SME

Bergmanova Persona priniesla slávu Ullmannovej

Temnú a záhadnú Personu nakrúcal Ingmar Bergman s hravosťou a v šťastí. Týmto filmom sa začal jeho dlhoročný vzťah s Liv Ulmanovou, z ktorého vzniklo množstvo filmov a dcéra Linn.

(Zdroj: PROFIMEDIA)

Temnú a záhadnú Personu nakrúcal Ingmar Bergman s hravosťou a v šťastí. Týmto filmom sa začal jeho dlhoročný vzťah s Liv Ulmannovou, z ktorého vzniklo množstvo filmov a dcéra Linn.

Kultový film Ingmara Bergmana Persona z roku 1966 je o herečke Elisabet Voglerovej v strednom veku, ktorá odrazu prestane dôverovať slovám a odmietne komunikovať s ľuďmi. Na ostrove je mladšia Alma jej opatrovateľkou a prakticky jej jediným kontaktom so svetom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Liv Ullmannovej priniesla slávu paradoxne rola herečky, ktorá za celý film povie len asi štrnásť slov, z ktorých väčšina je ach, nie či nič.

SkryťVypnúť reklamu

„Tento film je veľmi smutný, temný, čierny v mnohých ohľadoch. Nič z toho nezodpovedalo tomu, ako sme sa v tom období na ostrove Fårø mali,“ spomína Ullmannová v knihe Ketila Bjørnstada Cesty života.

„Boli sme ako malé deti. Hrali sme sa. Vlastne som celkom nevedela, o čom celý film je. Ale riadila som sa intuíciou a Ingmar sa na mňa úplne spoliehal,“ opisuje Ullmannová.

Načítavam video...

Liv je Ingmar

Ullmannová mala vtedy len dvadsaťpäť rokov, ale cítila, že ona je vo filme Ingmarom. Kým dovtedy sa vo svojich filmoch často projektoval do herca Maxa von Sydowa, od Persony to bola práve Ullmannová, kto začal reprezentovať jeho úzkosti, ale aj vášeň po živote. Známy režisér ju v súkromnom rozhovore oveľa neskôr označil za svoje stradivárky.

SkryťVypnúť reklamu

Persona

  • Švédsko, 1966, 85 min
  • Scenár, réžia, producent: Ingmar Bergman
  • Kamera: Sven Nykvist
  • Hudba: Lars Johan Werle
  • Hrajú: Bibi Andersson, Liv Ullmann, Margaretha Krook, Gunnar Björnstrand

Bergmanovým priamym stimulom pre tento film bola jeho skúsenosť z operácie, pre ktorú na niekoľko hodín stratil vedomie, pričom zažil istý pocit úľavy. Scenár napísal počas deviatich týždňov liečenia. Do filmu sa snažil vložiť svoje zážitky z hranice medzi existenciou a neexistenciou.

Inšpirovali ho však aj samy herečky. Podľa jednej ich spoločnej fotografie si uvedomil podobnosť priateliek a dostal nápad nakrútiť s nimi film.

Kritici dodnes hovoria o jeho výnimočnom pohľade do ženskej psychiky, Ullmannová to však v knihe uvádza na pravú mieru.

„Použil z nás len to, čo mohlo zobraziť jeho životný príbeh. Videl, ako veľmi sa jedna druhej podobáme a aké ohromujúce je, že dvaja celkom rozdielni ľudia môžu by zároveň jedným človekom a splývať.“ Famóznym záberom z filmu je práve ten, v ktorom sa polovice tváre oboch herečiek spájajú do jednej.

SkryťVypnúť reklamu

Zvláštnym spôsobom sa tento film spája aj so Slovenskom. Počas svojej návštevy na Artfilme v Trenčianskych Tepliciach v roku 2008 si Ullmannová zaspomínala, že boli práve s Bibi Anderssonovou na dovolenke kdesi na Slovensku v rámci svojej cesty po tejto časti Európy, keď ich dal vyhľadať švédsky veľvyslanec so súrnym odkazom od režiséra Ingmara Bergmana, že s nimi chce točiť.

Herečka si na Moste slávy zavtipkovala, že keby ju vtedy nenašli, možno by bola doteraz na Slovensku. „Bola som mladá a hľadala som lásku,“ smiala sa.

Ullmannová sa však vrátila a lásku našla práve vo vzťahu s o dvadsať rokov starším mužom, ktorého predchádzala povesť diabolského režiséra. Správy mala z prvej ruky, keďže jej najlepšia priateľka Bibi Andrerssonová bola jeho vtedajšou partnerkou a nakrútila s ním v tom čase už takmer desať filmov.

SkryťVypnúť reklamu

Bergman Liv stretol už rok predtým na ulici, keď prišla za svojou priateľkou Bibi do Štokholmu. Vraj už vtedy mal oči len pre Liv a okamžite jej ponúkol menšiu rolu vo filme.

Bibi od začiatku s istou nevôľou cítila, že Liv môže byť ešte slávnejšia ako ona. Neskôr však lásku medzi režisérom a jeho novým objavom podporovala.

persona-281_res.jpg

FOTO - PROFIMEDIA

Zakódovaný film

Vizuál filmu je taký výrazný až extrémny, že sa dá identifikovať pomaly podľa jediného záberu. Bergman podľa vlastných slov išiel v tomto filme tak ďaleko, ako mohol, a robil totálne slobodne. Nakrútil film s piatimi účinkujúcimi, ale len dve herečky v striedmych kostýmoch a totálne bez mejkapov sú v ňom skutočne dominantné.

„Persona mi zachránila život. Bola pre mňa dôležitým bodom: po prvý raz som sa nestaral, či bude výsledok komerčným úspechom, alebo nie,“ tvrdil Bergman.

SkryťVypnúť reklamu

Už samotný začiatok necháva diváka napospas jeho dohadom. Svetlá filmovej premietačky sa striedajú s obrazmi akoby vyskočenými zo surreálnych Buňuelových filmov. Film sa mal najprv volať Kúsky kinematografie, ale nakoniec sa našiel divácky atraktívnejší názov.

Fenomenálna filmová teoretička Susan Sontagová bola presvedčená, že Bergman chcel, aby film zostal pre diváka sčasti zakódovaný. Ako príklad uvádza scénu, v ktorej vidíme Elizabet ako vstupuje do izby Almy ako prízrak a pohladí ju po vlasoch.

Druhé ráno sa Alma pýta, či prišla do jej izby v noci a Elizabeth zakrúti hlavu, že nie. Filmom prechádzajú viaceré snové vízie, medzi ženami cítime možno aj jemné erotické napätie. Nie je zrejme náhodné ani to, že krstné meno ošetrovateľky Alma znamená po španielsky dušu.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci film nebol medzi úzkym výberom nominovaných na Oscara, kritici ho dodnes považujú za jeden z najdôležitejších snímok 20. storočia. Keď v roku 2012 robil British Film Institute zoznam top päťdesiatich filmov všetkých čias, Persona obsadila sedemnáste miesto.

Tento film bol však úspešný pre Bergmana aj osobne. Ostrov Fårø sa mu počas nakrúcania tak zapáčil, že si na ňom vzápätí postavil dom a obklopil ho múrom. Liv Ullmanovú doňho nechal doviezť súkromným lietadlom a zavrel ju tam tak, že mohla navštevovať prakticky len svojich rodičov.

„Áno, súhlasila som. Stala som sa súčasťou jeho asketického života,“ zverila sa knihe Cesty života. Ako však zároveň dodáva, ich svetová sláva prišla až vtedy, keď sa ako partneri rozišli.

SkryťVypnúť reklamu

profimedia-0167039425_res.jpg

FOTO - PROFIMEDIA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 950
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 483
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 291
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 575
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 856
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 268
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 034
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 784
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 76 142
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 769
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 183
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 164
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 044
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 209
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 112
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 725
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu