KNIHA TÝŽDŇA / V ZNAMENÍ KRUHU
V kruhu boli zadefinované všetky centrálne témy troch aj rodinne spriaznených umelcov
Vyše 160 strán s množstvom fotografií z archívov i od Marianny Arvay-Čunderlíkovej, Antona Fialu a Martina Marenčina tvorí bohatú kompozíciu knihy V znamení kruhu (vydavateľstvo Krása a Galéria mesta Bratislavy), v ktorej sa texty Juraja Mojžiša striedajú s reprodukciami diel troch výtvarníkov: Mariána Čunderlíka, Anastázie Miertušovej a ich dcéry Marianny Arvay-Čunderlíkovej.
Mojžiš je v biografických prehľadoch dôkladný, uvádza aj bibliografiu Čunderlíkovcov, precízne vykresľuje zrod, konečnú podobu a estetický účinok jednotlivých artefaktov všetkých troch umelcov, osobitne súbežnú tvorbu manželov. Uvádza vari všetko, čo mohlo vplývať na proces vzniku výtvarných vyjadrení, i kto a akým spôsobom formoval ich výtvarný talent. Mojžiš nás „vedie“ po ich obrazoch kus po kúsku, konštatuje, čo na nich je a čo v nich možno nájsť. Ich výtvarné artefakty zasadzuje do dobovej atmosféry, spomínajúc galandovcov, Oskára Čepana, Bratislavské konfrontácie, Rudolfa Filu, konkretistov...
Obdobie vnútornej emigrácie
Anastázia Miertušová sa orientovala na tzv. umenie geometrie, „smerovala k obrazu plnohodnotnej geometrickej koncepcie“; Marián Čunderlík „nápadne zredukoval geometrizované tvary na tvar jediný, na tvar kruhu“, „sústredil sa na skúmanie možností vytvárania obrazov – objektov“ a obidvaja boli od roku 1967 významnými autormi vznikajúceho Klubu konkretistov. Motív kruhu autor publikácie využíva i symbolicky hovoriac, že v kruhu boli zadefinované všetky centrálne témy troch aj rodinne spriaznených umelcov, „troch pozoruhodných umelcov, ktorých dielo v modernom slovenskom výtvarnom umení vyznačuje oblúk jednej z najdôležitejších línií počas úctyhodných takmer sedemdesiatich rokov“.
Výtvarné dielo Marianny Arvay-Čunderlíkovej je „rovnako závažné, ako boli kedysi závažné maliarske experimenty a umelecké objekty Mariána Čunderlíka alebo odvážne vykročenie Anastázie Miertušovej na doma neprebádanom teritóriu geometrickej abstrakcie“.
Marián Čunderlík študoval u Jána Mudrocha, Ľudovíta Fullu a Ernesta Zmetáka, veľký vplyv na jeho tvorbu mal Oskár Čepan, ktorý o ňom ešte v roku 1969 napísal monografiu, tá však vyšla až v roku 2001 aj s textami Juraja Mojžiša. Čunderlík mal prvú samostatnú výstavu v roku 1958, trvala len niekoľko hodín a potom bola zakázaná. Nasledovala účasť na Konfrontáciách (v roku 1964 sa manželia Čunderlíkovci podieľali na usporiadaní výstavy 5. konfrontácia) až po nadlho poslednú výstavu v roku 1971. „Začalo sa tristné obdobie vnútornej emigrácie,“ končiace sa jeho tragickou smrťou v roku 1983.
Čunderlíkovská konvencia
Marián Čunderlík a Anastázia Miertušová tvorili v obdobiach totalitného štátu, stáli v centre priebojného umenia jednej generácie, ich dcéra Marianna (1971) študovala výstavníctvo u Rudolfa Filu, v ateliéri u Juraja Bartusza a vo Viedni na oddelení maľby u Adolfa Frohnera. Ak sa u jej rodičov často spomínal Ľudovít Fulla a Oskár Čepan, u Marianny je to zasa Rudo Fila a tiež Ľudovít Fulla. K Fullovmu umeniu mali obaja manželia blízko, osobitne k jeho geometrickému základu. Marianna je asistentkou v Design centre v Rakúsku, viedla workshop Maľba pre Európsku akadémiu v Nemecku, v posledných rokoch sa venuje najmä tanečno-výtvarným performanciám, maľbe a fotografovaniu. „Čunderlík a Miertušová vytvárali obraz ako autonómny svet, a tak ho aj vnímali. Marianna Arvay-Čunderlíková vytvára obraz ako autonómny príbeh, a tak ho aj vníma.“
Mojžiš hovorí o čunderlíkovskom zadefinovaní kruhu ako symbolu pohybu a zároveň statického elementu. „Pravda, dnes ho už možno vnímať ako čunderlíkovskú konvenciu.“
Autor tejto príťažlivej publikácie vykreslil celý osobný a výtvarný život rodiny (otca, matky a dcéry) so všetkými peripetiami, slávou i osobnými tragédiami. V texte použil veľmi pôsobivé prelínanie odborného štýlu s umeleckým, využil adekvátnu literatúru, z ktorej cituje, jednotlivé kapitoly podložil bohatou bibliografiou a odkazmi, čím publikácia nadobudla spolu s fotografiami a reprodukciami ohromnú mnohovrstvovosť a sugestívnosť.