Skončil sa už čas povinných návratov do minulých máp?

Nositeľkami príbehu rodinnej ságy v debute Aleny Mornštajnovej sú ženy. Dramatické osudy troch generácií sú však podávané príliš formálne, nečakané zvraty tak sú len nechceným výsledkom nezvládnutej rozprávačskej techniky.

Prvá myšlienka pri novom ženskom mene na obálke románu Slepá mapa (Host, 2013) v tomto prípade klame. Alena Mornštajnová nie je ďalšou zo širokej skupiny mladých talentovaných debutantiek v súčasnej českej próze.
Prvotina autorky to síce je, ale k minulosti má táto dáma o čosi bližšie ako jej mladšie kolegyne. Nakoniec – je prirodzené, že v slepej mape sa lepšie ako mladí odvážlivci orientujú skúsenejší.

Hlavnými nositeľkami príbehu v tejto rodinnej ságe sú ženy. Sú svojské, nenápadné, ale i tvrdohlavé, realistky, bohaté na omyly a slabosti. Každá z nich vo vlastnej zbláznenej ére hľadá bezpečné miesto na mape sveta. Necestujú naprieč oceánmi, ale aj ich malé putovania vlasťou sa menia na dramatické príbehy.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Obyčajné“ ženy, ktoré režim dobehol

Prvá z nich, Anna, ešte pred prvou svetovou vojnou odchádza napriek odporu rodičov s vyvoleným Antonínom do pohraničného mestečka v severných Čechách. Ďalším „áčkovým“ ženám v nasledujúcich generáciách vstupujú do osobných životov iné udalosti a dejinné komplikácie. Alžbeta uteká pred nemeckou armádou, ktorá „zachránila“ ohrozených príslušníkov národa v Sudetoch. Najmladšia z nich, Anežka, sa konfrontuje s eštebáckymi spôsobmi, emigráciou a skryto nebezpečnou normalizáciou.

Tieto ženy nie sú politicky angažované, nepatria k organizátorkám odboja, disidentkám ani k príslušníčkam dôležitých rodov. Ich životy sú také obyčajné, venujú sa šitiu oblekov alebo rehabilitáciám starých pacientov. Napriek ústupčivosti voči veľkým veciam, ktoré nemôžu ovplyvniť, ich režimy dobehnú a takmer dorazia.

Mornštajnovej ženské postavy nie sú veľmi emocionálne. Držia si odstup, málo rozprávajú a do vzťahov vstupujú – podozrivo podobne naprieč generáciami – pragmaticky.

Prerozprávanie historickej pamäti ženskou optikou má svoje kúzlo. Technika rozprávania v tomto románe však nie je veľmi kvalitná. Čitateľ sa kde-tu stráca. Vidí, že Mornštajnová neexperimentuje, preto nečaká žiadne nelogické prestrihy.

Nakoniec sa ich dočká – nie ako výsledku hravosti, ale nezvládnutej rozprávačskej vytrvalosti.

Únava z kartografie

Našťastie s pribúdajúcimi stranami sa autorka dostáva do formy. Niekedy sa snaží až veľmi. Románové postavy rozprávajú formálne, uhladene a príbehom ubližujú didaktické ambície. V niektorých chvíľach rozprávanie dostáva takmer žurnalistickú formu, až by sme čakali, že po pár stranách sa dostaneme po príbehu týždňa k športovému spravodajstvu.

Mapy minulosti sú nekonečné. Vždy ešte existuje priestor, aby ktosi nový v ich zákrutách spísal ďalšie príbehy. Či sa nám to páči, alebo nie, na rad prichádza únava. Máte tu nový druh spoločenskej korektnosti. Nie je dovolené byť nervózny z nekonečných návratov k vyháňaniu Nemcov (v českom prostredí), k holokaustu (v slovenskom spomínaní) či eštebáckym svinstvám (v spoločnom česko-slovenskom kontexte).

Únava je odpustiteľná. Hádam sa skončil čas povinných návratov do minulých máp. Zaujímavejšou výzvou je reflexia súčasníkov, v ktorej minulosť nebude potlačená ani bagatelizovaná, ale dostane aktualizovanú podobu a menej čierno-bieleho morálneho súdu.

Najzákladnejšie otázky – ako zostať ľudským, ako nestratiť tvár a hrdosť – sú (a je dobré si to občas pripomenúť!) nezávislé od režimov a zmätku v pohraničí.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  2. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  3. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  4. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  5. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  6. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  7. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  8. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  9. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  10. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 16 654
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 975
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 482
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 718
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 593
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 465
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 163
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 5 926
  9. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 5 043
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 940

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Štát zabil novinára. Nitky vedú k princovi

Saudská Arábia priznala, že Chášukdží je mŕtvy.

Komentár Petra Schutza

Na najtvrdší z brexitov sa už rozbehli prípravy

Rastie pocit, že brexit zastihne Slovensko takpovediac v Adamovom rúchu.

Neprehliadnite tiež

Po svadbe ju vzal do bordelu. Tina Turner vydala novú knihu o svojom živote

Po zdravotných problémoch chcela prejsť asistovanou samovraždou.

O knihách

Andy Weir: Chcem len, aby sa ľudia bavili

Nerobím politiku. V mojom písaní nie je žiadne moralizovanie alebo posolstvo.

Zomreli pred sto rokmi, ale až teraz sa stali ľuďmi. Jackson ohuruje novým filmom

Na premiére vojnového filmu They Shall Not Grow Old bol aj princ William.