Nech je muž akýkoľvek, vždy je len mužom a proti ženskej rafinovanosti nemá žiadnu šancu.
Napríklad taký Virgil Oldman. Najskôr ho spoznáme ako suverénneho znalca umenia, prosperujúceho obchodníka s vlastnou aukčnou sieňou a presvedčivého dražobného vyvolávača.
Neskôr vysvitne, že arogantný výstredný chlapík je osamelý a pred skutočným svetom i životom sa radšej ukrýva. Napokon je zmätený, bezbranný – a zaľúbený. Ani vtedy nie je sympatický a ani to nie je jeho pravá tvár. Musí prísť žena, aby mu strhla všetky masky.
Syntéza vo veľkom štýle
Sicílčan Giuseppe Tornatore je známy ako scenárista a režisér nostalgických trpkosladkých drám, občas s nádychom komédie. Môže za to jeho druhý film Kino Raj z roku 1988 a Oscar, ktorý zaň získal. Podobné ladenie majú i Všetkým sa darí dobre (s M. Mastroiannim), Legenda o pianistovi, Malena aj Baaria.
A tak pre niekoho môže byť prekvapením, že teraz prišiel s mysterióznou kriminálnou drámou. No už pred dvadsiatimi rokmi jednu nakrútil – a nie zlú. Mala názov Jednoducho formalita. Hrali v nej Gérard Depardieu s Romanom Polanským. V roku 2006 nasledovala ďalšia: Neznáma.
V novinke Najvyššia ponuka akoby nostalgicko-zmierlivú a kriminálne-tajomnú líniu spájal do jedného celku. Ako sa na jedného z najslávnejších talianských režisérov súčasnosti patrí, robí to vo veľkolepom štýle. Vo Viedni, v Ríme, Prahe aj Miláne. S hercami Geoffreym Rushom, Donaldom Sutherlandom, Jimom Sturgesom a opäť s hudbou Ennia Morriconeho.
Geoffrey Rush získal Oscara za rolu psychicky chorého pianistu vo filme Žiara. Teraz jeho čudák so symbolickým menom pripomína skôr Petra Sellersa z Bol som pri tom. Masky strieda bravúrne, zostáva však zaujímavý a otázka, ako prijme osud, ktorý sa naňho valí, vyvoláva zvedavosť až do konca.
Trochu iný triler
Napínavý kriminálny príbeh s prekvapivou pointou nie je Tornatoreho silná stránka. Divák priskoro začne šípiť, o čo ide, s tým sa treba zmieriť. Film tak síce stráca napätie, ale stále tu ešte sú herci, obraz a to, v čom je Tornatore dobrý: vytváranie svojrázneho ovzdušia.
Z rôznych európskych miest i talianskeho vidieka namiešal zvláštny, čudesný poetický svet, v ktorom spo〜znávame mnohé a predsa je cudzí. Dojem sna posilňuje zmes najslávnejších umeleckých diel, medzi ktorými zvláštnu rolu hrajú ženské portréty.
A motív starobylého robota – mechanickej hračky nesmiernej ceny. Vlastne jeho častí, ktoré Virgil postupne nachádza v zanedbanom dome tajomnej Claire Ibbetsonovej (Sylvia Hoeks).
Hugo a jeho veľký objav nie je jediný film, na ktorý Najvyššia ponuka odkazuje. Potešia sa aj fanúšikovia Davida Lyncha a ďalších, snímka je tak trochu aj zmesou motívov z rôznych iných diel.
Nabudúce by Tornatore mohol skúsiť horor.