NEKROLÓG

Osudové boli pre Vieru Strniskovú postavy matiek

Pre divákov boli nezabudnuteľné jej postavy matiek. Herečka SND za dobrou rolou neváhala z Bratislavy odcestovať aj do Spišskej Novej Vsi.

Viera Strnisková.(Zdroj: TASR)

Sezóna 2012/2013 bola pre slovenské divadlo v znamení odchodov viacerých významných umeleckých osobností.

V posledný augustový deň spoločnosť zasiahla ďalšia smutná správa, keď odišla herečka Viera Strnisková (30.10.1929 – 31.8.2013).

Kľukatá cesta na prvú scénu

Rodáčka z Hlohovca pritom neprišla k divadlu priamo. Pôvodne študovala medicínu, neskôr prestúpila na filozofickú fakultu. Až nakoniec nadobro presedlala na divadlo.

Po krátkych angažmánoch v Štúdiu Novej scény, Dedinskom divadle a v českom Kolíne dlhšie zotrvala v divadlách vo Zvolene (1953 – 1957) a v Nitre (1957 – 1962).

Tu získala cenné herecké skúsenosti a vytvorila niekoľko výrazných hereckých postáv. Bola zvolenskou Katarínou v Shakespearovom Skrotení zlej ženy či titulnou Ibsenovou Norou.

V Nitre zas zaujala ako Angela v Karvašovej Polnočnej omši alebo titulná Manon Lescaut v Nezvalovej hre. Od roku 1962 až do odchodu do dôchodku v roku 2004 pôsobila ako popredná herecká osobnosť Činohry Slovenského národného divadla.

Citlivá i prísna

Fyziognómia ju nepredurčila k postavám naiviek, vždy bola dramatickou herečkou. Či vo vážnom, alebo komediálnom repertoári. Strniskovej herectvo bolo vysoko analytické, so zmyslom pre racionalitu, psychologický detail a prienik k postave.

Jej herecká plastickosť jej umožňovala vytvárať rôznorodé postavy. Od tragických hrdiniek až po figúry s črtami grotesky a paródie.

Najmä v šesťdesiatych rokoch dostávala príležitosti v postavách rozporuplných žien zmietaných citom. Taká bola aj jej Blanche vo Williamsovej dráme Električka zvaná túžba (1964). Jemnými hereckými prostriedkami, bez zbytočnej teatrálnosti, vedela vystihnúť tragiku ženy, ktorá sa dostala nad priepasť života.

Zo svetového repertoáru sa stretávala s autormi, akými boli Ibsen (John Gabriel Borkman, Peer Gynt), Miller (Po páde, Salemské bosorky), Sartre (Diabol a Pán Boh), O'Neill (Cesta dlhého dňa do noci), Ajtmatov (Matkino pole) či Casona (Dom so siedmimi balkónmi).

Bola však aj výbornou interpretkou klasickej i pôvodnej československej drámy. Tu vytvárala buď postavy prísnych dominantných žien (Ženský zákon), či naopak krehkých stvorení, ktoré sa nenápadne snažia vydobyť si miesto v spoločnosti (Líšky, dobrú noc!; Sonatína pre páva; Romeo a Júlia na sklonku jesene).

V divadle hrala 60 rokov. FOTO - TASR

Mala chuť hrať, tak cestovala

Za dobrými úlohami neváhala cestovať aj mimo Bratislavy. Napríklad v košickom divadle v roku 1971 vytvorila titulnú postavu Medey v Jeffersovej adaptácii antického mýtu. Svoju túžbu hrať a byť na scéne naplno prejavila, aj keď na ňu dramaturgia domovského divadla zabúdala a k veľkým hereckým príležitostiam sa dostávala len minimálne.

Preto od druhej polovice osemdesiatych rokov pravidelne hosťovala v divadle v Spišskej Novej Vsi. Tu jej ponúkali široké spektrum postáv, ktoré ju v SND z rôznych dôvodov obišli. Z celej série spišských výkonov spomeňme len Dojku v Romeovi a Júlii, Matku v Bačovej žene alebo Amandu v Sklenenom zverinci.

Nezabudnuteľné matky

Strniskovej charizmatické herectvo divákov oslovovalo nielen z divadelných javísk, ale množstvo postáv vytvorila aj v rozhlase, televízii a vo filme. Aj tu stvárňovala dva kontrastné typy charakterov – jednoduché submisívne ženy a hašterivé despotické matky.

Práve matky boli pre jej kariéru osudové. Za stvárnenie hlavnej postavy v dráme Júliusa Barča-Ivana Matka dokonca získala hlavnú hereckú cenu na 6. medzinárodnom televíznom festivale Zlatá Praha.

Nezabudnuteľné sú však aj jej výkony matiek v Živom biči, Ežovi Vlkolínskom či v Námestí svätej Alžbety.

Každé Vianoce si diváci môžu zaspomínať na jej umenie dokonale vystihnúť typ prísnych či komediálne ladených sedliačok pri reprízach televíznych inscenácií Kuba, Rozmajrínu, Škriatka či Rysavej jalovice.

Autor je divadelný publicista

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  4. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  6. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 12 318
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 238
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 318
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 806
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 805
  6. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 551
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 651
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 562
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 321
  10. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 3 160

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Veľa slabín. Taký je plán na ozdravenie štátnej poisťovne

Najväčšou by bolo, ak sa by dostala k akciám štyroch fungujúcich ústavov.

Neprehliadnite tiež

Vieme milovať, keď nevieme, kedy toto slovo môžeme použiť?

Člen skupiny Osamelých bežcov Ivan Štrpka hovorí, že sme sa dostali do slovného smogu.

Folklór zrkadlí, akí sú ľudia citliví na hranice

Etnomuzikologička Jana Ambrózová hodnotí šou Zem spieva.

Agnieszka Holland bodovala na Berlinale aj za Slovensko

Zlatý medveď z prestížneho filmového festivalu patrí maďarskému filmu O tele a duši.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop