O mesiac sa v Krakove začína festival bez žánrových obmedzení zameraný na nekonvenčnú a experimentálnu hudbu.
Pri pohľade z okna, skrz zarosené sklo a ortuťový stĺpik všetko nasvedčuje tomu, že rekordné leto, ako ho prezentujú meteorológovia prepúšťa miesto možno jeseni, možno rovno zime, každopádne niečomu čo vyzerá diametrálne odlišne. Na hranici takýchto dvoch období dochádza pravidelne k rekapitulácii festivalového roka, v našom prípade toho hudobného. Žiadna systematická sonda do festivalového roka 2013 sa však nezaobíde bez krakovského Unsoundu.
Tak ako je „oficiálnym“ začiatkom roka berlínsky CTM, tak je jeho „oficiálnym“ ukončením októbrový Unsound (tým neoficiálnym je v našom geografickom prostredí bezkonkurenčný bratislavský Next festival). Minuloročnú tému The End vystriedala Interference a každému kto si spomenie na stredoškolské lavice s popísanými fyzikálnymi vzorcami sa vynorí hneď niekoľko asociácií. Prenikanie zvukových vĺn, rušivé zvuky, porušené psychické vnímanie. Bude sa načúvať chybám, hlukom, skresleniam, spätným väzbám, deštruovaným rytmom a hypnotickým zaklínaniam. A bude sa aj spať.
Prečo teda ísť na Unsound? Existuje hneď niekoľko dôvodov. Jedným z nich je otestovať progresívnu dramaturgiu, line-up bez žánrových obmedzení zameraný na nekonvenčné a experimentálne formy, najaktuálnejšie elektronické tendencie a tmou presiaknuté tanečné fatamorgány. Nesmie však chýbať ani zastúp osvedčených solitérov. Nebudú chýbať drone projekty, v prvom rade gitaristu Orena Ambarchiho so Sinfoniettou Cracovia. V druhom rade doomových Earth. Sily spoja zástupcovia vydavateľstva Modern Love Andy Stott a duo Demdike Stare v spoločnom živom akte pomenovanom Eutectis. Tohtoročné delikátne albumy predstavia Pharmakon, Stara Rzeka, Jenny Hval, Forest Swords a mnohí ďalší.
Ďalším je stráviť možné babie leto (13. – 20. októbra) na krakovských miestach s neopakovateľným genius loci. Koncerty, hudobné performance a inštalácie sa nachádzajú na rôznych unikátnych uzavretých miestach. Tým najváženejším je kostol sv. Kataríny z 15. storočia, kde tento rok vystúpia po viac než tridsiatich rokoch legendy droneu a minimalizmu Rhys Chatham a Charlemagne Palestine. V kostole tiež rozpustí svoj hlas éterická Julianna Barwick. S poľským dievčenským zborom predstavia jej posledný „islandský“ album. Ďalším takýmto miestom je jedno z najznámejších poľských divadiel Teatr Stary, z ktorého sa razom stane miestna nocľaháreň. Celonočný „Sleep concert“ tu odohrá ambientná legenda Robert Rich, ktorý takto ľudí uspával naposledy v 90. rokoch. Z iného súdka bude performance vyprávača Deana Blunta, ktorý tu vyrozpráva spolu so Sinfoniettou Cracovia svoj ťaživý rozchod.
Najväčším lákadlom bude jednoznačne už druhým rokom priestor socialistického skvostu „budovy duchov“ Hotela Forum. Hotel Forum to sú dve opojné noci, ktoré môžete prežiť len vo vytrvalom tanečnom tempe.
A nakoniec to najlepšie. Organizátori Unsoundu 2013 v rámci témy zakázali akékoľvek fotenie a natáčanie prebiehajúcich koncertov. Nebudú sa udeľovať žiadne novinárske fotopasy a to všetko pre zachovanie prítomného momentu. V dobe večného dokumentovania a zdieľania zákaz podporilo už niekoľko väčších i menších svetových médií počnúc NME, končiac Pitchforkom.
Unsound 2013 sa uskutoční od 13. – 20. októbra v Krakove. Všetky pasy sú vypredané. Ostáva si kúpiť lístky na jednotlivé koncerty.
Autor: Jakub Juhás