RECENZIA/FILM

Dievčatko na konci sveta

Hoci od druhej svetovej vojny uplynulo 68 rokov, s narastajúcim odstupom prináša nové, donedávna nemysliteľné témy, hrdinov i príbehy. V našich kinách je príbeh, ktorý ukáže viac než len premenu Nemecka.

Z filmu Lore.(Zdroj: ASFK)

Hoci od druhej svetovej vojny uplynulo 68 rokov, s narastajúcim odstupom prináša nové, donedávna nemysliteľné témy, hrdinov i príbehy.

V tomto roku do našich kín prichádza niekoľko filmov z 2. svetovej vojny. Už sme videli 4 dni v máji Achima von Borries, na jeseň nás čaká francúzska dvojica Ticho na mori a Tu na Zemi.

V jeden septembrový týždeň mali premiéru dve vojnové drámy, obe nazvané menami hlavných postáv, ale úplne odlišné. Česko-slovensko-holandská Colette Milana Cieslara a austrálsko-britsko-nemecká Lore.

Nie strach, ľahostajnosť

Druhý celovečerný film Austrálčanky Cate Shortlandovej (Salto do života) je adaptáciou románu Dark Room, mimoriadne úspešného debutu britskej spisovateľky Rachel Seiffertovej s austrálskymi a nemeckými koreňmi. Dospievajúca Hanelore je najstaršie z piatich detí nacistického dôstojníka. V románe má 12 rokov, vo filme je staršia. Spolu s bratmi-dvojčatami, mladšou sestrou a najmladším bratom – bábätkom ako deti hrdinu nepoznali nič iné len život na výslní, v rodičovskej láske, hojnosti a všadeprítomnej ideológii.

No všetko sa razom zmenilo. Vodca je mŕtvy. Najskôr museli s nervóznymi rodičmi náhle opustiť dom a presťahovať sa na vidiek. Potom odišiel otec, aby sa vydal do rúk spojencov. Vraj je zločinec. Onedlho ho nasledovala i matka. Ešte predtým nakázala Lore, aby odprevadila súrodencov k babičke. Deväťsto kilometrov cez krajinu, ktorá práve prehrala vojnu.

Film neponíma situáciu len ako príbeh o putovaní či dospievaní, obraz povojnového Nemecka, ale predovšetkým ako úplný koniec jedného sveta či života – a začiatok nového. Hľadí akoby detskými očami, priznanou nepokojnou rozhýbanou ručnou kamerou, ktorá sa stáva priamym aktérom pomerne statických scén, kde sa toho zdanlivo deje veľmi málo.

Vzďaľuje sa a približuje, zvedavo nazíza, občas sa postáv priam dotýka, obracia sa hore nohami, vrhá tiene, ohýba konáre a vlní steblá. Spolu s hudbou a ruchmi vytvára takmer surrealistický snový pocit, pričom základnou emóciou nie je ohrozenie, strach ani napätie, ale zmätenosť, rezignácia, ľahostajnosť, i napriek vrcholiacemu letu chlad, nedôvera, šok po strate všetkých hodnôt aj istôt a pomalé, nesmelé odhodlávanie sa na hľadanie nových. Lore sa učí prijímať zodpovednosť.

Refrén farby zrazenej krvi

Krajina je do veľkej miery odľudštená a pustá, prevládajú v nej modrá farba vody a neba, zelená farba trávy a machu, bielosivá hmla, ale aj farba zrelých obilných klasov, ktoré nemá kto zožať.

Jedným z refrénov je farba zrazenej krvi. S priamymi hrôzami vojny sa deti stretajú málo alebo ich nedokážu vidieť, či rozlíšiť. Lore a jej súrodenci sa v žiadnej situácii nedokážu naplno oddať smútku, rovnako ako po zavŕšení cesty nenájdu šťastie a radosť. Stretnutie s tajomným Thomasom v dievčati prebudí dosiaľ nepoznané pocity, čo Lore privádza do ešte väčšieho zmätku.

Aj po hereckej stránke dominujú ženy. Hlavnú postavu presvedčivosťou a podmanivosťou obdarila dvadsaťročná Saskia Rosendahl. Výrazný expresívny výkon Ursiny Lardiovej obohatil rolu matky o rozmer antickej drámy. Bez glorifikácie, ospravedlňovania či vysvetľovania.

Režisérka sa vyhýba akémukoľvek náznaku sympatií. Následkom toho je síce film plný najrôznejších odtienkov všemožných pocitov a nálad, ale diváka necháva takmer bez citu. Len záver, v ktorom sa Lore konečne vzbúri, predstavuje svetielko nádeje.

Lore

Nemecko - Austrália - Veľká Británia 2012. 108 minút.
Réžia: Cate Shortland.
Účinkujú: Saskia Rosendahl, Nele Trebs, Phillip Wiegratz, Ursina Lardi a ďalší.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  3. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  4. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  5. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  5. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  6. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  10. Rozprávkové tankovanie
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 15 242
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 941
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 456
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 10 213
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 691
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 581
  7. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 803
  8. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 919
  9. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 6 156
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 949