RECENZIA/FILM

Dievčatko na konci sveta

Hoci od druhej svetovej vojny uplynulo 68 rokov, s narastajúcim odstupom prináša nové, donedávna nemysliteľné témy, hrdinov i príbehy. V našich kinách je príbeh, ktorý ukáže viac než len premenu Nemecka.

Z filmu Lore.(Zdroj: ASFK)

Hoci od druhej svetovej vojny uplynulo 68 rokov, s narastajúcim odstupom prináša nové, donedávna nemysliteľné témy, hrdinov i príbehy.

V tomto roku do našich kín prichádza niekoľko filmov z 2. svetovej vojny. Už sme videli 4 dni v máji Achima von Borries, na jeseň nás čaká francúzska dvojica Ticho na mori a Tu na Zemi.

V jeden septembrový týždeň mali premiéru dve vojnové drámy, obe nazvané menami hlavných postáv, ale úplne odlišné. Česko-slovensko-holandská Colette Milana Cieslara a austrálsko-britsko-nemecká Lore.

Nie strach, ľahostajnosť

Druhý celovečerný film Austrálčanky Cate Shortlandovej (Salto do života) je adaptáciou románu Dark Room, mimoriadne úspešného debutu britskej spisovateľky Rachel Seiffertovej s austrálskymi a nemeckými koreňmi. Dospievajúca Hanelore je najstaršie z piatich detí nacistického dôstojníka. V románe má 12 rokov, vo filme je staršia. Spolu s bratmi-dvojčatami, mladšou sestrou a najmladším bratom – bábätkom ako deti hrdinu nepoznali nič iné len život na výslní, v rodičovskej láske, hojnosti a všadeprítomnej ideológii.

No všetko sa razom zmenilo. Vodca je mŕtvy. Najskôr museli s nervóznymi rodičmi náhle opustiť dom a presťahovať sa na vidiek. Potom odišiel otec, aby sa vydal do rúk spojencov. Vraj je zločinec. Onedlho ho nasledovala i matka. Ešte predtým nakázala Lore, aby odprevadila súrodencov k babičke. Deväťsto kilometrov cez krajinu, ktorá práve prehrala vojnu.

Film neponíma situáciu len ako príbeh o putovaní či dospievaní, obraz povojnového Nemecka, ale predovšetkým ako úplný koniec jedného sveta či života – a začiatok nového. Hľadí akoby detskými očami, priznanou nepokojnou rozhýbanou ručnou kamerou, ktorá sa stáva priamym aktérom pomerne statických scén, kde sa toho zdanlivo deje veľmi málo.

Vzďaľuje sa a približuje, zvedavo nazíza, občas sa postáv priam dotýka, obracia sa hore nohami, vrhá tiene, ohýba konáre a vlní steblá. Spolu s hudbou a ruchmi vytvára takmer surrealistický snový pocit, pričom základnou emóciou nie je ohrozenie, strach ani napätie, ale zmätenosť, rezignácia, ľahostajnosť, i napriek vrcholiacemu letu chlad, nedôvera, šok po strate všetkých hodnôt aj istôt a pomalé, nesmelé odhodlávanie sa na hľadanie nových. Lore sa učí prijímať zodpovednosť.

Refrén farby zrazenej krvi

Krajina je do veľkej miery odľudštená a pustá, prevládajú v nej modrá farba vody a neba, zelená farba trávy a machu, bielosivá hmla, ale aj farba zrelých obilných klasov, ktoré nemá kto zožať.

Jedným z refrénov je farba zrazenej krvi. S priamymi hrôzami vojny sa deti stretajú málo alebo ich nedokážu vidieť, či rozlíšiť. Lore a jej súrodenci sa v žiadnej situácii nedokážu naplno oddať smútku, rovnako ako po zavŕšení cesty nenájdu šťastie a radosť. Stretnutie s tajomným Thomasom v dievčati prebudí dosiaľ nepoznané pocity, čo Lore privádza do ešte väčšieho zmätku.

Aj po hereckej stránke dominujú ženy. Hlavnú postavu presvedčivosťou a podmanivosťou obdarila dvadsaťročná Saskia Rosendahl. Výrazný expresívny výkon Ursiny Lardiovej obohatil rolu matky o rozmer antickej drámy. Bez glorifikácie, ospravedlňovania či vysvetľovania.

Režisérka sa vyhýba akémukoľvek náznaku sympatií. Následkom toho je síce film plný najrôznejších odtienkov všemožných pocitov a nálad, ale diváka necháva takmer bez citu. Len záver, v ktorom sa Lore konečne vzbúri, predstavuje svetielko nádeje.

Lore

Nemecko - Austrália - Veľká Británia 2012. 108 minút.
Réžia: Cate Shortland.
Účinkujú: Saskia Rosendahl, Nele Trebs, Phillip Wiegratz, Ursina Lardi a ďalší.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 12 191
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 233
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 4 418
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 678
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 278
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 099
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 966
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 630
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 490
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 401

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ocenený psychológ o Rómoch: Ak sú v partii, je tam bašavel a robia

Keď má človek motyku v ruke, pomáha mu to vymotať sa z ťažkostí, hovorí psychológ Štefan Straka, ktorý učí Rómov ekologickému záhradníčeniu.

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

Neprehliadnite tiež

Zabudol, kým je. Jim Carrey sa pripravuje na úlohu Ježiša

Nový film na Netflixe zverejnil také zábery, ktoré sa kedysi producenti báli ukázať.

Jan Hřebejk: Som veľký Eurohujer (rozhovor)

Režisér legendárnych Pelíškov neprestal riešiť boľševika.

Šéf Fondu na podporu umenia: Odborníkov je málo, bojujeme s konfliktom záujmov

Prioritami pre fond na nasledujúci rok sú národné výročia. Stanovilo to ministerstvo.

ROZHOVOR

Viliam Klimáček: Musel som prekonať Dubčekovu auru dobráka

Bol mužom minulosti. Film o ňom sa pýta, prečo ho všetci milovali.