SME

Divadlo, ktoré už nechce byť divadlom

Na Divadelnej Nitre sa tento rok stretla vzorka produkcií inscenovaných s minimálnou mierou výtvarnosti, ktoré stierali hranicu medzi umením a realitou. Ako ďaleko má či môže divadlo ísť v približovaní sa skutočnosti?

Režisér Oliver Frljič v predstavení 25 671 vyrozprával príbeh občanov, ktorí v Slovinsku v 90. rokoch minulého storočia stratili osobnú identitu a občianstvo.Režisér Oliver Frljič v predstavení 25 671 vyrozprával príbeh občanov, ktorí v Slovinsku v 90. rokoch minulého storočia stratili osobnú identitu a občianstvo. (Zdroj: CTIBOR BACHRATÝ)

Divadelníci túžia dostať tak blízko skutočnosti ako je len možné, a to aj na úkor tradičných výrazových prostriedkov, s ktorými divadlo vie čarovať.

Fantázia , fikcia či katarzia boli oddávna zložkami divadla. Na Divadelnej Nitre sa tento rok stretla vzorka vzácne antiiluzívnych produkcií inscenovaných s minimálnou mierou výtvarnosti či artistnosti , v ktorých sa stierala hranica medzi umením a realitou. Ako ďaleko má či môže divadlo ísť v približovaní sa skutočnosti? Je lepšie, keď divákov dojíma, alebo keď ich šokuje či hnevá?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Známy francúzsky divadelný teoretik Patrice Pavis, ktorý sleduje festivalové predstavenia, včera na diskusii skonštatoval, že diváci boli v Nitre často tlačení prijať politické stanoviská. Etika je podľa neho v divadle dôležitá, sama o sebe však nestačí. Čistá dokumentárnosť je vhodnejšia na prednášku než do divadla. Na scéne nestačí len ukázať autentické príbehy či nehercov, aby sme v dušiach ľudí zanechali nejakú stopu. Nakoniec, to, čo sa tvári ako dokument môže byť aj nepravdivé, a naopak, fikcia môže prinášať silné pravdy o živote. Ako zdôraznil aj Pavis, už samotné radenie materiálov je istou manipuláciou a faktami.

Produkcia Prešernovho divadla z Kranju v Slovinsku bola jedna z tých, ktoré na podobné úvahy priamo provokovali. Režisér Oliver Frljič v nej rozprával príbeh 25 671 občanov, ktorí boli po vzniku samostatného Slovinska v roku 1991 vymazaní zo zoznamu občanov, a tým aj zbavení práv na legálnu prácu či bývanie. Išlo o „Južanov“, ľudí z Bosny, Rómov či príslušníkov iných etník, ktorí sa nepožiadali o občianstvo v novom štáte do stanoveného času. Napriek protestom slovinského ústavného súdu aj Európskej únie dodnes nie je vyriešená situácia vyše 15-tich tisícov z nich.

SkryťVypnúť reklamu

Divadelníci požiadali pred predstavením divákov o odovzdanie dokladov, aby im navodili pocit straty identity. Pod kožu sa dostávali nielen povedomými prejavmi národne orientovaných Slovincov, ktorí vysvetľovali, prečo si bránia krajinu pred cudzincami, ale aj výzvami na prejav solidarity konkrétnymi činmi – finančným príspevkom na odškodnenie, či súhlasom so zničením vlastných dokladov od novinárskeho preukazu až po občiansky, k čomu sa odhodlala asi desiatka divákov.

Herci nevedeli, čo môžu od publika očakávať, po prvýkrát sa totiž táto inscenácia - či skôr politický happening - odohrávala mimo krajiny bývalej Juhoslávie. Divák sa musel rozhodnúť, či verí hercom aj téme natoľko, že im zverí svoje peniaze či doklady, alebo to všetko bude považovať len za citové vydieranie či hru. Hraničné bolo aj zapojenie obetí do predstavenia, traja z vymazaných sa prišli na záver divákom ukázať, čím vyvolali len ďalšiu sadu otázok? Sú to skutočne poškodení či tiež len herci?

SkryťVypnúť reklamu

Aj dokumentárny projekt Môj spis a ja nemeckého režiséra Clemensa Bechtela priniesol na scénu deväť autentických výpovedí ľudí, ktorých poznačila Stasi. Medzi nimi bol aj jeden z tých, čo s nemeckou tajnou políciou spolupracoval. Bechtel sa vyjadril, že téma Stasi je stále tabu, hoci sa jej príslušníci z verejného života v Nemecku stratili. Pri príprave tejto inscenácie si ale trýznitelia aj týraní sadli do jedného kruhu a začali sa rozprávať o minulosti. Niekto spomínal, ako si staval lietadlo, aby preletel do západného Nemecka, iný, ako sa dal naverbovať na ochranu štátu pred imperialistami. Obe strany Stasi poznačila natoľko, že sa jej stále nevedia vo svojej mysli zbaviť. Pritom ako zaznelo na záver predstavenia, život bez nej nie je až takou zlou predstavou.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  6. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  7. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  8. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  6. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  7. Ako zistíte, že máte v tele zápal
  8. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 8 083
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 6 083
  3. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 6 037
  4. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 4 757
  5. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 584
  6. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 3 530
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 293
  8. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 2 722
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  2. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  3. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  5. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  6. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  7. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  8. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  1. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 17 524
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 11 670
  3. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 11 421
  4. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 8 636
  5. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 7 972
  6. Ján Valchár: Nestačilo Stačilo a Konečná Konečnej (Grad pošól na***!) 4 147
  7. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia. 3 966
  8. Ján Valchár: Čo chce ruské velenie dnes? Nevieme! 3 737
  1. Věra Tepličková: Náhoda je blbec alebo Z čista jasna, nikde nič, a tu zrazu... Hajnovič
  2. Roman Kebísek: Básnik Baudelaire Sabatierovej: Chcem sa vkradnúť k tvojim pokladom
  3. Dušan Koniar: Fico je hrdý ako sa hrbí
  4. Věra Tepličková: Spevy s/piatočné alebo Krásna, krásna, kde si sa ty pásla?
  5. Věra Tepličková: Kde zarába vlastná hlava, tam sa v teple dobre spáva
  6. Věra Tepličková: O ne/spravodlivosti alebo Keď Cintulovia rastú ako huby po daždi
  7. Marcel Rebro: Volám sa Marcel, dnes mám 57 rokov a k narodeninám si želám mier!
  8. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia.
SkryťZatvoriť reklamu