V rakúskom Linzi sa každý rok stretávajú umelci, kurátori, ale aj lingvisti a vedci, aby svetu ukázali, ako vyzerajú dobré nápady v praxi.
Téma tohtoročného festivalu Ars Electronica voľne odkazuje na sci-fi knihu Philipa K. Dicka Total Recall a na rovnomenné filmové adaptácie.
Umelci, kurátori, neurológovia, lingvisti, inžinieri a mnohí ďalší prišli do Linzu skúmať, čo sú to vlastne spomienky a ako fungujú procesy poznávania a zabúdania.
Festival tak okrem iného získal dobrú zámienku na rekapituláciu – v rámci sekcie ocenených diel Cyber Arts Exhibition bol spracovaný a vizualizovaný aj archív minulých ročníkov. Nezanedbateľný prínos k historiografii súčasného umenia.
Ocenili kyberiu
O ceny Zlatá Nika sa tento rok v siedmich kategóriách uchádzalo viac než 4000 diel zo 73 krajín. Jedným z úspešných bol aj slovenský projekt kyberia.sk. Získal prestížne čestné uznanie v kategórii Digitálne komunity.
Hlavné ocenenie tejto kategórie vyhrala komunita španielskych aktivistov stojacich za projektom El Campo de Cebada. Opustený bazén v Madride pretvorili s využitím internetu na pulzujúci priestor občianskej aktivity.
Retro hry
Významnú sekciu programu tvorilo niekoľko kubických metrov inštalácií počítačových hier v bývalej Tabakovej fabrike pod názvom Retro/per/spektiven.
Ak ste mali na to vhodný vek, mohli ste zaspomínať na staré hracie konzoly. V miestnej Tabačke sa dalo znovu „zadrtiť“ retro Pacman, tenis, formuly a popremýšľať nad súčasnosťou a pokrokom.
Herný priemysel sa nachádza na sympatickom priesečníku inovácie, umenia, popkultúry a techniky. A Ars Electronica to dávno vie.
Výstavy, inštalácie, koncerty či performancie sú vyberané primárne podľa umeleckej kvality, ale dôležité je zároveň niečo, čo by sme mohli nazvať spoločenskou relevantnosťou.
Od „klasického“ umeleckého festivalu odlišuje Ars Electronicu práve táto túžba po prepojení s praxou, túžba definovať projekty, ktoré majú potenciál rozvíjať spoločenský kapitál. Umenie berú jeho organizátori hlavne ako nositeľa dôležitých inovácií a prispievateľa ku kvalitnejšiemu a plnohodnotnejšiemu životu.
„Hacknúť“ prírodu
V rámci ceremoniálu odovzdávania cien Zlatá Nika bol vyzdvihnutý napríklad Američan David Nabb a jeho iniciatíva One-Handed Musical Instrument Trust.
Pomáha umelcom so zraneniami zostať činnými vo svojom odbore. Sám Nabb je po porážke a predviedol hru na jednorukom saxofóne. Aj to je jeden z príkladov „hackingu“ prírody pomocou technológií.
Inovátorom a inšpirátorom je aj ocenený svetoznámy umelec HR Giger. Galéria Lentos pripravila rozsiahlu výstavu grafík, videí či kresieb tohto 73ročného autora vizuálov oscarového Votrelca. Giger bol v tomto kontexte ocenený predovšetkým ako praotec biomechanického umenia a originálny vizionár.
Je isto dôležité mapovať a zachovávať cenné idey a pozitívne činy. Ľudstvo dlhodobo profituje z uložených skúseností iných. Organizátori festivalu opäť poukazujú na rozdiely medzi ľuďmi a strojmi.
K pamätaniu nerozlučne patrí možnosť vyhnúť sa niektorým témam a zabudnúť. Ars Electronica 2013 medzi ne rozhodne nepatrí.
Autor: Zuzana Duchová