pochopiteľne, vyskúšať. Našli si sponzorov, oslovili riaditeľa Astorky Vladimíra Černého, ktorý im vyšiel v ústrety a poskytol priestory na skúšanie a hranie. A režisérku Martu Gogálovú prehovorili na réžiu.
Jednak, že jeden z hercov je jej vnuk, no najmä, sama kedysi na konzervatóriu učila a vie, aký dôležitý je kontakt s javiskom. Pripravila tu napríklad jeden z mála pôvodných slovenských muzikálov Manon Lescaut. V rámci úspor súhlasila prevziať aj post scénografky a kostýmy nakupovala po secondhandoch, dvere zohnala zo zbúraného domu, starý nábytok na inzerát.
Kľúč od zborovne
Zdalo by sa, že všetci kapitulovali pred nadšením. Podľa hesla každá iniciatíva má byť po zásluhe potrestaná, však iniciatívnych študentov v škole obvinili z porušenia školského poriadku a dostali riaditeľské pokarhanie. Nedali sa odradiť, v skúšaní pokračovali. Výsledok ich snaženia je zajtrajšia premiéra, ktorá by sa v budúcnosti mala hrávať v Astorke zhruba dva pondelky v mesiaci.
Hra Drahá pani profesorka patrí k novšej dramatike a je z perestrojkových čias Sovietskeho zväzu. Na Slovensku bola uvedená viackrát, napríklad na Vysokej škole múzických umení ju naštudovali študenti Richard Stanke a Ingrid Timková s vlastnou profesorkou Božidarou Turzonovovou.
Odohráva sa v byte, kde obľúbenú učiteľku navštívili štyria študenti s cieľom vymámiť kľúč od zborovne, aby mohli sfalšovať známky. V mene dobrej veci - aby mohli študovať na vysokej škole.
Prekvapujúco však u liberálnej ženy narazia na odpor, snažia sa teda vymôcť si kľúč za každú cenu. Učiteľka si uvedomuje, že detská krutosť je zrkadlovým odrazom morálky prostredia, ktoré ich formovalo.
V Astorke je partnerkou mladým adeptom herectva Eva Matejková. Na javisko sa vracia po niekoľkoročnej pauze, po tom, čo po nezhodách s vedením odišla z bratislavskej Novej scény. Ponuku na rolu profesorky prijala nielen preto, že v Bratislave chýba dramaturgia pre mladých. Vybraný titul považuje za školu herectva. Ako hovorí, ide o realistickú, psychologickú hru, kde študenti hrajú postavy vo svojom veku, s problémami, ktoré sa ich dotýkajú. „Je mi však blízka aj postava profesorky, ktorá vyznáva hodnoty, ako viera v dobro, v ideály a bojuje s povrchnosťou, ktorá nás požiera,“ povedala Eva Matejková pre SME.
Maturita verzus javisko?
Marta Gogálová je s mladými hercami spokojná. Páči sa jej ich cit pre javisko, hoci sa mu museli učiť za pochodu. Verí, že ich snahu napokon ocení aj vedenie školy a maturanti nebudú mať problémy pri záverečných skúškach len preto, že chceli okúsiť skutočné javisko.
Aby realistická hra nedala za pravdu aj realite v súčasnom slovenskom školstve.
BARBORA DVOŘÁKOVÁ