AKO VZNIKÁ HIT

Pražská pětka je zvrátená v základoch v tom najlepšom zmysle slova

Najvýraznejšie generačné hnutie z obdobia socializmu oslavuje piatu päťročnicu.

Pražská Pětka (1988), päť filmových poviedok (Směr Karlštejn, Bersidejsi, Oldův večírek, Barvy, Na brigádě), réžia: Tomáš Vorel, scenár: Tomáš Vorel, David Vávra, Čestmír Suška, Lumír Tuček, Michal Caban, Tomáš Hanák, Jiří Burda, kKamera: Roman Pa(Zdroj: vorelfilm.cz)

Najvýraznejšie generačné hnutie z obdobia socializmu oslavuje piatu päťročnicu. Je načase si pripomenúť: Túlaním nový svet nevybudujeme!

Pohlo sa to oveľa dávnejšie, ako by sme si mysleli. V čase, keď normalizácia ešte len čerstvo zlikvidovala výsledky Pražskej jari, začala v hlavnom meste vtedajšieho Československa vyčíňať skupinka šialencov. Najprv boli len dvaja. Pätnásťroční študentíci gymnázia David Vávra a Milan Šteindler akosi nevedeli čo so sebou, a tak v roku 1971 založili divadlo.

Čisto súkromná zábavka naplno zamestnala bujnú adolescentnú fantáziu nedobrovoľne masírovanú socialistickým školstvom. Keďže vznikala zašitá v českej pivnici domčeka Vávrovej babičky, dali jej názov Sklep.


Kamaráti si spočiatku vymýšľali všelijaké scénky, veselé pesničky a básničky iba pre rovesníkov. Čoraz častejšie vystúpenia si však pýtali viditeľnejší priestor. Prvé verejné predstavenie odohrali v druhej polovici sedemdesiatych rokov v braníckom bábkovom divadle Zvoneček, kde pôsobil známy bábkoherec a vášnivý zberateľ bábok Jiří Vorel, otec ďalšieho nespratníka v partii, budúceho režiséra Tomáša Vorla.

Chlapci postupne dobýjali ďalšie kultúrne domy a študentské kluby na okolí, aby v roku 1980 získali ako vysokoškoláci priestor v pražskom kultúrnom dome Dobeška. V jadre súboru už vtedy pôsobia aj herci Tomáš Hanák, Eva Holubová, Jiří Burda či František Váša.

krec.jpg
Baletná jednotka Křeč

Netradičná spolupráca

V osemdesiatych rokoch to v československých divadlách podobného typu intenzívne žije magickou poetikou a obrazotvornosťou. Mnohé súbory spája osobný, umelecký aj filozofický názor, ktorý sa ukazuje ako dobrý zdroj netradičnej spolupráce.

Jednu takú – a ako sa neskôr ukáže, široko-ďaleko najvydarenejšiu – iniciuje práve divadlo Sklep v réžii Tomáša Vorla. Spoločne oslovujú ďalšie štyri pražské súbory, aby napísali scenáre pre filmové poviedky. V divadelnej zostave Sklep, baletná jednotka Křeč, výtvarné divadlo Kolotoč, recitačná skupina Vpřed a pantomimická skupina Mimóza tak vzniká unikátna filmová komédia Pražská pětka.

Drobné radosti v trezore

„Pražská pětka bola neoddeliteľnou súčasťou môjho života, veľkou životnou silou, ktorá spojila inšpiratívnym spôsobom viac ako sto rôznych tvorcov,“ hovorí pre SME spoluzakladateľ divadla Sklep, herec, spisovateľ a architekt David Vávra. „Bolo to obdobie, keď ešte Ľudové milície mohli chrániť devízové prísľuby, ale prestavba povolila uzdy drobným, no pre nás podstatným radostiam.“ K filmu má stále vrúvny vzťah, najmä keď ho po rokoch už musí zaradiť do kategórie pre pamätníkov.

Je to neuveriteľné, ale Pražská pětka má za sebou štvrťstoročie. V čase, keď vznikala, nebolo ďaleko do nežnej revolúcie, no pre istotu si ešte pol roka poležala v trezore, kým ju spoločne s filmom Věry Chytilovej Kopytem sem, kopytem tam vypustili medzi ľudí. „Za zvukov sklepovských piesní sme stáli na pódiu Lucerny a už nebolo kam ďalej ísť,“ spomína Vávra na 1. jún 1989, keď sa napokon film dožil premiéry. Nekompromisný postup výrobcov humoru vzápätí chytil ľudí za srdce.

vavraarodina.jpg
Experimentálny režisérsky debut prilákal do kín tisícky divákov. (David Vávra
a Eva Holubová s rodinkou v poviedke Směr Karlštejn.)

Slizký vyslanec

Príprava filmu bola vlastne veľmi jednoduchá. Pár ľudí z každého súboru napísalo scenár, podľa ktorého sa potom nakrútilo päť krátkych originálnych príbehov.

„Tomáš Vorel ich s citom spojil do leporela, ktoré bolo vecné, autentické, uslintané, nekonečne diskotékové, inteligentné, krčmové, nadstranícke, undergroundové, protizväzácke, výtvarné, tanečné, krívajúce, rytmické, spevavé a predovšetkým pre nás zásadné,“ hlási David Vávra.

Dve z poviedok sú skôr tanečno-hudobno-výtvarného rázu (dodnes invenčného) a napriek seriózne pôsobiacemu scénickému výrazu majú osobitý poetický humor. Ďalšie dve poviedky sú vystavané na textových skečoch a gagoch a jedna je pantomimická.

Sprevádza nimi (zjavne inšpirovaný skutočnou situáciou) Milan Šteindler čoby slizký vyslanec zoštátnenej kinematografie, ktorá chce byť na tepe čias za cenu vplyvov zo Západu.

„Dnešné nové časy si žiadajú nové postoje, nové myšlienky, nové rozhodné činy,“ hovorí funkcionár z duše vo svojich príhovoroch, pri ktorých aj červené karafiáty vädnú. Cez jeho postavu sa tvorcom podarilo nielen osvetliť pre diváka motívy vzniku filmu a priblížiť mu scenáristické postupy v poviedkach, ale aj využiť bizarnú podobu štátnej kultúry na kus šťavnatej zábavy.

steindler.jpg
Nové časy si žiadajú nové postoje, nové myšlienky, nové rozhodné činy.
Milan Šteindler

„Prdel“ z hocičoho

Pantomimická poviedka Směr Karlštejn, napísaná na základe etúd súboru Mimóza, potvrdzuje, že tvorcovia sa neostýchali urobiť si „prdel“ z hocičoho. Jej autori poslali päťčlennú sídliskovú rodinku s plnými ruksakmi na výlet na Karlštejn - prepchaným autobusom, bez lístkov na vlak, nesprávnou trasou cez prales, skalnaté útesy a púšť. Nechali v nej fajčiť školopovinných pištoľníkov, smútiť vrkočaté dievčatko za podivuhodným dementným škriatkom. Trampom v lese dovolili hororovo strašiť slušných ľudí, na mol rozbitého krčmára prinútili zlievať pivo a saponátovú malinovku pre neželaných hostí.

Ďalšia veršovaná poviedka Oldův večírek sa zase odohráva v luxusnom hoteli, kde slušný a poslušný idealista - mladý inštalatér a majiteľ voliéry s kurčatami - zisťuje, že láska nemá miesto v obchode a svet funguje celkom inak, než mu vraví jeho presvedčenie.

hanakuhlir.jpg
„Chlapi, jdou po nás!“ Legendárna scéna demolovania krčmy z poviedky Na brigádě.
(Kovboj Tomáš Hanák a traktorista Radek Uhlíř.)

Človek mieni, traktorista mení

Jednoznačne najpopulárnejšia je sklepárska paródia Na brigáde, ktorá, naopak, ukazuje, že láska prenáša hory a prerod amerického kovboja na uvedomelého bojovníka za komunistické ideály je naozaj možný. Stačí krčmový súboj na život a na smrť so žiarlivým traktoristom a predovšetkým prenikavý pohľad do očí spanilej vidieckej súdružky učiteľky. Zahrala si ju mladá, príťažlivá a predsa odzbrojujúco komická Jana Kušiaková.

Práve ona sa potom stala prvou manželkou Tomáša Hanáka, z ktorého postava spomínaného kovboja spravila svojho času najväčšieho playboya v republike. Keby celý, dôsledne naaranžovaný filmovo-divadelný pátos tejto poviedky nebol takou bezhraničnou recesiou, ich spoločný duet Strom kýve pahýly/Rosa v kanadách (spoluautor Jaroslav Vaculík) by bol najvrúcnejším love songom všetkých čias. Je dokonalou paródiou trampskej romantiky.

Čo dokáže divadlo

Pražská pětka, plná vtipných hlášok, ktoré rýchlo zľudoveli, nemá nič spoločné s trápnosťou dnešných retro trendov. Jej estetika je zvrátená v základoch v tom najlepšom zmysle slova a v mnohých paradoxoch ani po rokoch nestráca svoj groteskný rozmer. Výrazne oživila divadelnú scénu a necháva hmatateľný dôkaz o tom, čo všetko dokáže umenie.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  8. Splnený sen
  9. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  10. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  1. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  2. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  3. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  4. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  5. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  8. Vysoká hra o súdne trovy
  9. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  10. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 719
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 588
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 5 054
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 490
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 578
  6. Splnený sen 2 243
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 933
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 182
  9. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 128
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 034

Téma: Ako vzniká hit


Článok je zaradený aj do ďalších tém TV Oko

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo sa na verdikt v nástenkovom tendri čakalo desať rokov?

Prípad stále nie je na konci. Odvolanie exministrov bude riešiť Najvyšší súd, ktorý naťahuje aj kauzu tunelovania nebankovky, za ktorou je Jozef Majský.

TECH

Microsoft vydal veľkú aktualizáciu pre Windows. Pozrite si novinky

???????Je zadarmo pre všetkých používateľov Windows 10.

Neprehliadnite tiež

Vec a Midi: Neonacisti na nás čakali pred klubom. A polícia nás neochránila

Kultový album Trosky oslavuje dvadsať rokov. Vtedy to mal rap ťažké, vravia jeho tvorcovia.

Aké je počúvať Trosky po dvadsiatich rokoch

Debut Trosiek z roku 1997 je jedným z najzásadnejších albumov slovenskej modernej hudby.

Hrobári mali súťaž, rozhodcom bola smrtka. Česi oceňujú reportáž fotografa zo SME

Jozef Jakubčo nechcel znevažovať súťaž hrobárov, ale musel sa smiať.