann zďaleka nie je jediný režisér, ktorého priťahuje štvrté storočie pred Kristom. Svoje projekty o Alexandrovi sa už niekoľko rokov pokúšajú pretlačiť Oliver Stone a Martin Scorsese. Preteky o starovekú vojnovú fresku sa už dávno začali. Luhrmann má na prvý pohľad najlepšie šance. Podporujú ho producenti Dino a Martha De Laurentiisovci (Hannibal) a spolu s Universal Studios už rok platia práce na scenári o Alexandrovi. Autorom je Ted Tally, autor scenára filmu Mlčanie jahniat. Dokončí ho až koncom tohto roku. Ďalším Luhrmannovým spojencom v boji o Alexandra je tridsaťdeväťročný Muhammad VI., marocký kráľ. V jeho kráľovstve budú mať De Laurentiisovci špeciálne štúdio. Priateľ Muhammad dá k dispozícii päťtisíc vojakov a tisíc koní.
Aj Luhrmannovi konkurenti majú svoje tromfy: Scorsese ponúka Leonarda DiCapria, Oliver Stone mladú írsku hviezdu Colina Farrella (Minority Report). Ani Stonove šance nevyzerajú zle: štúdiá Intermedia ešte čakajú na definitívnu verziu scenára, ktorý si píše Stone sám.
Martin Scorsese útočí tak trochu od boku, jeho Alexandra majú financovať štúdiá, ktoré sú dcérskou firmou Intermedie.
Keby sa Luhrmannov projekt nepresadil, bola by to osobná prehra producentského páru De Laurentiisovcov. Martha De Laurentiisová sa už vyjadrila, že si vôbec nevie predstaviť, že by bol na štarte iný než Luhrmannov Alexander. Zato ich konkurenti uvažujú neosobne a pragmaticky, a dokonca spolu rokujú o tom, ako navzájom do svojich projektov investovať a poistiť prípadný neúspech podielom na projekte toho druhého.
Prečo naraz taká bitka o Alexandra? Okrem iného všetkých zrejme priťahuje úspešný model Gladiátora, ovenčeného okrem štyristoosemdesiatich miliónov dolárov tržieb aj niekoľkými Oscarmi. Sú však aj odstrašujúce príklady: pompézna Kleopatra desivo prepadla a nechala za sebou finančnú spúšť. Historickí hrdinovia totiž síce tvorili dejiny, ale ťažko z nich urobíte hračky z umelej hmoty. To je ich výrazný hendikep a zásadne ich znevýhodňuje oproti hrdinom ako Harry Potter. (puk)