„Cieľom umenia by nemalo byť politikárčenie,“ hovorí Radovan Čerevka, čerstvý laureát ocenenia pre mladých umelcov. Približne od roku 2005 sa intenzívne venuje témam, skúmajúcim spôsoby, akými médiá informujú o svetových konfliktoch. „Nálepka politického umenia je však pre mňa trochu problematická a príliš široká,“ vysvetľuje Čerevka.
Dielo, ktoré vytvoril pre príležitosť výstavy štvorice finalistov Ceny Oskára Čepana, tiež hovorí o vojne – konkrétne o vojenskej operácii Trvalá sloboda v Afganistane.
Najmä na základe predošlej tvorby a vývoja ho medzinárodná porota ocenila spomedzi ďalších finalistov: Zuzany Žabkovej, Martina Vongreja a Erika Sikoru.
Víťazstvo Čerevku pritom nebolo jasné, porota zasadala dvakrát. Najprv bol favoritom Erik Sikora so svojím videom o plávajúcich kameňoch, v ktorom výnimočným spôsobom ukázal, že o dôležitých témach sa dá hovoriť bez pátosu, ba dokonca s humorom a správnym nadhľadom.
Monumentálne kulisy
„Venujem sa dôležitým, svetovým témam, no spracúvam ich v našich podmienkach bez toho, aby som sa sám akýmkoľvek spôsobom zapájal do konfliktu,“ vysvetľuje Čerevka svoj postoj ku kategórii politického umenia. „Primárne skúmam kontrast medzi tým, čo hovoria médiá a akým spôsobom o tom hovoria,“ dodáva autor.
Na tomto princípe stojí aj monumentálna inštalácia Krajina trvalej slobody, ktorá je na výstave v Pisztoryho paláci v Bratislave. Jej základ tvorí časová os dlhotrvajúceho konfliktu v Afganistane. Nad ňou sa vypínajú „grafové partitúry“, ako autor nazýva rôzne typy grafických značiek, oprostených od vysvetľujúcej legendy. „Pracoval som s manipuláciou, čím vyniká holá estetika mediálnych produktov, ktoré o vojne referujú,“ hovorí Čerevka.
Rôznofarebnú, umelú, ba priam sterilnú infografiku prevyšujúcu človeka dopĺňajú pôda a rastliny z vojenského výcvikového strediska v Lešti. Tá je pritom rekonštrukciou agentúrnej fotografie z Afganistanu.
Reflexia médií
Agentúrne správy a fotografie tvoria dlhodobý základ Čerevkovej práce. Vlaňajšia výstava Infowarland v Brne a tohtoročná výstava Expowarland v Košiciach sa sústredili práve na nejednoznačné hranice spravodajstva a zábavného priemyslu. „Paradoxom dnešného spravodajského priemyslu je produkcia pretlaku informácií a zvyšujúcej sa apatie zároveň,“ hovorí Čerevka.
Zaujíma sa aj o reflexiu médií vo filozofii a vo svojich dielach skúma napríklad aj to, ako chladný, minimalistický, skratkovitý spôsob podávania informácií publiku ovplyvňuje ich následné vnímanie. „Keď sedíme v teple obývačky a správy sa na nás valia v rýchlom slede, emócie nás vôbec nemusia zasiahnuť, naopak, môže nastať otupenie zmyslov,“ hovorí Čerevka.
Cieľom jeho diel by pritom nemala byť jednoznačná odpoveď či priame označenie „nepriateľa“. „Je to pohľad konzumenta správ na konkrétny konflikt a divák v ňom môže hľadať rôzne interpretácie,“ vraví Čerevka.