SME

Osudové boli pre Vieru Strniskovú postavy matiek

Pre divákov boli nezabudnuteľné jej postavy matiek. Herečka SND za dobrou rolou neváhala z Bratislavy odcestovať aj do Spišskej Novej Vsi.

Viera Strnisková.Viera Strnisková. (Zdroj: TASR)

Sezóna 2012/2013 bola pre slovenské divadlo v znamení odchodov viacerých významných umeleckých osobností.

V posledný augustový deň spoločnosť zasiahla ďalšia smutná správa, keď odišla herečka Viera Strnisková (30.10.1929 – 31.8.2013).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kľukatá cesta na prvú scénu

Rodáčka z Hlohovca pritom neprišla k divadlu priamo. Pôvodne študovala medicínu, neskôr prestúpila na filozofickú fakultu. Až nakoniec nadobro presedlala na divadlo.

Po krátkych angažmánoch v Štúdiu Novej scény, Dedinskom divadle a v českom Kolíne dlhšie zotrvala v divadlách vo Zvolene (1953 – 1957) a v Nitre (1957 – 1962).

SkryťVypnúť reklamu

Tu získala cenné herecké skúsenosti a vytvorila niekoľko výrazných hereckých postáv. Bola zvolenskou Katarínou v Shakespearovom Skrotení zlej ženy či titulnou Ibsenovou Norou.

V Nitre zas zaujala ako Angela v Karvašovej Polnočnej omši alebo titulná Manon Lescaut v Nezvalovej hre. Od roku 1962 až do odchodu do dôchodku v roku 2004 pôsobila ako popredná herecká osobnosť Činohry Slovenského národného divadla.

Citlivá i prísna

Fyziognómia ju nepredurčila k postavám naiviek, vždy bola dramatickou herečkou. Či vo vážnom, alebo komediálnom repertoári. Strniskovej herectvo bolo vysoko analytické, so zmyslom pre racionalitu, psychologický detail a prienik k postave.

Jej herecká plastickosť jej umožňovala vytvárať rôznorodé postavy. Od tragických hrdiniek až po figúry s črtami grotesky a paródie.

SkryťVypnúť reklamu

Najmä v šesťdesiatych rokoch dostávala príležitosti v postavách rozporuplných žien zmietaných citom. Taká bola aj jej Blanche vo Williamsovej dráme Električka zvaná túžba (1964). Jemnými hereckými prostriedkami, bez zbytočnej teatrálnosti, vedela vystihnúť tragiku ženy, ktorá sa dostala nad priepasť života.

Zo svetového repertoáru sa stretávala s autormi, akými boli Ibsen (John Gabriel Borkman, Peer Gynt), Miller (Po páde, Salemské bosorky), Sartre (Diabol a Pán Boh), O'Neill (Cesta dlhého dňa do noci), Ajtmatov (Matkino pole) či Casona (Dom so siedmimi balkónmi).

Bola však aj výbornou interpretkou klasickej i pôvodnej československej drámy. Tu vytvárala buď postavy prísnych dominantných žien (Ženský zákon), či naopak krehkých stvorení, ktoré sa nenápadne snažia vydobyť si miesto v spoločnosti (Líšky, dobrú noc!; Sonatína pre páva; Romeo a Júlia na sklonku jesene).

SkryťVypnúť reklamu

V divadle hrala 60 rokov. FOTO - TASR

Mala chuť hrať, tak cestovala

Za dobrými úlohami neváhala cestovať aj mimo Bratislavy. Napríklad v košickom divadle v roku 1971 vytvorila titulnú postavu Medey v Jeffersovej adaptácii antického mýtu. Svoju túžbu hrať a byť na scéne naplno prejavila, aj keď na ňu dramaturgia domovského divadla zabúdala a k veľkým hereckým príležitostiam sa dostávala len minimálne.

Preto od druhej polovice osemdesiatych rokov pravidelne hosťovala v divadle v Spišskej Novej Vsi. Tu jej ponúkali široké spektrum postáv, ktoré ju v SND z rôznych dôvodov obišli. Z celej série spišských výkonov spomeňme len Dojku v Romeovi a Júlii, Matku v Bačovej žene alebo Amandu v Sklenenom zverinci.

Nezabudnuteľné matky

Strniskovej charizmatické herectvo divákov oslovovalo nielen z divadelných javísk, ale množstvo postáv vytvorila aj v rozhlase, televízii a vo filme. Aj tu stvárňovala dva kontrastné typy charakterov – jednoduché submisívne ženy a hašterivé despotické matky.

SkryťVypnúť reklamu

Práve matky boli pre jej kariéru osudové. Za stvárnenie hlavnej postavy v dráme Júliusa Barča-Ivana Matka dokonca získala hlavnú hereckú cenu na 6. medzinárodnom televíznom festivale Zlatá Praha.

Nezabudnuteľné sú však aj jej výkony matiek v Živom biči, Ežovi Vlkolínskom či v Námestí svätej Alžbety.

Každé Vianoce si diváci môžu zaspomínať na jej umenie dokonale vystihnúť typ prísnych či komediálne ladených sedliačok pri reprízach televíznych inscenácií Kuba, Rozmajrínu, Škriatka či Rysavej jalovice.

Načítavam video...

Autor je divadelný publicista

Autor: Karol Mišovic

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 338
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 778
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 591
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 748
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 694
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 404
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 705
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 527
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu