Paríž ako druhý domov: integrácia hodnôt či stret kultúr?

Len čo sa autorka oslobodí od sentimentu a dá voľnosť svojmu nadhľadu, je jej kniha vtipná a presvedčivá.

Literatúra s témou cudzinectva sa dostáva na knižnom trhu do popredia čoraz viac. Či už hovoríme o jej beletristickom spracovaní alebo o prózach na pomedzí publicistiky a literatúry faktu.

Tie majú zdanlivo ľahšie realizovateľný cieľ: na pozadí vlastnej skúsenosti autora sprostredkovať moment „prvého kontaktu“ s krajinou a postupne svoj pohľad na ňu prehlbovať perspektívou človeka, ktorý dokáže prijať jej kolorit za svoj a s odstupom času ho autenticky sprostredkovať ďalej. Ak je navyše cieľovou krajinou Francúzsko, dá sa predpokladať, že postrehy autora budú mať v sebe akcent nenúteného šarmu, ktorý tomuto regiónu a jeho obyvateľom akosi automaticky prisudzujeme.

Možno aj táto ambícia stála za vznikom knihy Marie Dopjerovej-Danthine Paríž môj druhý domov (Slovenský spisovateľ 2013). Pravdepodobnejšie však je, že sa autorka jednoducho rozhodla spísať svoje zážitky a na základe nich podať svedectvo o tom, aké to je byť (aj po štrnástich rokoch) cudzinkou.

Dopjerovej kniha nemá jasné kompozičné usporiadanie a v tomto prípade je to na škodu. Vzhľadom na rôznosť tém (dvojjazyčné manželstvo a materstvo, špecifiká multikultúrneho pracovného prostredia, nuansy spoločenskej etikety Francúzov) je pri neusporiadanosti textu zrejmé, ktoré kapitoly knihy sú vydarenejšie a ktoré naopak pôsobia nechcene sentimentálnym dojmom.

Autorkinou slabosťou je práve lyrický sentimentalizmus spomienok na domov, ktorý často tvorí úvod jednotlivých kapitol (naozaj sú domov ruky, na ktorých možno plakať?). Len čo sa od neho oslobodí a prejde k vecným reflexiám každodennosti, dokáže byť presvedčivá, vtipná aj dojímavá a jej pohľad na Francúzsko je empatický aj konštruktívne kritický.

Silnou stránkou jej rozprávania je nadhľad a sebaironické priznanie vlastnej nedokonalosti vystavenej (nielen v zamestnaní) deprimujúcemu perfekcionizmu. Je pritom zaujímavé sledovať, ako sa sama stáva Francúzkou práve postupným akceptovaním modelov správania, ktoré sa jej spočiatku zdali nenáležité. Schopnosť priznať si vlastné chyby s vedomím, že pochybenia druhých sa odpúšťajú ťažšie, ju stavia do sympatickej pozície nedokonalej matky, ktorá sa (občas márne) snaží skoordinovať „slovenskú“ výchovu s francúzskymi spoločenskými princípmi.

Stret kultúr v jej podaní je najsilnejší v intimite rodiny — situácie a zážitky s deťmi sú krásnym príkladom toho, ako možno nenútene a s radosťou upevňovať zázemie dvoch rozdielnych (jazykových) prostredí.

Autorka je vyštudovaná prekladateľka a problematike bilingválnej výchovy mohla pokojne venovať aj viac priestoru, vie, o čom hovorí a prípadné komplikované momenty briskne obracia na humor, čo môže byť návodom pre iných rodičov, ako sa s podobnými peripetiami vyrovnať. Po jej knihe by však mali siahnuť aj tí, ktorí podľahli naivnej ilúzii o francúzskej dokonalosti. Ostanú prekvapení.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 121
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 003
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 141
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 309
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 926
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 257
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 067
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 598
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 797
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 644

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

KULTÚRA

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop