SME
Nedeľa, 26. máj , 2019

Bez Rigoletta by to raz nešlo?

Slovenské divadlá reagujú na to, že tento operný rok patrí Wagnerovi a Verdimu

V úlohe Rigoletta sa predstavil hosťujúci Leo An z Kórey, v úlohe Gildy alternuje Andrea Vizvári. ⋌FOTO SND – JOZEF BARINKAV úlohe Rigoletta sa predstavil hosťujúci Leo An z Kórey, v úlohe Gildy alternuje Andrea Vizvári. ⋌FOTO SND – JOZEF BARINKA(Zdroj: SND – JOZEF BARINKA)

V poradí deviaty bratislavský Rigoletto je len povinnou jazdou SND k verdiovskému výročiu. Divadlo ním zbytočne upozornilo na to, že mu chýba vhodný barytónový sólista.

Dvojstoročnica Giuseppe Verdiho je popri rovnakom výročí Richarda Wagnera leitmotívom operného roku 2013. Povinnosť voči najfrekventovanejšiemu skladateľovi našich javísk si splnili všetky slovenské divadlá.

Škoda, že jubileum nevyprovokovalo Slovenské národné divadlo k slovenskej premiére Sicílskych nešpor či aspoň k inscenovaniu niektorého z raných opusov, na ktoré si doposiaľ trúfla iba banskobystrická opera.

Článok pokračuje pod video reklamou

Najnovší Rigoletto je príspevkom bez vyšších ambícií.

Tradícia bez invencie

Ťažko odhadnúť, či by projekt dopadol inak, ak by ho realizoval pôvodne oslovený Johannes Schaaf, renomovaný nemecký režisér staršej generácie. Jeho mladší kolega Martin Schüller nevytvoril inscenáciu, ktorá by zásadne prispela k interpretačnej tradícii diela.

Schüllerovej koncepcii sa nedajú uprieť ostro profilované postavy a morálna apelatívnosť. Vojvoda je stelesnením zhýralého narcizmu, v nedostatku súcitu mu konkurujú zločinní dvorania, Rigolettov oportunizmus hraničí s nadprácou. Naivná čistota posúva Gildu do pozície obete.

Viaceré momenty prvých dvoch dejstiev zaujmú: mravná skaza Cepranovcov, ktorí sa stavajú na stranu víťazov, krutý koniec úplatnej pestúnky Giovanny či tragédia Gildinho zneuctenia, v ktorej Vojvoda nehrá o nič láskavejšiu rolu než jeho posluhovači Marullo a Borsa.

V poslednom dejstve však režisérova invencia zlyháva, postavy spievajú na rampe a zjavenie ducha mŕtvej Gildy pôsobí v doposiaľ realistickom tvare nepatrične.

leo-an--rigoletto-_r7162_res.jpg

Strohá scéna nemeckého architekta a scénografa Hansa Dietera Schaala je čistá i funkčná, akurát by sa na nej mohla odohrať ktorákoľvek opera. Najlepšou zložkou produkcie tak ostáva hudobné naštudovanie Friedricha Haidera, hoci frapantnosť Lohengrina nezopakoval.

Dirigent inklinuje k nezvykle rýchlym tempám, viac mu sedí dramatický rozmer partitúry, v lyrických miestach znie orchester pomerne stroho. Až na výnimky však ku svojej expresívnej koncepcii nenašiel zodpovedajúcich vokálnych partnerov.

Sólista sa musel šetriť

Pustiť sa do Rigoletta bez domáceho titulného predstaviteľa je zbytočným upozorňovaním na smutný fakt, že súbor SND nemá jediného sólistu schopného adekvátne stvárniť kľúčový part barytónového odboru.

Navyše, z dvoch hosťujúcich protagonistov bol v čase premiér disponovaný len Kórejčan Leo An.

Počas prvého večera sa zjavne šetril, takže až v druhom sme mohli spoznať jeho farebný, technicky dobre vedený materiál. Soprán herecky výraznej Petry Perla-Nôtovej (Gilda) má vrúcnu medovú farbu, no chýba jej strieborný zvonček vysokej polohy a prieraznosť materiálu alternantky Andrey Vizváriovej.

leo-an--rigoletto---perla-notova--gilda-_r5535_res.jpg

Mladý kórejský tenorista Kyungho Kim prekonal domáceho Tomáša Juhása pevnými výškami, kompaktnosťou kovového lyrického tenoru aj štýlovosťou frázy. Z menších postáv zaujali typovo optimálny Jozef Benci (Sparafucile), štýlovo adekvátna Monika Fabianová (Maddalena) či vydarená figúrka Jitky Sapara-Fischerovej (Giovanna).

Ak sa na to pozrieme pohľadom, ktorý nie je zaťažený nárokmi dvojstoročnice, do repertoáru Slovenského národného divadla pribudol slušný kus, ktorý obecenstvo dobre prijalo a zrejme bude plniť divadelnú kasu.

Nuž, aj to je dramaturgická stratégia.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  2. Telefón počas šoférovania vás môže vážne ohroziť. Čo s tým?
  3. ČSOB podporuje podnikateľov a malé firmy
  4. Termínovaný vklad alebo stavebné sporenie. Čo sa oplatí viac?
  5. Bezstarostná klíma len za 35 € mesačne a s doživotným servisom
  6. Top desať pobytových zájazdov, ktoré si nenechať ujsť
  7. Nabrali odvahu bojovať ďalej
  8. Pravda o šalátových uhorkách. Vydržia bez plastovej fólie?
  9. Rušia vás susedia? Toto na nich zaberie
  10. Top dvadsaťpäť hotelov na rodinnú dovolenku
  1. Deťom v Poluse je venovaný celý mesiac jún
  2. Tesco na Slovensku dosiahlo jeden z cieľov udržateľného rozvoja
  3. Týždenníky MY prichádzajú s veľkou novinkou
  4. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  5. O2: Záujemcov o eKasu vybavujeme flexibilne
  6. VIDEOrecenze autokamery MiVue C380 Dual - hodnotí youtuber DIY!
  7. Môže byť občan Európskej únie ako spoločník v slovenskej s.r.o.?
  8. ČSOB podporuje podnikateľov a malé firmy
  9. Telefón počas šoférovania vás môže vážne ohroziť. Čo s tým?
  10. Mliečny sortiment privátnych značiek boduje o spotrebiteľov
  1. Rušia vás susedia? Toto na nich zaberie 32 623
  2. Termínovaný vklad alebo stavebné sporenie. Čo sa oplatí viac? 24 423
  3. Šok pri servisnej prehliadke! Za toto už neplaťte 21 118
  4. Pravda o šalátových uhorkách. Vydržia bez plastovej fólie? 15 504
  5. Top desať pobytových zájazdov, ktoré si nenechať ujsť 12 119
  6. Telefón počas šoférovania vás môže vážne ohroziť. Čo s tým? 8 915
  7. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali 7 347
  8. Top dvadsaťpäť hotelov na rodinnú dovolenku 3 276
  9. Bezstarostná klíma len za 35 € mesačne a s doživotným servisom 3 265
  10. Nabrali odvahu bojovať ďalej 1 973

Hlavné správy zo Sme.sk

Michal Šimečka.
Stĺpček šéfredaktorky

Krajina chce zmenu, Smer už voľby nevyhráva

Krajina sa učí slovo progresívne, ale aj fašisti zacítili šancu.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Antonín Langweil staval model Prahy v rokoch 1826 - 1837 a investoval doňho celý majetok.

Naživo: Sledujte povolebnú diskusiu denníka SME

Od 11:00 budeme diskutovať o eurovoľbách 2019.

Smer Európska Únia.

Neprehliadnite tiež

Šikovná rodina žije v diere. Kým sa nedozvie o jednej bohatej rodine.
Víťaz z Cannes. Juhokórejský film Parazit.
Esterházyho palác.
Sochu Rabbit vydražili za 81,2 milióna eur.