SME

Skončil sa už čas povinných návratov do minulých máp?

Nositeľkami príbehu rodinnej ságy v debute Aleny Mornštajnovej sú ženy. Dramatické osudy troch generácií sú však podávané príliš formálne, nečakané zvraty tak sú len nechceným výsledkom nezvládnutej rozprávačskej techniky.

Prvá myšlienka pri novom ženskom mene na obálke románu Slepá mapa (Host, 2013) v tomto prípade klame. Alena Mornštajnová nie je ďalšou zo širokej skupiny mladých talentovaných debutantiek v súčasnej českej próze.
Prvotina autorky to síce je, ale k minulosti má táto dáma o čosi bližšie ako jej mladšie kolegyne. Nakoniec – je prirodzené, že v slepej mape sa lepšie ako mladí odvážlivci orientujú skúsenejší.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hlavnými nositeľkami príbehu v tejto rodinnej ságe sú ženy. Sú svojské, nenápadné, ale i tvrdohlavé, realistky, bohaté na omyly a slabosti. Každá z nich vo vlastnej zbláznenej ére hľadá bezpečné miesto na mape sveta. Necestujú naprieč oceánmi, ale aj ich malé putovania vlasťou sa menia na dramatické príbehy.

SkryťVypnúť reklamu

„Obyčajné“ ženy, ktoré režim dobehol

Prvá z nich, Anna, ešte pred prvou svetovou vojnou odchádza napriek odporu rodičov s vyvoleným Antonínom do pohraničného mestečka v severných Čechách. Ďalším „áčkovým“ ženám v nasledujúcich generáciách vstupujú do osobných životov iné udalosti a dejinné komplikácie. Alžbeta uteká pred nemeckou armádou, ktorá „zachránila“ ohrozených príslušníkov národa v Sudetoch. Najmladšia z nich, Anežka, sa konfrontuje s eštebáckymi spôsobmi, emigráciou a skryto nebezpečnou normalizáciou.

Tieto ženy nie sú politicky angažované, nepatria k organizátorkám odboja, disidentkám ani k príslušníčkam dôležitých rodov. Ich životy sú také obyčajné, venujú sa šitiu oblekov alebo rehabilitáciám starých pacientov. Napriek ústupčivosti voči veľkým veciam, ktoré nemôžu ovplyvniť, ich režimy dobehnú a takmer dorazia.

SkryťVypnúť reklamu

Mornštajnovej ženské postavy nie sú veľmi emocionálne. Držia si odstup, málo rozprávajú a do vzťahov vstupujú – podozrivo podobne naprieč generáciami – pragmaticky.

Prerozprávanie historickej pamäti ženskou optikou má svoje kúzlo. Technika rozprávania v tomto románe však nie je veľmi kvalitná. Čitateľ sa kde-tu stráca. Vidí, že Mornštajnová neexperimentuje, preto nečaká žiadne nelogické prestrihy.

Nakoniec sa ich dočká – nie ako výsledku hravosti, ale nezvládnutej rozprávačskej vytrvalosti.

Únava z kartografie

Našťastie s pribúdajúcimi stranami sa autorka dostáva do formy. Niekedy sa snaží až veľmi. Románové postavy rozprávajú formálne, uhladene a príbehom ubližujú didaktické ambície. V niektorých chvíľach rozprávanie dostáva takmer žurnalistickú formu, až by sme čakali, že po pár stranách sa dostaneme po príbehu týždňa k športovému spravodajstvu.

SkryťVypnúť reklamu

Mapy minulosti sú nekonečné. Vždy ešte existuje priestor, aby ktosi nový v ich zákrutách spísal ďalšie príbehy. Či sa nám to páči, alebo nie, na rad prichádza únava. Máte tu nový druh spoločenskej korektnosti. Nie je dovolené byť nervózny z nekonečných návratov k vyháňaniu Nemcov (v českom prostredí), k holokaustu (v slovenskom spomínaní) či eštebáckym svinstvám (v spoločnom česko-slovenskom kontexte).

Únava je odpustiteľná. Hádam sa skončil čas povinných návratov do minulých máp. Zaujímavejšou výzvou je reflexia súčasníkov, v ktorej minulosť nebude potlačená ani bagatelizovaná, ale dostane aktualizovanú podobu a menej čierno-bieleho morálneho súdu.

Najzákladnejšie otázky – ako zostať ľudským, ako nestratiť tvár a hrdosť – sú (a je dobré si to občas pripomenúť!) nezávislé od režimov a zmätku v pohraničí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  6. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  7. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  8. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  6. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  7. Ako zistíte, že máte v tele zápal
  8. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 8 317
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 7 401
  3. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 6 049
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 597
  5. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 313
  6. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 2 971
  7. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 2 650
  8. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt 2 363
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  2. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  3. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  5. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  6. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  7. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  8. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  1. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 17 667
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 11 765
  3. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 8 803
  4. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 8 068
  5. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 6 315
  6. Ján Valchár: Nestačilo Stačilo a Konečná Konečnej (Grad pošól na***!) 4 197
  7. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia. 3 995
  8. Ján Valchár: Čo chce ruské velenie dnes? Nevieme! 3 919
  1. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
  2. Dušan Koniar: V piatok sa Fico opýtal, v nedeľu uplynú tri roky, čo odpoveď pozná
  3. Věra Tepličková: Náhoda je blbec alebo Z čista jasna, nikde nič, a tu zrazu... Hajnovič
  4. Roman Kebísek: Básnik Baudelaire Sabatierovej: Chcem sa vkradnúť k tvojim pokladom
  5. Dušan Koniar: Fico je hrdý ako sa hrbí
  6. Věra Tepličková: Spevy s/piatočné alebo Krásna, krásna, kde si sa ty pásla?
  7. Věra Tepličková: Kde zarába vlastná hlava, tam sa v teple dobre spáva
  8. Věra Tepličková: O ne/spravodlivosti alebo Keď Cintulovia rastú ako huby po daždi
SkryťZatvoriť reklamu