Autor sa k divákovi prihovára rečou nútiacou pátrať po podstate.
Prierezová výstava fotografa Ľuba Stacha v Nitrianskej galérii Ph faktor pozitívny núti rozmýšľať nad tým, čo je podstatné. Kurátorský výber Barbory Geržovej v spolupráci s autorom ponúka široké spektrum tém, ktorým sa Stacho venuje.
Divák má možnosť vidieť diela dôležitých momentov jeho tvorby. Ukazuje ich výber, ktorý čo najvhodnejšie ilustruje autorov vývoj a cestu jednotlivými výtvarnými médiami. Dotknete sa tak nielen fotografie, ale aj maľby, objektov, inštalácií, videa a umenia akcie.
Manifest času 1976 - 1984.
Faktor času
Kontexty fotografií Ľuba Stacha vždy reagovali na citlivé problémy doby, či už boli vo vzťahu k zmenám politickým, spoločenským, kultúrnym či náboženským.
Silu výpovede autor často dosahuje formou dlhodobých projektov, v ktorých hrá najdôležitejšiu úlohu faktor času, pretože ten jediný má v odstupe rokov silu preukázať kvalitu tém či klady a zápory v spoločenských systémoch.
Určite sa stane, že na výstave prežijete mnoho rôznych pocitov - od zvedavosti pri pátraní po latentnom obraze cez mystické pocty výtvarníkom či hĺbavé pripomenutia pominuteľnosti času i ľudskej konečnosti.
Prejdete pomedzi spirituálne reminiscencie na obete holokaustu, kresťanské verzus židovské svätostánky, ktoré poukazujú na ich niekdajšiu slávu a súčasnú devastáciu, až po industriálnu architektúru či komerčné priestory opäť v silných kontrastoch s miestami viery.
Autor má blízko k architektúre i k fotografii a tento fakt sa výrazne prejavuje v jeho aktuálnych projektoch z posledných rokov, na ktorých spolupracuje so svojou manželkou Monikou Stacho.
Nová spiritualita, Pohronský Ruskov, bývalý cukrovar. FOTO - ĽUBO STACHO
Konať dobro
V týchto, a azda najvýraznejšie v sérii Nová spiritualita, Stacho systematicky zaznamenáva deštrukciu sakrálnej a priemyselnej architektúry. Práve tu sa mu podarila zvláštna a ojedinelá vec. Formou vyzretej fotografickej reči poukazuje na citovú a hodnotovú vyprahnutosť súčasnosti, na to, že nie je dôležité, kde sa nachádzame ani v akého boha veríme. Podstatou zostáva samotná viera a snaha konať dobro, ktorá dnes akosi chýba.
Stacho divákom isto neponúkne riešenia, zato im však umožní potulovať sa jeho svetom. Pre jeho tvorbu je totiž azda najtypickejšia práve priamosť a odvaha reflektovať vlastnú životnú skúsenosť. Nie je totiž autorom idyliek. V jeho tvorbe nenájdete – hoci esteticky zaujímavé, ale – formálne zábery, pretože on sa divákovi vždy prihovára rečou, ktorá núti premýšľať a pátrať po podstate. Je teda skôr rečou ťaživou a ironickou ako uvoľnenou.
A preto, hoci sú jeho zábery často tiché a mlčanlivé, kdesi vzadu neustále cítiť napätie. Taký je fotograf, ktorý prepája svoje prežívanie s tvorbou. Fotografia je pre Stacha formou existencie, jazykom, ktorý je univerzálny na celom svete, teda pozitívnym faktorom.
Obchodná č. 24, výklad hydina 1984 - 2013.
Autor: Petra Cepková