SME

Štefánik: Nemám čas písať pomaly

Literatúra na rozdiel od reklamy si ide svojím ležérnym tempom, hovorí autor Bezprstého mesta.

Ondrej Štefánik.Ondrej Štefánik. (Zdroj: LENKA RAJČANOVÁ)

ONDREJ ŠTEFÁNIK chcel debutovať románom, no pri písaní ho hlavná postava začala unavovať, tak si dal pauzu. Urobil dobre, počas nej nielen vznikla zbierka poviedok Pštrosí muž, ale opäť si obľúbil románového hrdinu a dopísané Bezprsté mesto sa zapáčilo aj porotcom ceny Anasoft litera.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hľadali ste vhodnú tému na román, alebo téma bola najskôr a tá si vyžiadala žáner?
„Do literatúry som sa votrel mimovoľne, bez cieľavedomého hľadania vhodnej témy. Téma bola odrazu prítomná alebo ma nejakým spôsobom posadla už dávno, len dlhšie trvalo, kým začala parazitovať na mojom voľnom čase a potrebovala sa silou­mocou prejaviť v nejakej viditeľnej forme, napríklad v rozsiahlejšom texte. Musel som niečo o tom napísať, a to tak, aby ma to aj bavilo. Román som začal písať ešte pred zbierkou poviedok.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo vás zastavilo?
„Nevedel som sa rozhodnúť medzi viacerými dejovými alternatívami v jeho pokračovaní. Dal som si od románu dlhšiu pauzu aj preto, že hlavná postava ma začala unavovať, nemal som s ňou zľutovanie. Šiel som radšej na vidiek a napísal som tam poviedkovú knihu Pštrosí muž, ktorej štýl aj témy mi v tom období sadli viac, i keď v niečom sú príbuzné, ak nie totožné s Bezprstým mestom. Navyše v poviedkach nemusíte toľko času tráviť s postavami, sú to vzťahy nakrátko.“

Je to súčasný mestský román s detektívnou zápletkou. Bola pre vás prioritná, alebo „len“ pozadím na vytvorenie množstva zaujímavých postáv s ich úspechmi a sklamaniami?
„Dej je závislý od zápletky, ktorá má vplyv najmä na konanie hlavnej postavy. Detektívna zápletka je svet, v ktorom hlavná postava žije. Pre ortodoxných fanúšikov žánru môže byť označenie detektívka dôvodom na rozhorčenie. Upozorňujem, že je to tantrická detektívka.“

SkryťVypnúť reklamu

Vaša invencia, hutnosť a vysoké tempo rozprávania vyvolávajú pocit, že píšete rýchlo a ľahko. Je to tak?
„Nemám čas písať pomaly. Sadnem si k písaniu len vtedy, keď sa mi chce a mám ako­tak jasno v tom, o čom idem písať. Potom to ide celkom rýchlo. Písaniu však predchádza uvažovanie, a to je prerušované detským džavotom, telefonátmi a jedením. Keď píšem, mám vypnuté zvonenie a deti uväznené v detskej izbe. Niekedy píšem tak rýchlo, že sa mi podarí zabiť myšlienku úplne iným významom, a to navyše takým prvoplánovým, až ma to desí. To je daň za rýchle písanie. Niečo napíšem a potom zistím, že je to také úbohé, nechcene komické a nečitateľné, že niekoľkostranový text sa už ani neoplatí prerábať, ale rovno skrátiť do aforizmu, zasmiať sa na ňom a potom navždy vymazať.“

SkryťVypnúť reklamu

Mali ste vopred pevnú kostru románu, alebo ste sa často nechali strhnúť aj na neplánované cesty?
„Niektorí autori nemajú slobodnú vôľu, píšu v hypnóze a nevedia posúdiť, či sa nechali strhnúť na plánovanú alebo neplánovanú cestu. Sú len nástrojmi vyššej formy spisovateľského bytia či božskej imaginácie. Títo autori netvoria organizovane, netvoria v čase, tak ako ho poznáme, ale čas ohýbajú v prospech dokonalosti literárneho diela. Nie sú schopní po dopísaní diela povedať, či sa držali pôvodného plánu, alebo pevnej kostry. Nie sú si istí, či tú knihu vôbec napísali oni. Chvíľu po vydaní knihy sa mi zdalo, že je to aj môj prípad.“

A nie je?
„Nie. Od pôvodnej predstavy som sa počas písania nevzdialil. I keď samotná predstava by možno vystačila na krátku esej, prípadne na pár statusov, ale tá téma sa chcela vyčerpať čo najviac a v tristostranovom románe mi neostávalo nič iné, ako sa nechať strhnúť a zistiť, čoho všetkého sú literárne postavy schopné, ale to bez vážnejších zásahov do nosnej témy alebo bez fatálneho vplyvu na to, ako skončia. Bavilo ma to.“

SkryťVypnúť reklamu

Do akej miery ovplyvňuje vaše písanie myšlienka na čitateľa?
„Pod slovom čitateľ si neviem predstaviť nič konkrétne, je to abstraktný pojem, niečo neznáme a vzdialené, a preto k tomu pristupujem s pokorou, ale bez programovej empatie. ’Myšlienka na čitateľa’ ma však nezanedbateľnou mierou motivuje na napísanie textu a najmä na pokus o jeho vydanie.“

A ako na vás vplývajú reakcie odbornej kritiky?
„Pri oboch knihách som bol ostrej kritiky ušetrený, skôr som sa dočkal vlažnej pochvaly, tá na mňa vplýva pozitívne. Mám rád aj nadinterpretácie, v ktorých sa o knihe všeličo zaujímavé dozviem.“

Dá sa v skratke porovnať kreativita v reklame a literatúre?
„V skratke sa dá porovnať rozdielom niekoľko tisíc eur. Asi preto, že tvorba sloganu niekedy trvá dlhšie ako napísanie novely. Rozdiel je aj v počte videní. Dá sa porovnať aj v tom, že kreativita v reklame je tímový výkon na rozdiel od literatúry. A to, čo idete ľuďom v reklame povedať, o tom nerozhodujete vy. Dostanete zadanie. Na vás je len, ako to poviete.“

SkryťVypnúť reklamu

Kreativita pod tlakom?
„Je to ťažká práca, byť kreatívny pod silným tlakom všetkých okolností, ktoré nevyhnutne ovplyvňujú tvorbu kampaní. Reklama aj literatúra sú formou komunikácie. Až na to, že reklama rýchlejšie reaguje na antropologické zmeny, ktoré v našej evolúcii prebiehajú. Literatúra si ide svojím ležérnym tempom. Dosiaľ som však nevidel ani jeden film nakrútený na motívy reklamného šotu. Na pláži ľudia nečítajú reklamný leták ani nečakajú v rade na jeho pokračovanie. No pokiaľ človek na ležadle pre vás nie je mierou úspechu či spokojnosti, tak môžu byť vaše kreatívne ambície naplnené rovnako, ako pri písaní knihy.“

Píšete paralelne viac vecí naraz? Ako koordinujete písanie s prácou v reklame?
„Napísal som len dve knihy. Povedzme, že som ich písal paralelne. Ako copywriter som denne písal viac vecí naraz. Písanie nereklamných textov s prácou v reklame sa koordinuje dovolenkami, príčetnou partnerkou, vitamínmi a energetickými nápojmi.“

Anasoft litera

Ivana Gibová zvíťazila s knihou Babička©.

Na 19. ročníku udeľovania ocenení zvíťazila podobne ako vlani ženská autorka.


6
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 243
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 814
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 606
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 584
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 096
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 045
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 494
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 395
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 92 225
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 947
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 291
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 247
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 113
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 202
  7. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 6 864
  8. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 5 924
  1. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  2. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  3. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  4. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  5. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  6. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  7. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  8. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
SkryťZatvoriť reklamu