NEKROLÓG

Osudové boli pre Vieru Strniskovú postavy matiek

Pre divákov boli nezabudnuteľné jej postavy matiek. Herečka SND za dobrou rolou neváhala z Bratislavy odcestovať aj do Spišskej Novej Vsi.

Viera Strnisková.(Zdroj: TASR)

Sezóna 2012/2013 bola pre slovenské divadlo v znamení odchodov viacerých významných umeleckých osobností.

V posledný augustový deň spoločnosť zasiahla ďalšia smutná správa, keď odišla herečka Viera Strnisková (30.10.1929 – 31.8.2013).

Kľukatá cesta na prvú scénu

Rodáčka z Hlohovca pritom neprišla k divadlu priamo. Pôvodne študovala medicínu, neskôr prestúpila na filozofickú fakultu. Až nakoniec nadobro presedlala na divadlo.

Po krátkych angažmánoch v Štúdiu Novej scény, Dedinskom divadle a v českom Kolíne dlhšie zotrvala v divadlách vo Zvolene (1953 – 1957) a v Nitre (1957 – 1962).

Tu získala cenné herecké skúsenosti a vytvorila niekoľko výrazných hereckých postáv. Bola zvolenskou Katarínou v Shakespearovom Skrotení zlej ženy či titulnou Ibsenovou Norou.

V Nitre zas zaujala ako Angela v Karvašovej Polnočnej omši alebo titulná Manon Lescaut v Nezvalovej hre. Od roku 1962 až do odchodu do dôchodku v roku 2004 pôsobila ako popredná herecká osobnosť Činohry Slovenského národného divadla.

Citlivá i prísna

Fyziognómia ju nepredurčila k postavám naiviek, vždy bola dramatickou herečkou. Či vo vážnom, alebo komediálnom repertoári. Strniskovej herectvo bolo vysoko analytické, so zmyslom pre racionalitu, psychologický detail a prienik k postave.

Jej herecká plastickosť jej umožňovala vytvárať rôznorodé postavy. Od tragických hrdiniek až po figúry s črtami grotesky a paródie.

Najmä v šesťdesiatych rokoch dostávala príležitosti v postavách rozporuplných žien zmietaných citom. Taká bola aj jej Blanche vo Williamsovej dráme Električka zvaná túžba (1964). Jemnými hereckými prostriedkami, bez zbytočnej teatrálnosti, vedela vystihnúť tragiku ženy, ktorá sa dostala nad priepasť života.

Zo svetového repertoáru sa stretávala s autormi, akými boli Ibsen (John Gabriel Borkman, Peer Gynt), Miller (Po páde, Salemské bosorky), Sartre (Diabol a Pán Boh), O'Neill (Cesta dlhého dňa do noci), Ajtmatov (Matkino pole) či Casona (Dom so siedmimi balkónmi).

Bola však aj výbornou interpretkou klasickej i pôvodnej československej drámy. Tu vytvárala buď postavy prísnych dominantných žien (Ženský zákon), či naopak krehkých stvorení, ktoré sa nenápadne snažia vydobyť si miesto v spoločnosti (Líšky, dobrú noc!; Sonatína pre páva; Romeo a Júlia na sklonku jesene).

V divadle hrala 60 rokov. FOTO - TASR

Mala chuť hrať, tak cestovala

Za dobrými úlohami neváhala cestovať aj mimo Bratislavy. Napríklad v košickom divadle v roku 1971 vytvorila titulnú postavu Medey v Jeffersovej adaptácii antického mýtu. Svoju túžbu hrať a byť na scéne naplno prejavila, aj keď na ňu dramaturgia domovského divadla zabúdala a k veľkým hereckým príležitostiam sa dostávala len minimálne.

Preto od druhej polovice osemdesiatych rokov pravidelne hosťovala v divadle v Spišskej Novej Vsi. Tu jej ponúkali široké spektrum postáv, ktoré ju v SND z rôznych dôvodov obišli. Z celej série spišských výkonov spomeňme len Dojku v Romeovi a Júlii, Matku v Bačovej žene alebo Amandu v Sklenenom zverinci.

Nezabudnuteľné matky

Strniskovej charizmatické herectvo divákov oslovovalo nielen z divadelných javísk, ale množstvo postáv vytvorila aj v rozhlase, televízii a vo filme. Aj tu stvárňovala dva kontrastné typy charakterov – jednoduché submisívne ženy a hašterivé despotické matky.

Práve matky boli pre jej kariéru osudové. Za stvárnenie hlavnej postavy v dráme Júliusa Barča-Ivana Matka dokonca získala hlavnú hereckú cenu na 6. medzinárodnom televíznom festivale Zlatá Praha.

Nezabudnuteľné sú však aj jej výkony matiek v Živom biči, Ežovi Vlkolínskom či v Námestí svätej Alžbety.

Každé Vianoce si diváci môžu zaspomínať na jej umenie dokonale vystihnúť typ prísnych či komediálne ladených sedliačok pri reprízach televíznych inscenácií Kuba, Rozmajrínu, Škriatka či Rysavej jalovice.

Autor je divadelný publicista

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  3. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  4. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 339
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 3 958
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 436
  4. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 3 189
  5. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 565
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 533
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 383
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 070
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 778
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 765

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Superpočítač kúpili za milióny. Nevyužívali ho, o chvíľu zostarne

Slovenskí vedci vyčíslili škody za nepoužívanie počítača na viac ako milión. Dnes už funguje v poriadku, no čoskoro ho bude treba vymeniť.

KOMENTÁRE

Danko to možno myslel dobre. Nech vysvetlí, ako presne

Naozaj Dankovi nik iný ako Volodin číslo nedal?

Neprehliadnite tiež

Na Vianoce padáme vyčerpaní pod stromček. Shina a Solovic sa pýtajú, či to stojí zato

Nahrávka Analemna hovorí o chvíľach, keď si zapíname plytký seriál.

RECENZIA

Už to nikto nečakal. Star Wars sú opäť na vrchole

Prístup nového režiséra je až rúhačský. Pozrite si naše hodnotenie.

ROZHOVOR

Dominik Hrbatý: Tenisti sú ako autisti, jeden telefonát im prehrá zápas

Náš tenisový šampión komentuje svoj zážitok z kina. Spoznal sa vo filme Borg/McEnroe.

Vymyslel magický realizmus z Karpát. Rankov má novú knihu

Kniha Miesta, čo nie sú na mape sa hrá s čitateľom. Oplatí sa to.