AKO VZNIKÁ HIT

Bergmanova Persona priniesla slávu Ullmannovej

Temnú a záhadnú Personu nakrúcal Ingmar Bergman s hravosťou a v šťastí. Týmto filmom sa začal jeho dlhoročný vzťah s Liv Ulmanovou, z ktorého vzniklo množstvo filmov a dcéra Linn.

(Zdroj: PROFIMEDIA)

Temnú a záhadnú Personu nakrúcal Ingmar Bergman s hravosťou a v šťastí. Týmto filmom sa začal jeho dlhoročný vzťah s Liv Ulmannovou, z ktorého vzniklo množstvo filmov a dcéra Linn.

Kultový film Ingmara Bergmana Persona z roku 1966 je o herečke Elisabet Voglerovej v strednom veku, ktorá odrazu prestane dôverovať slovám a odmietne komunikovať s ľuďmi. Na ostrove je mladšia Alma jej opatrovateľkou a prakticky jej jediným kontaktom so svetom.

Liv Ullmannovej priniesla slávu paradoxne rola herečky, ktorá za celý film povie len asi štrnásť slov, z ktorých väčšina je ach, nie či nič.

„Tento film je veľmi smutný, temný, čierny v mnohých ohľadoch. Nič z toho nezodpovedalo tomu, ako sme sa v tom období na ostrove Fårø mali,“ spomína Ullmannová v knihe Ketila Bjørnstada Cesty života.

„Boli sme ako malé deti. Hrali sme sa. Vlastne som celkom nevedela, o čom celý film je. Ale riadila som sa intuíciou a Ingmar sa na mňa úplne spoliehal,“ opisuje Ullmannová.

Liv je Ingmar

Ullmannová mala vtedy len dvadsaťpäť rokov, ale cítila, že ona je vo filme Ingmarom. Kým dovtedy sa vo svojich filmoch často projektoval do herca Maxa von Sydowa, od Persony to bola práve Ullmannová, kto začal reprezentovať jeho úzkosti, ale aj vášeň po živote. Známy režisér ju v súkromnom rozhovore oveľa neskôr označil za svoje stradivárky.

Persona
  • Švédsko, 1966, 85 min
  • Scenár, réžia, producent: Ingmar Bergman
  • Kamera: Sven Nykvist
  • Hudba: Lars Johan Werle
  • Hrajú: Bibi Andersson, Liv Ullmann, Margaretha Krook, Gunnar Björnstrand

Bergmanovým priamym stimulom pre tento film bola jeho skúsenosť z operácie, pre ktorú na niekoľko hodín stratil vedomie, pričom zažil istý pocit úľavy. Scenár napísal počas deviatich týždňov liečenia. Do filmu sa snažil vložiť svoje zážitky z hranice medzi existenciou a neexistenciou.

Inšpirovali ho však aj samy herečky. Podľa jednej ich spoločnej fotografie si uvedomil podobnosť priateliek a dostal nápad nakrútiť s nimi film.

Kritici dodnes hovoria o jeho výnimočnom pohľade do ženskej psychiky, Ullmannová to však v knihe uvádza na pravú mieru.

„Použil z nás len to, čo mohlo zobraziť jeho životný príbeh. Videl, ako veľmi sa jedna druhej podobáme a aké ohromujúce je, že dvaja celkom rozdielni ľudia môžu by zároveň jedným človekom a splývať.“ Famóznym záberom z filmu je práve ten, v ktorom sa polovice tváre oboch herečiek spájajú do jednej.

Zvláštnym spôsobom sa tento film spája aj so Slovenskom. Počas svojej návštevy na Artfilme v Trenčianskych Tepliciach v roku 2008 si Ullmannová zaspomínala, že boli práve s Bibi Anderssonovou na dovolenke kdesi na Slovensku v rámci svojej cesty po tejto časti Európy, keď ich dal vyhľadať švédsky veľvyslanec so súrnym odkazom od režiséra Ingmara Bergmana, že s nimi chce točiť.

Herečka si na Moste slávy zavtipkovala, že keby ju vtedy nenašli, možno by bola doteraz na Slovensku. „Bola som mladá a hľadala som lásku,“ smiala sa.

Ullmannová sa však vrátila a lásku našla práve vo vzťahu s o dvadsať rokov starším mužom, ktorého predchádzala povesť diabolského režiséra. Správy mala z prvej ruky, keďže jej najlepšia priateľka Bibi Andrerssonová bola jeho vtedajšou partnerkou a nakrútila s ním v tom čase už takmer desať filmov.

Bergman Liv stretol už rok predtým na ulici, keď prišla za svojou priateľkou Bibi do Štokholmu. Vraj už vtedy mal oči len pre Liv a okamžite jej ponúkol menšiu rolu vo filme.

Bibi od začiatku s istou nevôľou cítila, že Liv môže byť ešte slávnejšia ako ona. Neskôr však lásku medzi režisérom a jeho novým objavom podporovala.

persona-281_res.jpg

FOTO - PROFIMEDIA

Zakódovaný film

Vizuál filmu je taký výrazný až extrémny, že sa dá identifikovať pomaly podľa jediného záberu. Bergman podľa vlastných slov išiel v tomto filme tak ďaleko, ako mohol, a robil totálne slobodne. Nakrútil film s piatimi účinkujúcimi, ale len dve herečky v striedmych kostýmoch a totálne bez mejkapov sú v ňom skutočne dominantné.

„Persona mi zachránila život. Bola pre mňa dôležitým bodom: po prvý raz som sa nestaral, či bude výsledok komerčným úspechom, alebo nie,“ tvrdil Bergman.

Už samotný začiatok necháva diváka napospas jeho dohadom. Svetlá filmovej premietačky sa striedajú s obrazmi akoby vyskočenými zo surreálnych Buňuelových filmov. Film sa mal najprv volať Kúsky kinematografie, ale nakoniec sa našiel divácky atraktívnejší názov.

Fenomenálna filmová teoretička Susan Sontagová bola presvedčená, že Bergman chcel, aby film zostal pre diváka sčasti zakódovaný. Ako príklad uvádza scénu, v ktorej vidíme Elizabet ako vstupuje do izby Almy ako prízrak a pohladí ju po vlasoch.

Druhé ráno sa Alma pýta, či prišla do jej izby v noci a Elizabeth zakrúti hlavu, že nie. Filmom prechádzajú viaceré snové vízie, medzi ženami cítime možno aj jemné erotické napätie. Nie je zrejme náhodné ani to, že krstné meno ošetrovateľky Alma znamená po španielsky dušu.

Hoci film nebol medzi úzkym výberom nominovaných na Oscara, kritici ho dodnes považujú za jeden z najdôležitejších snímok 20. storočia. Keď v roku 2012 robil British Film Institute zoznam top päťdesiatich filmov všetkých čias, Persona obsadila sedemnáste miesto.

Tento film bol však úspešný pre Bergmana aj osobne. Ostrov Fårø sa mu počas nakrúcania tak zapáčil, že si na ňom vzápätí postavil dom a obklopil ho múrom. Liv Ullmanovú doňho nechal doviezť súkromným lietadlom a zavrel ju tam tak, že mohla navštevovať prakticky len svojich rodičov.

„Áno, súhlasila som. Stala som sa súčasťou jeho asketického života,“ zverila sa knihe Cesty života. Ako však zároveň dodáva, ich svetová sláva prišla až vtedy, keď sa ako partneri rozišli.

profimedia-0167039425_res.jpg

FOTO - PROFIMEDIA

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Malé knedličky, veľké dojmy
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  5. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  9. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  10. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 629
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 621
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 567
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 614
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 177
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 825
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 873
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 290
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 961
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 2 481

Téma: TV Oko


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov, kriminality.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop