FÓRUM

Symbol pohybu a zároveň statického elementu

KNIHA TÝŽDŇA / V ZNAMENÍ KRUHU V kruhu boli zadefinované všetky centrálne témy troch aj rodinne spriaznených umelcov

KNIHA TÝŽDŇA / V ZNAMENÍ KRUHU

V kruhu boli zadefinované všetky centrálne témy troch aj rodinne spriaznených umelcov

Vyše 160 strán s množstvom fotografií z archívov i od Marianny Arvay-Čunderlíkovej, Antona Fialu a Martina Marenčina tvorí bohatú kompozíciu knihy V znamení kruhu (vydavateľstvo Krása a Galéria mesta Bratislavy), v ktorej sa texty Juraja Mojžiša striedajú s reprodukciami diel troch výtvarníkov: Mariána Čunderlíka, Anastázie Miertušovej a ich dcéry Marianny Arvay-Čunderlíkovej.

Mojžiš je v biografických prehľadoch dôkladný, uvádza aj bibliografiu Čunderlíkovcov, precízne vykresľuje zrod, konečnú podobu a estetický účinok jednotlivých artefaktov všetkých troch umelcov, osobitne súbežnú tvorbu manželov. Uvádza vari všetko, čo mohlo vplývať na proces vzniku výtvarných vyjadrení, i kto a akým spôsobom formoval ich výtvarný talent. Mojžiš nás „vedie“ po ich obrazoch kus po kúsku, konštatuje, čo na nich je a čo v nich možno nájsť. Ich výtvarné artefakty zasadzuje do dobovej atmosféry, spomínajúc galandovcov, Oskára Čepana, Bratislavské konfrontácie, Rudolfa Filu, konkretistov...

Obdobie vnútornej emigrácie

Anastázia Miertušová sa orientovala na tzv. umenie geometrie, „smerovala k obrazu plnohodnotnej geometrickej koncepcie“; Marián Čunderlík „nápadne zredukoval geometrizované tvary na tvar jediný, na tvar kruhu“, „sústredil sa na skúmanie možností vytvárania obrazov – objektov“ a obidvaja boli od roku 1967 významnými autormi vznikajúceho Klubu konkretistov. Motív kruhu autor publikácie využíva i symbolicky hovoriac, že v kruhu boli zadefinované všetky centrálne témy troch aj rodinne spriaznených umelcov, „troch pozoruhodných umelcov, ktorých dielo v modernom slovenskom výtvarnom umení vyznačuje oblúk jednej z najdôležitejších línií počas úctyhodných takmer sedemdesiatich rokov“.

Výtvarné dielo Marianny Arvay-Čunderlíkovej je „rovnako závažné, ako boli kedysi závažné maliarske experimenty a umelecké objekty Mariána Čunderlíka alebo odvážne vykročenie Anastázie Miertušovej na doma neprebádanom teritóriu geometrickej abstrakcie“.

Marián Čunderlík študoval u Jána Mudrocha, Ľudovíta Fullu a Ernesta Zmetáka, veľký vplyv na jeho tvorbu mal Oskár Čepan, ktorý o ňom ešte v roku 1969 napísal monografiu, tá však vyšla až v roku 2001 aj s textami Juraja Mojžiša. Čunderlík mal prvú samostatnú výstavu v roku 1958, trvala len niekoľko hodín a potom bola zakázaná. Nasledovala účasť na Konfrontáciách (v roku 1964 sa manželia Čunderlíkovci podieľali na usporiadaní výstavy 5. konfrontácia) až po nadlho poslednú výstavu v roku 1971. „Začalo sa tristné obdobie vnútornej emigrácie,“ končiace sa jeho tragickou smrťou v roku 1983.

Čunderlíkovská konvencia

Marián Čunderlík a Anastázia Miertušová tvorili v obdobiach totalitného štátu, stáli v centre priebojného umenia jednej generácie, ich dcéra Marianna (1971) študovala výstavníctvo u Rudolfa Filu, v ateliéri u Juraja Bartusza a vo Viedni na oddelení maľby u Adolfa Frohnera. Ak sa u jej rodičov často spomínal Ľudovít Fulla a Oskár Čepan, u Marianny je to zasa Rudo Fila a tiež Ľudovít Fulla. K Fullovmu umeniu mali obaja manželia blízko, osobitne k jeho geometrickému základu. Marianna je asistentkou v Design centre v Rakúsku, viedla workshop Maľba pre Európsku akadémiu v Nemecku, v posledných rokoch sa venuje najmä tanečno-výtvarným performanciám, maľbe a fotografovaniu. „Čunderlík a Miertušová vytvárali obraz ako autonómny svet, a tak ho aj vnímali. Marianna Arvay-Čunderlíková vytvára obraz ako autonómny príbeh, a tak ho aj vníma.“

Mojžiš hovorí o čunderlíkovskom zadefinovaní kruhu ako symbolu pohybu a zároveň statického elementu. „Pravda, dnes ho už možno vnímať ako čunderlíkovskú konvenciu.“

Autor tejto príťažlivej publikácie vykreslil celý osobný a výtvarný život rodiny (otca, matky a dcéry) so všetkými peripetiami, slávou i osobnými tragédiami. V texte použil veľmi pôsobivé prelínanie odborného štýlu s umeleckým, využil adekvátnu literatúru, z ktorej cituje, jednotlivé kapitoly podložil bohatou bibliografiou a odkazmi, čím publikácia nadobudla spolu s fotografiami a reprodukciami ohromnú mnohovrstvovosť a sugestívnosť.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 12 191
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 233
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 4 418
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 678
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 278
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 099
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 966
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 630
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 490
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 401

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ocenený psychológ o Rómoch: Ak sú v partii, je tam bašavel a robia

Keď má človek motyku v ruke, pomáha mu to vymotať sa z ťažkostí, hovorí psychológ Štefan Straka, ktorý učí Rómov ekologickému záhradníčeniu.

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

Neprehliadnite tiež

Zabudol, kým je. Jim Carrey sa pripravuje na úlohu Ježiša

Nový film na Netflixe zverejnil také zábery, ktoré sa kedysi producenti báli ukázať.

Jan Hřebejk: Som veľký Eurohujer (rozhovor)

Režisér legendárnych Pelíškov neprestal riešiť boľševika.

Šéf Fondu na podporu umenia: Odborníkov je málo, bojujeme s konfliktom záujmov

Prioritami pre fond na nasledujúci rok sú národné výročia. Stanovilo to ministerstvo.

ROZHOVOR

Viliam Klimáček: Musel som prekonať Dubčekovu auru dobráka

Bol mužom minulosti. Film o ňom sa pýta, prečo ho všetci milovali.