SME

Boybandy majú povesť hudobného odpadu. Dievčatá to vidia inak

Typický boyband neskúša v garáži a nedá sa dokopy spontánne na strednej škole.

Momentálne najslávnejší boyband One Direction.Momentálne najslávnejší boyband One Direction.

New Kids on the Block, Backstreet Boys či - božechráň - Lunetic sú minulosťou. Chlapčenská kapela 21. storočia sa musí prezentovať inak.

Neboli to Beatles ani Rolling Stones. Historicky prvý debut britskej kapely na vrchole amerického hudobného rebríčka dostal boyband One Direction.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Že ten názov počujete prvýkrát? Aj to patrí k fenoménu živenému sociálnymi sieťami. Sláva tejto chlapčenskej kapely za tri roky rástla tempom, aké staršie generácie nemuseli registrovať.

Pol miliardy kliknutí

Nie sú to len koncertné zábery pobláznených fanúšičiek, čím pätica sladkých chlapcov pripomína beatlemániu. One Direction sú populárni na celej planéte, dievčatá nad nimi omdlievajú v Európe, USA, Mexiku, či v Japonsku.

SkryťVypnúť reklamu

Videoklip k pesničke What Makes You Beautiful (Čo ťa robí úžasnou) sa na YouTube blíži k pol miliarde pozretí. Na sociálnej sieti Twitter kapelu sleduje dvadsať miliónov ľudí, mnohí sa pridali pred vydaním prvej nahrávky.

Teraz je na ceste ich tretí album a v kinách aj celovečerný dokument. Režisér filmu One Direction: This Is Us si želal čo najviac intímny a prirodzený portrét piatich mladých ľudí, ktorí tvrdo pracujú a zarábajú peniaze. Vydal sa s nimi na turné a prístup si vynútil kamkoľvek do zákulisia vrátane toalety.

Načítavam video...

„Viem, že ma milujú. Aj keď si uvedomujem, že ma vôbec nepoznajú,“ vyznáva sa v dokumente fanúšička. Jedna z masy „directioners“, ktorých idolom je Niall Horan, Zayn Malik, Liam Payne, Harry Styles, Louis Tomlinson, či celá pätica.

SkryťVypnúť reklamu

Samozrejme - z pozície každého, kto už má pubertu za sebou, je veľmi jednoduché vysmievať sa z bláznivého (u nás a v Česku na Facebooku minimálne dvestotisíchlavého) publika, ktoré sa na internete kolektívne rozplýva nad zábermi miláčikov, do nemoty ich lajkuje, komentuje srdiečkami a vrúcnymi vyznaniami („Hazzoušek!“).

Boybandom či girlbandom ani väčšina serióznych hudobných médií nevenuje pozornosť. Vidia v nich odpadovú produkciu, v lepšom prípade číry produkt marketingu, čo balamutí tínedžerov a z vreciek ich rodičov vyťahuje peniaze.

Zložitá puberta

Je tu však aj iný pohľad. Tínedžerské kapely, z ktorých časom fanúšičky vyrastú, sú súčasťou dospievania a v ich svete majú svoju funkciu. V časopise Respekt ich český publicista Pavel Turek prirovnal k akýmsi sprievodcom zložitou pubertou.

SkryťVypnúť reklamu

Interpreti z boybandov pomáhajú v dospievaní dievčatám, ktoré časom dozrievajú a potom ich odkladajú, ako odrastené deti dajú časom bokom hračky a detské knižky. Dovtedy je chlapčenský idol v epicentre dievčenského vesmíru – čo platí aj opačne.

Poslucháčka je tá, ku ktorej smerujú vyznania z pesničiek, jej dávajú istotu, sebavedomie a pocit, že bozky patria práve jej. A to všetko sa deje demokraticky, bez ohľadu na to, aká v skutočnosti je – krásavica, menej pekná, v kolektíve obľúbená, alebo outsiderka triedy.

To všetko je pri snívaní s hudbou v ušiach vedľajšie a nepodstatné. „Prečo počúvam One Direction? Pretože spievajú o tom, čo by som chcela počuť od chlapcov, ale žiadny mi to nepovie,“ vystihla to fanúšička v dokumente.

foto1.jpg

The Osmonds.

SkryťVypnúť reklamu

Kráľ boybandov za mrežami

Boybandy, girlbandy či sóloví interpreti, ako sú dnes Justin Bieber a Katy Perry sú legitímnou súčasťou hudobného biznisu. No história fenoménu závisí aj od toho, ako si boyband zadefinujete. Niektorí sem zaraďujú raných Beatles, Monkees či The Jackson Five, kde začínal aj kráľ popu Michael Jackson.

Osemdesiatym rokom vládli americkí New Kids on the Block a úspech pätice vzápätí vyvolal celú vlnu klonov. Ich zlaté časy prišli po roku 1997, keď kapely Backstreet Boys,´N Sync či Hanson ovládli hudobný trh v USA.

Muž, ktorý toho vie o boybandoch zrejme najviac, sa volá Lou Pearlman. Americký producent a manažér založil za radom Backstreet Boys (1993),´N Sync (1995), O-Town (2000) a US5 (2005). Každá z týchto zostáv mala úspech.

SkryťVypnúť reklamu

Mohol by o tom rozprávať sám ich stvoriteľ, keby bol v nálade, čo nie je veľmi pravdepodobné, pretože je vo väzení. Zatkli ho na úteku pred piatimi rokmi a súd mu vymeral dvadsaťpäť rokov.

Pearlman podľa neho rozbehol masívne podvody na princípe pyramídovej hry a pripravil investorov o sumu tristo miliónov dolárov, navyše spreneveril peniaze svojich zverencov, tí ho za to žalujú.

Cvičené hudobné opice

Lenže ak si odmyslíme postavu podvodníka, môžeme vidieť, že biznis model, ktorý Pearlman zaviedol, sa osvedčil a funguje. Vznikne v hlave producenta, ktorý členov obsadzuje konkurzom.

Tí väčšinou účinkujú ako speváci, málokedy obsluhujú nástroje. Pesničky sú jednoduché, chytľavé a skladá ich niekto iný, nie členovia kapely. Výzor a oblečenie sú dôležité aspoň tak ako sama hudba. Boyband máva optimálne štyri - päť členov (výnimkou je Japonsko a tamojšie mnohočlenné hudobnícke klany), každý člen sa od ostatných odlišuje výzorom i osobnosťou. Tá je presne nadizajnovaná a podávaná v médiách.

SkryťVypnúť reklamu

Práve pestrosť zostavy s jedným blondínom a druhým tmavším, kde je jeden chlapec „plachý“, druhý „športovec“ a tretí „drsniak“, dáva možnosť podchytiť najširšie publikum. A dievčatám vybrať si favorita, nech sa môžu prekárať, ktorý z nich je krajší.

Mimochodom, tento trik reklama pozná oddávna. Už v medzivojnovom Československu spisovateľ Jaroslav Foglar podobne skladal pre svoje komiksy chlapčenský klub Rýchlych šípov – dokonalý boyband, keby boli živí a spievali.

foto2.jpg

K zvrátenej dokonalosti doviedli koncept boybandu v Japonsku a Južnej Kórei.

Planéta hľadá superstar

Blesková sláva One Direction na celom svete sa dá prirovnať len k epidémiám vírusových videí na internete. Nevznikli úplne umelo – každý z členov pred troma rokmi samostatne súťažil v britskej talentovej šou X Factor podobnej šou Slovensko hľadá Superstar.

SkryťVypnúť reklamu

Sólovo síce neprerazili, ale postúpili do užšieho výberu. Na nápad porotcu sa dali dohromady, aby to vyskúšali v kategórii skupina, a tam to fungovalo. Ani ľudia z brandže nezažili, aby sa po prvom vystúpení pred štúdiom začali hromadiť fanúšičky.

Potom to išlo rýchlo. Podpísali zmluvu s firmou Sony, ohromení sledovali, ako rastie ich twitterové konto. Nákaza z Británie preskočila do USA a potom do celého sveta. Stačilo niekoľko mesiacov. „Sociálne siete sú nové rádio súčasnosti, globálnejšie než čokoľvek predtým,“ vraví šéf Syco Entertainment, súčasti firmy Sony.

Rýchly vzostup interpretov zaujal aj režiséra dokumentov Morgana Spurlocka. „Títo chlapci sa stali takí úspešní za taký krátky čas – prečo? Čo ich robí zvláštnejšími než väčšinu iných ľudí?“ zdôvodnil plán nakrúcať o boybande, ktorý bol podľa mnohých veľkým prekvapením.

SkryťVypnúť reklamu

fotomorgan.jpg

Americký dokumentarista Morgan Spurlock.

Filmár a aktivista

V doterajšej tvorbe sa Spurlock vyfarbil ako aktivista, hlasný kritik komercie a konzumného spôsobu života. V dokumente Super Size Me (2004) sa tridsať dní stravoval výlučne v sieti McDonald, aby si na vlastnej koži overil, či je strava vo fastfoodoch určená na dlhodobú konzumáciu.

Skončil ťažší o jedenásť kilogramov, s nebezpečne vysokou hladinou cholesterolu a takmer impotentný, za film však získal nomináciu na Oscara. V dokumente Greatest movie ever sold sledoval fenomén product placementu, ako sa vo svete filmovej produkcie nazýva reklama ukrytá vo filmoch. Dokument bol zaujímavý tým, že bol sám financovaný metódou skrytej reklamy a sledoval úsilie režiséra získať príspevky od sponzorských firiem.

SkryťVypnúť reklamu

Mnohí preto nerozumeli správe, že Morgan Spurlock pripravuje portrét momentálne najslávnejšieho boybandu planéty. Vyznelo akoby sa aktivista zapredal diablovi komercie a prestúpil na stranu nepriateľa.

V skutočnosti tento projekt úplne logicky pasuje do tvorby provokatéra. Spurlock predtým pre MTV vymyslel reláciu I Bet You Will založenú na tom, čo sú ľudia ochotní podstúpiť za peniaze (napríklad zjesť pohár majonézy a vyhrať 235 dolárov).

Šou na podobnom základe 30 Days (30 dní) ukázala súťažiacich, ktorí sa podujali stráviť mesica v prostredí, ku ktorému cítia odpor (ako keď sa divák - zarytý homofób nasťahoval do domácnosti homosexuálov).

Z tohto pohľadu je Spurlockov dokument len ďalším príkladom sebazaprenia a experimentu, čo všetko vydrží filmár pri nakrúcaní, a jeho publikum v kine.

SkryťVypnúť reklamu

foto3.jpg

Fanúčišky Harryho Stylesa z One Direction sľubujú idolu manželstvo - keď dosiahnu plnoletosť.

Boyband, ktorý je cool

A výsledok vôbec nie je zlý. Dokument je oficiálny a autorizovaný, ale nie je servilný. Kritici ho prirovnali k filmu A Hard Day´s Night zo šesťdesiatych rokov, póza, do ktorej sa One Direction štylizujú, pripomína Beatles.

Pôsobia inteligentnejšie ako ich pesničky, na turné sa neustále zabávajú, navzájom sa doberajú absurdným britským humorom. A k tomu sa tvária, akoby ich vlastná sláva priviedla do pomykova. Takéto „vypadnutie z úlohy“ je súčasťou ľudského imidžu kapely, ktorej členovia na tlak zvonka reagujú tak, že sa medzi sebou zomknú a pri práci si užívajú chémiu medzi kamarátmi.

No nielen to ich odlišuje od typických boybandov deväťdesiatych rokov. Nechcú pôsobiť ako cvičené opice v módnych handrách. Vedome pracujú s rockovou históriou a rockový drive má aj ich hudba.

SkryťVypnúť reklamu

Boyband 21. storočia musí prezentovať lepší vkus a uvoľnenosť. „Keď mi niekto vyčíta, že spievam v podradnom boybande, odpovedám – áno, ale v boybande, ktorý je cool,“ vraví jeden z nich.

nkotb.jpg

New Kids on the Block.

Dočasná záležitosť

Kritici a odporcovia (po novom „hateri“) boybandov majú v ruke jeden tromf. Môžu sa utešovať, že sláva každej tínedžerskej hviezdy skôr či neskôr pominie.

Nedokáže prekračovať generačné bariéry a v okamihu, keď publikum odrastie, zo scény spravidla odchádza aj kapela. Nie že by s týmto interpreti neskúšali bojovať. Stalo sa, že z boybandu vyrástol stabilne populárny interpret (Justin Timberlake z ´N Sync), a mnohé z nich sa na scénu vrátili.

Ako zrelý „man band“ pripravili comebacky zostavy Take That (2005), Boyzone (2007), New Kids on the Block (2008), unikátom je NKOTBSB, superboyband z boybandov dvoch generácií (New Kids in the Block a Backstreet Boys).

SkryťVypnúť reklamu

Tie môžu byť samozrejme načas úspešné aj vďaka nostalgii ich poslucháčov, no vývoj je medzičasom inde. Teraz pri One Direction.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 952
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 826
  3. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 5 738
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 3 934
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 165
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 608
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 135
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 012
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 820
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 627
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 289
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 15 613
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 12 614
  7. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 631
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 585
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu