Spevák a gitarista Blixa Bargeld: Vydržal by som stáť hodinu na črepine

Blixa Bargeld, ktorý hral dve dekády v skupine The Bad Seeds Nicka Cavea a s kultovým vlastným zoskupením Einstürzende Neubauten hovorí o sólovom vystupovaní, aj o koncerte v ČSSR v 80. rokoch.

Elegantný Berlínčan hral 20 rokov v skupine The Bad Seeds Nicka Cavea a s vlastnou zostavou Einstürzende Neubauten bol od roku 1980 priekopníkom industriálneho rocku. Spevák s elektrizujúcim hlasom vystúpil pred pár dňami vo Viedni na pozvanie Thyssen-Bor(Zdroj: TEREZIA GRANDICOVA)

Nesmiete sa pýtať na spoluprácu s Nickom Caveom a na skupinu Einstürzende Neubauten. To boli dve podmienky rozhovoru. Bolo jasné, že BLIXA BARGELD (54) sa nechce baviť o minulosti, ale o súčasnosti a varovali nás, že má trochu správanie „divy“. Úvod rozhovoru bol síce naozaj dosť nezvyčajný, ale nakoniec sme sa dozvedeli všetko, čo nás zaujímalo.

Tento sólový projekt už robíte dosť dlho, ako vlastne vznikol?

„Ja jem hrozno. A druhá odpoveď znie Na mojej saláme je paštéta. To mi odporučila dcéra. Robieval to aj John Cage – vyšiel na pódium s vopred pripravenými odpoveďami, hoci netušil, aké otázky dostane. Môj sólový projekt vznikol pre festival poézie v Haagu. Nemám príliš rád čítanie básní posediačky, tak som si vymyslel vlastnú verziu. Na pódiu mám iba mikrofón s výstupom do štyroch efektových pedálov, ktoré sú spojené s mixpultom môjho zvukára. S týmto vybavením naživo vytváram slučky, nič nemám vopred pripravené. Všetko stojí na hlase a manipulácii s ním. V rámci týchto obmedzení sa snažím vytvoriť niečo vkusné, avantgardné aj zábavné zároveň.“

Do akej miery máte vopred pripravený koncept celého večera?

„Päťdesiat percent je pripravených spôsobom, akým si zabávač chystá stand up predstavenie. Niektoré časti sú rutinné – napríklad mám jeden konkrétny príbeh, ktorý som našiel v magazíne Spiegel. Ide z bodu A do bodu B, zvukár presne vie, ktorý efektový pedál použijem, aj očakávanú dĺžku tejto časti. Ale ako sa čistý príbeh zmení na hudbu, to každý večer vyznie trochu inak. Môžem použiť nemčinu aj angličtinu.“

Okrem vystupovania sólo ste sa v posledných rokoch zamerali na duá. Urobili ste albumy s elektronickým experimentátorom Carstenom Nicolaiom aj s talianskym skladateľom Tehom Teardom.

„Nejde o žiadny špeciálny zámer, prišlo to prirodzene. Carstena poznám roky, zavolal mi už krátko po páde Berlínskeho múru a poslal svoje nahrávky, či niečo neurobíme, podobné to bolo s Tehom. Keď sa objaví niekto s niečím zaujímavým, som otvorený spolupráci. Dlho som na takéto projekty nemal čas. Fungoval som v skupinách The Bad Seeds a Einstürzende Neubauten, dvakrát ročne sme šli na turné, popritom nahrávali. “

S Nicolaiom vás spája záujem o vedu, ako ste sa dali dokopy s Teardom?

„On robí najmä soundtracky a raz mi zavolal, či nechcem zložiť pesničku do filmu. Ešte predtým sme spravili hudbu pre divadelnú hru a tiež sa nám to páčilo, takže album bol logickým pokračovaním. Nechcel som však robiť kompozície, ale pesničky. On pre ne zvolil komornú klasickú hudbu, je to veľmi intímne, minimalistické. To sú všetko veci, ktoré mám rád.“

Kde s tým koncertujete?

„Na najrôznejších miestach v Taliansku, kde je dlhá tradícia festivalov, sú na námestiach takmer v každom mestečku. Ale väčšinou sme v divadlách – teraz v septembri sa napríklad chystáme do Berlína, do Prahy či Atén, na budúci rok sa rysuje turné.“

Kedy máte pocit, že sa vám vystúpenie najviac podarí?

„Keď do istej miery stratím nad sebou kontrolu, no zároveň som schopný doviesť celú vec do konca. Čas strávený na pódiu plynie inak. Keď vstúpite na pódium, opúšťate bežný čas a musíte s tým vedieť narábať. Ak to dokážete, super, ak sa v tom stratíte, máte problém. Keby som počas vystúpenia stál hodinu na črepine, mal by som veľkú ranu, ale pravdepodobne by som bolesť necítil. Moje telo to jednoducho dokáže, už má veľa skúseností, čo robiť na pódiu. Keď nie som schopný otvoriť si kanály a nechať všetko plynúť cez seba, nedokážem vystupovať.“

Keď si porovnáte tieto sólové improvizácie s tradičnými pesničkami, je to pre vás osobnejšia forma rozprávania príbehov?

„Narábam s rovnakými parametrami. Samozrejme, štýl sloha-refrén je jednoduchšia štruktúra, ale v zásade postupujem stále rovnako – vytvorím si systém, chvíľu ho dodržiavam a potom poruším.“

Aj my porušíme pravidlo. Je pravda, že Einstürzende Neubauten v 80. rokoch hrali v Československu?

„Pamätám si to veľmi dobre. Boli sme eskortovaní policajtmi a vojakmi na hranice. Najskôr nás zavreli do autobusu a obkľúčili so psami, aby sa k nám nik nedostal. Písal som na papieriky odkazy a hádzal ich fanúšikom. Po páde železnej opony mi jeden vrátili. Stálo na ňom: Oni sa neboja nás, ale vás. Išlo o akciu nemeckého mierového hnutia. Mali to byť dva koncerty, v Mníchove a v Plzni. Ten prvý sa konal, ale zrazu sa prestalo hovoriť o druhom. My a skupina Die Toten Hosen sme však na ňom trvali, tak nás tam zaviezli. Pred nami mali vystúpiť režimom tolerovaní muzikanti. Keď vyšli na pódium, diváci ich zahádzali rôznymi predmetmi, čo dalo policajtom zámienku. Takže to, čo ste počuli, je pravda.“

Pozn. Rozšírenú verziu rozhovoru nájdete v najbližšom vydaní časopisu .týždeň

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 802
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 236
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 366
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 197
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 550
  6. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 339
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 421
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 865
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 819
  10. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 764

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: Výbuch na koncerte v Manchestri neprežilo 22 ľudí

Polícia potvrdila, že vo vstupnej hale sa odpálil samovražedný atentátnik.

KOMENTÁRE

Teror siahol na deti

Útok na štadión plný mladých ľudí jasne naznačuje, že pre teroristov neexistujú hranice.

KULTÚRA

Dizajnérka zhodnotila naše značky: Kto nazve čipsy, že Slovakia?

Debbie Millmanová pracovala aj s Pepsi.

ŠPORT

Cígera odmietli aj Višňovský, Handzuš, Országh a Bača

To, že hráči z NHL neprišli na šampionát, berie ako podraz.

Neprehliadnite tiež

Ceny Anděl mali tento rok problémy. Nakoniec ich však získala Lenny

Na ceremoniáli bodovala dcéra Lenky Filipovej. Pozrite si zoznam ocenených.

Keď sa Slovák vyberie do sveta. Film OUT má za sebou historickú premiéru v Cannes

Režisér György Kristóf priniesol šarmantného hrdinu z východu.

Na premiéru v Cannes chcel prísť s opicou. Švédsky režisér si uťahuje zo sveta umenia

Ruben Östlund má na festivale komédiu s riaditeľom múzea v hlavnej úlohe.

Náš večerníček bodoval v zahraničí, no televízia ho odkladala. Teraz sa obáva volieb

Animovaný seriál Ivana Popoviča vznikal trinásť rokov. Konečne ho odvysielajú celý.