SME
Nedeľa, 28. november, 2021 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Príbeh filmu (5): Od muzikálov k agitačným filmom

Piata epizóda dokumentárneho cyklu Marka Couinsa o dejinách kinematografie sa zaoberá situáciou po druhej svetovej vojne. Rozpráva opäť pomocou množstva dobových archívnych materiálov, inscenácií a komentárov či rozhovorov – a rozpráva veľmi svižne, presn

Občan Kane Orsona Wellsa ovplyvnil vývoj kinematografie.Občan Kane Orsona Wellsa ovplyvnil vývoj kinematografie. (Zdroj: PROFIMEDIA)

e, zábavne.

Autor tu hovorí o politickom pozadí a o tom, ako môže ovplyvniť kinematografiu. Súvislosti spoločensko-politického rámca vzniku filmu sú vždy veľmi silné. Zvlášť to tak bolo po vzniku „železnej opony“. O situácii u nás vieme koniec koncov dosť.

Hlavne o propagande, ideologizácii filmových obrazov. Išlo o dramatický boj „socialistických“ povojnových kinematografií, o kolektívnu pamäť svojich divákov. V Československu bolo nakrútených po februári roku 1948 pomerne mnoho filmov o druhej svetovej vojne, dokonca by sa s prižmúrením oka dalo povedať, že i niekoľko veľkofilmov – napríklad okupačná trilógia Otakara Vávry Dny zrady, Sokolovo, Osvobození Prahy (1973 - 1975).

Skryť Vypnúť reklamu

Načítavam video...

Ideologická propaganda

Na Slovensku sa mnoho z týchto filmov tematicky vymedzovalo k Slovenskému národnému povstaniu. A už vopred boli komunistickou tlačou avizované ako diela, ktoré budú ukazovať Pravdu: „V štúdiu hraného filmu na Kolibe práve dokončili celovečerný film Kapitán Dabač. Film, ktorý uvedú do kín pri príležitosti 15. výročia SNP, ukáže hrdinstvo prostých ľudí v Slovenskom národnom povstaní a zdôrazní, ako idea za novú sociálnu spravodlivosť bola podnetom k heroickým činom našich partizánov v boji proti fašizmu.“ (SNP vo filmovej tvorbe, Ľud 6. 8. 1959).

Prezentácia ideologického pozadia je v tomto Bielikovom filme naivne doslovná a často znepokojujúco trápna, ale aspoň ju vyvažuje bravúra pri výstavbe dobrodružnej línie deja, ktorá je tu dominantná. Nehľadiac na to tu propagandistická funkcia prítomná je, i keď nevytŕča tak stupídne ako v iných slovenských filmoch päťdesiatych rokov. Napríklad: „Tento film rozpráva o pravdivom príbehu zo Slovenska, kde si pracujúci ľud po oslobodení Československej republiky sovietskou armádou buduje za bratskej pomoci českej robotníckej triedy socialistickou industrializáciou svoj lepší život.“

Skryť Vypnúť reklamu

Úvodné motto filmu Priehrada (1950) obsahuje skoro všetky kľúčové termíny ideologickej propagandy svojej doby. Chýba tam síce termín „komunizmus“, ale ten sa vyskytuje často v dialógoch a nakoniec aj v motte filmu z nasledujúceho roku, filmu Boj sa skončí zajtra: „Tento film je venovaný 30. výročiu Komunistickej strany Československa, jej bojom a víťazstvám, cez ktoré viedla pracujúci ľud k jeho radostnému dnešku.“

Vymazané z pamäti

Nejde ani tak o ideologický obsah citovaných textov, ako skôr o to, že sú (tieto texty) dôkazom o úpornej snahe vydávať dej nasledujúci po titulkoch za historickú realitu. Tento titulkový efekt mal pomôcť čo najplnšej emocionálnej identifikácii diváka s predvádzaným a prinútiť ho uveriť v „historickú pravdu“ inkriminovaných filmových obrazov.

Skryť Vypnúť reklamu

Vďaka mnohým vojnovým filmom tohto typu sa v Československu takmer podarilo vymazať z kolektívnej pamäti fakt, že časť republiky oslobodili Spojenci a že existoval relevantný tzv. londýnsky odboj.

Spôsoby a stratégie reprezentácií obrazov sa prispôsobili ideológii. Ideológia v období štátov smutne sa rozprestierajúcich východne od železnej opony a budujúcich komunizmus bola systémom (s vlastnou logikou) existujúcich reprezentácií (obrazov, kníh, filmov), ktoré mali jednoznačnú úlohu: spracovať myslenie obyvateľstva tak, aby spolupracovalo s mocou. Okrem iného teda vymazať obyvateľstvu pamäť.

Používanie výrazových schém bolo podriadené propagande. Propagandistický účel bol evidentný a prítomný. Problém bol v tom, že táto propaganda bola vyprázdnená, skutočnosti neprimeraná. Používala vyslovene umelé stereotypy, ktoré nevyplývali z archetypov myslenia, ale len zo spomínanej ideologickej koncepcie. Umelé stereotypy nemôžu fungovať (nie sú overiteľné), čo je koniec koncov zrejmé.

Skryť Vypnúť reklamu

Americký protipól

Mark Cousins sa na problém pozerá z druhej strany: diváci si vďaka tejto piatej epizóde prežijú neisté roky v USA, poznamenané McCarthyho často fanatickým (ale i často oprávneným) honom na komunistov v Hollywoode. Naozaj veľa sa o tomto období dá dozvedieť z rozhovoru preslávených amerických scenáristov Paula Schradera a Roberta Towneho.

Načítavam video...

A Stanley Donen, režisér Spievania v daždi z roku 1952, jedného z najslávnejších filmových muzikálov všetkých čias, osobne porozpráva o päťdesiatych rokoch a o svojej pozoruhodnej kariére. Mark Cousins sa zaoberá aj ideologickými a estetickými súvislosťami tvorby Orsona Wellsa, ktorého tvorba výrazne ovplyvnila celú kinematografiu a špeciálnu pozornosť venuje britskej kinematografii skúmaného obdobia, ktorú reprezentuje brilantný film Tretí muž Carola Reeda.

Skryť Vypnúť reklamu

Talianska línia

Keď však hovoríme o povojnovej kinematografii, zásadnou témou je tu taliansky neorealizmus. Pomocou scén z filmov, ako napríklad Zlodeji bicyklov, Slnko opäť vychádza, Žiť v mieri, Rím 11 hodín.

Mark Cousins skvele dokumentuje túto strohú štýlovú líniu, túto neorealistickú rekonštrukciu reality. Cesta k autentickej realite sa po vojne zdala nevyhnutnosťou. Dovtedajšia mystifikačná estetika kašírovaných ateliérových melodrám beznádejne prestala korešpondovať so skutočnosťou Talianska posledných rokov vojny, so situáciou rozpadávajúceho sa Duceho impéria plnou zúfalého nedostatku základných potravín, chaosu, nezamestnanosti s beznádeje.

Neorealizmus vstúpil do kinematografického (a spoločenského) kontextu bezprostredne po vojne. Až tak, že film sa stal vďaka tomuto špecifickému štýlu prvýkrát v dejinách skutočne najdôležitejším umením, priťahujúcim nesmiernu pozornosť. Ovplyvňoval všetko naokolo, iné umelecké druhy, intelektuálov aj robotníkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Načítavam video...

Neorealizmus mal ďalekosiahle následky, hoci jeho obdobie netrvalo dlho. Čo znamenalo využitie prirodzených prostredí mimo ateliérov, reálne námety, odpoetizovanie obrazu a využitie nehercov – to všetko sa diváci dozvedia v tejto piatej epizóde s názvom Povojnová kinematografia (40. roky).

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  2. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  3. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  4. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  6. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  9. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  10. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  1. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  4. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  6. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  9. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 28 211
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 10 331
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 367
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 5 309
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 057
  6. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 495
  7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 377
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 227
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 873
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 782
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Očkovanie detí proti covidu.

Stačí súhlas zákonného zástupcu.


26. nov
V piatok prvý prípad nákazy omikronom ohlásilo Belgicko.

Variant omikron má celkovo 50 mutácií.


7 h
Aj obdarovávanie blízkych má svoju skrytú psychológiu.

Obdarovávanie je zvyk, ktorý buduje vzájomné vzťahy.


25. nov
Napätá situácia na poľskej hranici.

Naozaj sa musíme prisťahovalectvu brániť vodnými delami a žiletkovým plotom?


23. nov

Neprehliadnite tiež

Stephen Sondheim

Americký hudobný skladateľ a textár Stephen Sondheim zomrel vo veku 91 rokov.


SITA 15 h
Valérie Lemercier ako Céline Dion vo filme Aline: The Voice of Love.

Má dve tváre a to sa prejavilo aj vo filme.


23. nov
Herec Daniel Brühl.

Nechce si predstaviť, aké je to byť Johnnym Deppom.


22. nov
Karol Gott vo filme Olgy Špátovej Karel.

Prvýkrát úprimne prehovoril o anticharte, vraví Olga Špátová.


18. nov

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.10. - 4.11.1921)
  2. Anton Kaiser: Život a dielo Františka Hermana
  3. Monika Nagyova: Luník IX. Myslela som si, že som naň pripravená, ale nebola som.
  4. Marek Kendera: Príbeh Alvina Straighta, David Lynch
  5. Viera Polakovičová: Hviezda kontratenorového neba Jakub Józef Orliński po prvýkrát v Bratislave
  6. Samuel Ivančák: Bezodný archív RTVS a jeho poklady: Marián Varga
  7. Zuzana Pavlisová: Putovanie dejinami Spiša
  8. Viera Polakovičová: Fascinujúca Messa da Requiem Giuseppe Verdiho v Redute
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 8 374
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 221
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 297
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 439
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 915
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 039
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 215
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 3 894
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu