Divadlo, ktoré už nechce byť divadlom

Na Divadelnej Nitre sa tento rok stretla vzorka produkcií inscenovaných s minimálnou mierou výtvarnosti, ktoré stierali hranicu medzi umením a realitou. Ako ďaleko má či môže divadlo ísť v približovaní sa skutočnosti?

Režisér Oliver Frljič v predstavení 25 671 vyrozprával príbeh občanov, ktorí v Slovinsku v 90. rokoch minulého storočia stratili osobnú identitu a občianstvo.(Zdroj: CTIBOR BACHRATÝ)

Divadelníci túžia dostať tak blízko skutočnosti ako je len možné, a to aj na úkor tradičných výrazových prostriedkov, s ktorými divadlo vie čarovať.

Fantázia , fikcia či katarzia boli oddávna zložkami divadla. Na Divadelnej Nitre sa tento rok stretla vzorka vzácne antiiluzívnych produkcií inscenovaných s minimálnou mierou výtvarnosti či artistnosti , v ktorých sa stierala hranica medzi umením a realitou. Ako ďaleko má či môže divadlo ísť v približovaní sa skutočnosti? Je lepšie, keď divákov dojíma, alebo keď ich šokuje či hnevá?

Známy francúzsky divadelný teoretik Patrice Pavis, ktorý sleduje festivalové predstavenia, včera na diskusii skonštatoval, že diváci boli v Nitre často tlačení prijať politické stanoviská. Etika je podľa neho v divadle dôležitá, sama o sebe však nestačí. Čistá dokumentárnosť je vhodnejšia na prednášku než do divadla. Na scéne nestačí len ukázať autentické príbehy či nehercov, aby sme v dušiach ľudí zanechali nejakú stopu. Nakoniec, to, čo sa tvári ako dokument môže byť aj nepravdivé, a naopak, fikcia môže prinášať silné pravdy o živote. Ako zdôraznil aj Pavis, už samotné radenie materiálov je istou manipuláciou a faktami.

Produkcia Prešernovho divadla z Kranju v Slovinsku bola jedna z tých, ktoré na podobné úvahy priamo provokovali. Režisér Oliver Frljič v nej rozprával príbeh 25 671 občanov, ktorí boli po vzniku samostatného Slovinska v roku 1991 vymazaní zo zoznamu občanov, a tým aj zbavení práv na legálnu prácu či bývanie. Išlo o „Južanov“, ľudí z Bosny, Rómov či príslušníkov iných etník, ktorí sa nepožiadali o občianstvo v novom štáte do stanoveného času. Napriek protestom slovinského ústavného súdu aj Európskej únie dodnes nie je vyriešená situácia vyše 15-tich tisícov z nich.

Divadelníci požiadali pred predstavením divákov o odovzdanie dokladov, aby im navodili pocit straty identity. Pod kožu sa dostávali nielen povedomými prejavmi národne orientovaných Slovincov, ktorí vysvetľovali, prečo si bránia krajinu pred cudzincami, ale aj výzvami na prejav solidarity konkrétnymi činmi – finančným príspevkom na odškodnenie, či súhlasom so zničením vlastných dokladov od novinárskeho preukazu až po občiansky, k čomu sa odhodlala asi desiatka divákov.

Herci nevedeli, čo môžu od publika očakávať, po prvýkrát sa totiž táto inscenácia - či skôr politický happening - odohrávala mimo krajiny bývalej Juhoslávie. Divák sa musel rozhodnúť, či verí hercom aj téme natoľko, že im zverí svoje peniaze či doklady, alebo to všetko bude považovať len za citové vydieranie či hru. Hraničné bolo aj zapojenie obetí do predstavenia, traja z vymazaných sa prišli na záver divákom ukázať, čím vyvolali len ďalšiu sadu otázok? Sú to skutočne poškodení či tiež len herci?

Aj dokumentárny projekt Môj spis a ja nemeckého režiséra Clemensa Bechtela priniesol na scénu deväť autentických výpovedí ľudí, ktorých poznačila Stasi. Medzi nimi bol aj jeden z tých, čo s nemeckou tajnou políciou spolupracoval. Bechtel sa vyjadril, že téma Stasi je stále tabu, hoci sa jej príslušníci z verejného života v Nemecku stratili. Pri príprave tejto inscenácie si ale trýznitelia aj týraní sadli do jedného kruhu a začali sa rozprávať o minulosti. Niekto spomínal, ako si staval lietadlo, aby preletel do západného Nemecka, iný, ako sa dal naverbovať na ochranu štátu pred imperialistami. Obe strany Stasi poznačila natoľko, že sa jej stále nevedia vo svojej mysli zbaviť. Pritom ako zaznelo na záver predstavenia, život bez nej nie je až takou zlou predstavou.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  6. Bratislava gets a new public space and park
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  10. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 080
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 826
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 2 098
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 852
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 760
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 545
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 472
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 458
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 378
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 224

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V SNS vyčkávajú na Danka a mlčia, viaže ich zákaz zhora

Andrej Danko nezvládol situáciu, SNS na vstup do koalície nemala. Myslí si to jej bývalý člen Rudolf Pučík, ktorý Danka do politiky dostal.

SVET

Španielska polícia zastavila druhý útok, zabila päť útočníkov

Pásy s výbušninami zastrelených mužov boli atrapami.

DOMOV

Horúčavy sa končia. Príde ochladenie aj dážď

Meteorologická jeseň sa začína už prvého septembra.

KOMENTÁRE

Španieli čakali, že sa to stane už skôr. Čo robiť teraz?

Ani Španielsko sa nevie brániť proti koordinovaným vražedným útokom.

Neprehliadnite tiež

Organizátor Grapu: Zvažovali sme evakuáciu festivalu

Piešťanský festival potrápilo najmä počasie, návštevníci mu vyčítali hygienu a zvuk.

Michal Novinski: Fujara je geniálny nástroj, ale orchestru sa nechce prispôsobiť

Úspešný autor filmovej a divadelnej hudby rozpráva o spolupráci s oscarovým režisérom Janom Svěrákom.